Kdy je příjemce dotace povinen postupovat podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách? Tato otázka je zejména pro obce bez právního aparátu, tj. malé obce, jichž je většina, velmi důležitá a ptají se na ni stále. Podle ustanovení § 2 zákona o veřejných zakázkách se zadavatelé dělí do tří...
Kdy je příjemce dotace povinen postupovat podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách?
Tato otázka je zejména pro obce bez právního aparátu, tj. malé obce, jichž je většina, velmi důležitá a ptají se na ni stále. Podle ustanovení § 2 zákona o veřejných zakázkách se zadavatelé dělí do tří skupin: veřejný, dotovaný, sektorový.
Definici veřejného zadavatele uvádí ustanovení § 2 odst. 2 zákona o veřejných zakázkách (dále jen zákon). Mezi veřejné zadavatele patří Česká republika; státní příspěvkové organizace; územní samosprávné celky; příspěvkové organizace, u nichž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek; jiná právnická osoba, pokud byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, která nemá průmyslovou nebo obchodní povahu nebo je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.
Definice dotovaného zadavatele je uvedena v ustanovení § 2 odst. 3 zákona. Je jím právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků poskytnutých veřejným zadavatelem, a to i prostřednictvím jiné osoby, jde-li o veřejnou zakázku na stavební práce, jejíž předpokládaná hodnota odpovídá nejméně finančnímu limitu stanovenému v prováděcím právním předpisu podle § 12 odst. 1 nebo veřejnou zakázku na služby související s veřejnou zakázkou na stavební práce podle písmene a), jejíž předpokládaná hodnota odpovídá nejméně finančnímu limitu stanovenému v prováděcím právním předpisu podle § 12 odst. 1 pro veřejné zakázky na služby.
V případě dotovaného zadavatele musí být splněny tyto náležitosti:
více než 50 % prostředků je poskytnuto veřejným zadavatelem (tuto podmínku splňují například všichni příjemci z regionálních operačních programů),
jde o veřejnou zakázku na stavební práce nebo na služby, které souvisí s veřejnou zakázkou na stavební práce,
veřejná zakázka musí být nejméně ve finančním limitu podle § 12 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách a podle § 2 nařízení vlády č. 77/2008 Sb.
Pro veřejnou zakázku na stavební práce je limit podle výše uvedeného ustanovení 146 447 000 Kč. Pro veřejnou zakázku na služby, které souvisí s veřejnou zakázkou na stavební práce, je tento limit 5 857 000 Kč.
Velmi zjednodušeně lze uvést, že jen pokud je příjemce dotace klasickým podnikatelem (nespadá pod definici sektorového zadavatele), tak podle zákona o veřejných zakázkách je povinen postupovat pouze ve výjimečných případech, tj. když jde o veřejnou zakázku na stavební práce s limitem min. 146 447 000 Kč. Jinak postupuje podle podmínek dotace.
Definici sektorového zadavatele obsahuje ustanovení § 2 odst. 6 zákona. Sektorovým zadavatelem je osoba vykonávající některou z relevantních činností podle § 4, pokud tuto relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva, nebo nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo či nepřímo uplatňovat dominantní vliv. Dominantní vliv veřejný zadavatel uplatňuje v případě, že disponuje většinou hlasovacích práv sám či na základě dohody s jinou osobou, nebo jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.
MARTIN ŠESTAUBER
odbor vnitřních věcí Úřadu Regionální rady
regionu soudržnosti Jihozápad