01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nový způsob sledování hospodaření a zadluženosti obcí

Ministerstvo financí vypracovalo návrh monitoringu hospodaření obcí, který reaguje na současnou už nevyhovující konstrukci ukazatele dluhové služby. Tento návrh byl schválen usnesením vlády České republiky č. 1395 ze dne 12. listopadu 2008 o monitoringu hospodaření obcí a o zrušení usnesení vlády...

Ministerstvo financí vypracovalo návrh monitoringu hospodaření obcí, který reaguje na současnou už nevyhovující konstrukci ukazatele dluhové služby. Tento návrh byl schválen usnesením vlády České republiky č. 1395 ze dne 12. listopadu 2008 o monitoringu hospodaření obcí a o zrušení usnesení vlády České republiky č. 346 ze dne 14. dubna 2004 o regulaci zadluženosti obcí a krajů pomocí dluhové služby. Jeho účelem je transparentně, komplexně a objektivně hodnotit stav hospodaření a zadluženosti jednotlivých obcí.

DVA MONITORUJÍCÍ UKAZATELE

Hospodaření obcí se bude monitorovat pomocí soustavy 18 vzájemně propojených informativních a monitorujících ukazatelů (zkráceně SIMU). Potřebná data pro výpočet ukazatelů se budou získávat z účetních a finančních výkazů obcí a jimi zřízených příspěvkových organizací. Proto tímto usnesením obcím nevzniká žádná nová povinnost. Naopak budou mít možnost se relativně snadno a rychle srovnávat s jinými obcemi. Kvůli přímé vazbě na rozpočet zřizovatele byly do monitoringu hospodaření obcí zařazeny také jejich příspěvkové organizace.

Z osmnácti ukazatelů byly za monitorující zvoleny dva: ukazatel podílu cizích zdrojů a přijatých návratných finančních výpomocí k celkovým aktivům a ukazatel celkové likvidity.

Podíl cizích zdrojů a přijatých návratných finančních výpomocí k celkovým aktivům: zachycuje míru zadlužení majetku (stálých i oběžných aktiv) dané obce a jí zřízených příspěvkových organizací. To znamená, jaký podíl aktiv je kryt cizími zdroji a přijatými návratnými finančními výpomocemi. Jde o modifikovaný ukazatel věřitelského rizika užívaného při standardní finanční analýze v soukromém sektoru. Po uskutečněné analýze stanovilo ministerstvo financí jako jeho maximální výši hodnotu 25 %, protože má-li obec kryt svůj majetek z více než jedné čtvrtiny cizími zdroji, je u ní větší riziko problémů s jejich splácením.

Ukazatel celkové likvidity: vyjadřuje podíl oběžných aktiv a krátkodobých závazků. Nízký poměr oběžných aktiv ke krátkodobým závazkům naznačuje, že daná obec není schopna splatit své krátkodobé závazky (dostává se do platební neschopnosti). To jest, je-li ukazatel nižší než 1, obec není schopna pokrýt své krátkodobé závazky z oběžných aktiv (je nelikvidní, insolventní). Proto je daná obec zpravidla nucena tyto krátkodobé závazky uhradit z bankovního úvěru - nahradit krátkodobý závazek závazkem dlouhodobým, a v krajním případě z prodeje svého dlouhodobého majetku (stálých aktiv). I z tohoto důvodu stanovilo ministerstvo financí jako rizikový interval hodnoty nižší než jedna, tj. interval <0; 1>. Tento ukazatel byl zvolen na základě zkušenosti ministerstva financí, že jako velmi riziková v hospodaření obcí se jeví právě schopnost dostát svým krátkodobým závazkům.

Za informativní ukazatele ministerstvo financí zvolilo:

počet obyvatel,

výši celkových příjmů (po konsolidaci),

výši zaplacených úroků,

výši uhrazených splátek dluhopisů a půjčených prostředků,

výši dluhové služby, tj. součet zaplacených úroků a uhrazených splátek jistin,

ukazatel dluhové služby (v %), tj. poměr výdajů na dluhovou službu a celkových příjmů (po konsolidaci),

hodnotu aktiv a pasiv (rozvahy), tj. účetní hodnotu majetku obce a jí zřízených příspěvkových organizací,

výši cizích zdrojů a přijatých návratných finančních výpomocí,

stav na bankovních účtech,

hodnotu úvěrů a komunálních obligací,

výši přijatých návratných finančních výpomocí a ostatních dluhů,

zadluženost celkem, tj. úvěry, komunální obligace, přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy,

podíl zadluženosti na cizích zdrojích a přijatých návratných finančních výpomocích (v %), tj. kolika procenty se podílí dlouhodobé závazky na závazcích celkových. Čím nižší je tento podíl, tím větší má daná obec (včetně jí zřízených příspěvkových organizací) podíl krátkodobých závazků (na závazcích celkových). Tento stav pak vyžaduje, aby obec disponovala přiměřeným objemem likvidních aktiv k uspokojení svých krátkodobých závazků,

výši zadluženosti (cizí zdroje a přijaté návratné finanční výpomoci) v přepočtu na jednoho obyvatele,

hodnotu oběžných aktiv,

výši krátkodobých závazků, tj. závazků zpravidla splatných do jednoho roku.

Informativní ukazatele, jak vyplývá z jejich označení, slouží pouze jako pomocná kritéria při hodnocení hospodaření dané obce a bude se k nim přistupovat podle jejich vypovídací hodnoty.

JAKÝ BUDE POSTUP

Ministerstvo financí po skončení kalendářního (rozpočtového) roku vypočítá každé obci soustavu informativních a monitorujících ukazatelů (SIMU), přičemž pro výpočet použije údaje k 31.12. příslušného roku, neboť jen k tomuto datu se provádí řádná účetní závěrka.

Obce, jejichž ukazatel celkové likvidity bude spadat do rizikového intervalu <0; 1> a zároveň podíl cizích zdrojů a přijatých návratných finančních výpomocí k celkovým aktivům bude vyšší než 25 % včetně, osloví dopisem ministr financí. Požádá je o zdůvodnění neuspokojivého stavu jejich hospodaření a o stanovisko zastupitelstva. Následně po zdůvodnění a obdržení stanovisek bude ministerstvo financí o výsledku monitoringu hospodaření obcí informovat vládu České republiky. Výsledky monitoringu budou zveřejněny také na internetových stránkách ministerstva financí www.mfcr.cz. Výpočet se poprvé uskuteční za kalendářní rok 2008.

Seznam těchto i ostatních obcí, jejichž ukazatel celkové likvidity spadá do rizikového intervalu, bude zaslán pro informaci i na příslušné krajské úřady.

Monitoring hospodaření obcí není restriktivní ani přímé regulační povahy. Jeho cílem je vést obce k větší obezřetnosti při hospodaření se svěřenými veřejnými prostředky. Zároveň by měl přispět k omezení rizika platební neschopnosti jednotlivých obcí a k větší občanské kontrole.

Způsob využití SIMU ministerstvo financí ponechává na zvážení každého poskytovatele návratných či nenávratných finančních prostředků do rozpočtu obcí.

PRVNÍ ROK - ZKUŠEBNÍ

První rok fungování monitoringu hospodaření obcí považuje ministerstvo za zkušební, proto nevylučuje do dalších let jeho úpravy.

Zdrojová data pro veškeré výpočty jsou veřejně dostupná v internetové aplikaci ARISweb. Potřebné algoritmy ukazatelů budou zveřejněny. Bude proto možné, aby si každý zájemce tyto ukazatele sám vypočítal.

Zavedení monitoringu finanční situace obcí a jeho zveřejňování rovněž doporučuje Výbor ministrů Rady Evropy. Podle tohoto dooporučení by takovéto informace měly umožnit občanům, místním a regionálním samosprávám a taktéž vládě, aby si byli vědomi finanční situace daného územního samosprávného celku, mohli srovnávat jeho situaci s jinými samosprávnými celky podobných charakteristik a přijmout taková opatření, která zamezí prohlubování případných problémů.

Způsob provádění monitoringu hospodaření obcí je rovněž stručně uveden v poslední aktualizaci Konvergenčního programu České republiky z listopadu 2008.

Kolektiv pracovníků odboru financování územních rozpočtů a programové financování Ministerstva financí ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down