V srpnu 2008 Evropský soudní dvůr (ESD) vydal výrok ve věci soudního sporu "Isle of Wight Council a další, C-288-07", který se zabýval aplikací DPH u placeného parkování provozovaného obcemi ve Velké Británii. Šlo o posouzení situace, kdy obec naruší svou činností hospodářskou soutěž. České obce, které nyní provozují nějakou formu parkovaní a v minulosti se nemusely k DPH registrovat, budou muset vzít v úvahu nejen výsledek tohoto soudního sporu, ale od 1. 1. 2009 též novelu zákona o DPH. Ta přináší mj. i změny týkající se způsobu výpočtu obratu pro účely DPH registrace.
Vysvětlíme si proto, s jakým typem parkování se obec může setkat a jaké změny přinese novela do hospodaření obce od 1. ledna 2009.
SOUDNÍ SPOR O PARKOVÁNÍ
Evropský soudní dvůr se ve výše uvedeném soudním sporu zabýval otázkou, zda provozování uzavřených automobilových parkovišť místními orgány ve Velké Británii podléhá DPH, zda by neplacení daně nevedlo k narušení hospodářské soutěže, a co je míněno pod pojmem "výrazné narušení hospodářské soutěže".
Závěry ESD v tomto případu jsou následující: Výrazné narušení hospodářské soutěže, ke kterému by vedlo nezdaňování parkovacích služeb veřejnoprávními subjekty, které vystupují jako orgány veřejné správy, se musí posuzovat s ohledem na dotčenou činnost, aniž by se toto posouzení týkalo konkrétního místního trhu.
Je třeba zohlednit nejen skutečnou, ale také hospodářskou soutěž, je-li možnost, že soukromý subjekt vstoupí na trh, reálná a nikoli čistě hypotetická.
Pojem "výrazné narušení hospodářské soutěže" je nutno chápat v tom smyslu, že skutečné či potenciální narušení hospodářské soutěže nesmí být jen zanedbatelné.
ESD ve výsledku potvrdil, že služba parkování v uzavřených automobilových parkovištích poskytnutá obcí podléhá DPH. Při aplikaci na české prostředí je zřejmé, že tento rozsudek je v souladu s prvním bodem dokumentu vydaného Ministerstvem financí ČR "Informace k uplatňování DPH při vymezení místní komunikace k stání motorového vozidla". Tento bod zahrnuje následující typy parkování, které podléhají základní sazbě DPH:
krátkodobé parkovací služby poskytované pro automobily, motocykly a jízdní kola parkovišti, parkovacími místy a garážemi, zastřešenými i nezastřešenými,
placené parkování na ulicích a veřejných prostranstvích, služby parkovišť odtažených vozidel.
Dokument Ministerstva financí ČR dále uvádí, kdy naopak parkovací služba poskytnutá obcí nepodléhá DPH, tj. kdy se považuje za výkon veřejné správy. Jde o druh parkování na ulici za sjednanou cenu, kdy dochází k vymezení místní komunikace na dobu časově omezenou, nepřevyšující 24 hodin a jsou splněny podmínky odst. 23 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Tento typ parkování zahrnuje vymezené úseky komunikace, na kterých obec vybírá parkovné za cenu sjednanou v souladu s cenovými předpisy.
Dokument též uvádí případy, kdy služba parkování na ulici (v tzv. zónách) poskytnutá obcí DPH podléhá. Jsou to zóny, ve kterých podnikatelé či rezidenti dané městské části mají povoleno za určitých podmínek a poplatek parkovat. V Praze jsou to například modré parkovací zóny.
Z uvedeného rozsudku Evropského soudního dvora i současné praxe v České republice vyplývá, že obec by měla u každé své ekonomické činnosti včetně parkování nejprve rozhodnout, zda jde o plnění považované za výkon veřejné správy, které DPH nepodléhá, nebo je to plnění podléhající DPH, pokud zákon o DPH tak již nestanoví v příloze 3. Jakákoliv obchodní společnost je tohoto rozhodnutí naopak ušetřena, protože nikdy nejedná v roli veřejnoprávního subjektu. Všechny typy parkovacích služeb poskytnuté soukromým sektorem budou tedy vždy podléhat DPH, jestliže je poskytovatel plátcem této daně.
ZMĚNA REGISTRAČNÍ POVINNOSTI
V roce 2008 obec, která poskytuje na svém území převážně parkování zřízené z titulu výkonu veřejné správy a jejíž ostatní příjmy včetně příjmů z parkování, které by DPH podléhalo, nepřesáhly obrat pro účely DPH registrace, se k DPH registrovat nemusela. To se může od roku 2009 změnit, protože se významně změnila definice obratu pro účely DPH registrace.
Zákon o DPH ve znění platném v roce 2008 nepočítá do obratu veřejnoprávního subjektu výnosy nebo příjmy z převodu a nájmu pozemků, staveb, bytů a nebytových prostor osvobozených od DPH.
Podle novely se obratem rozumí souhrn úplat bez DPH včetně dotace k ceně, které obci náleží za uskutečněná plnění s místem plnění v tuzemsku, jde-li o úplaty za:
zdanitelná plnění,
plnění osvobozená od DPH s nárokem na odpočet daně,
plnění osvobozená od DPH bez nároku na odpočet daně, pokud jde o a) finanční nebo b) pojišťovací činnosti nebo c) převod a nájem pozemků, staveb, bytů a nebytových prostor a dalších zařízení, jestliže tyto činnosti nejsou doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně.
Do obratu se nezahrnuje úplata z prodeje hmotného majetku a z odpisovaného nehmotného majetku nebo pozemků, které jsou dlouhodobým hmotným majetkem a o kterých obec účtuje nebo vede evidenci.
VÝPOČET OBRATU A REGISTRACE
Pro výpočet obratu je vždy třeba sledovat data za posledních 12 kalendářních měsíců. Poměrná část obratu spadající do roku 2008 se spočítá podle zákona o DPH platného v roce 2008. Zbylá část obratu připadající na rok 2009 se již vypočítá podle novely zákona o DPH platného od 1. ledna 2009. Když obec například zjistí, že překročila obrat v lednu 2009, je povinna se registrovat k DPH k 15. únoru 2009. Plátcem se stane od prvního dne třetího měsíce následujícího po měsíci lednu, tj. od 1. dubna 2009.
Z výše uvedeného lze předpokládat, že menší a středně velké obce, které dlouhodobě pronajímají městské byty či pozemky, se v roce 2009 stanou plátci daně z přidané hodnoty. Tato změna přinese mnohým radnicím zvýšenou administrativní zátěž spojenou se správou daně z přidané hodnoty. Pokud obec bude povinna registrovat se v roce 2009 k DPH, bude muset začít například řešit, zda část parkovacích služeb, které poskytuje, nepodléhá DPH.
NORA GRYMOVÁ
Daňové a právní služby PricewaterhouseCoopers