Už i ve veřejné správě se začíná všeobecně přijímat názor, že talentovaní zaměstnanci jsou její nejcennější devízou. Jak je rozpoznat, tomu jsme se věnovali v srpnovém vydání Moderní obce (Talenti na úřadu: Kdo jsou a jak je poznáme/1, str. 35). Dnes se věnujme koncepci a částem rozvojového...
Už i ve veřejné správě se začíná všeobecně přijímat názor, že talentovaní zaměstnanci jsou její nejcennější devízou. Jak je rozpoznat, tomu jsme se věnovali v srpnovém vydání Moderní obce (Talenti na úřadu: Kdo jsou a jak je poznáme/1, str. 35). Dnes se věnujme koncepci a částem rozvojového programu pro talenty, který uskutečňujeme na jednom konkrétním krajském úřadu.
Principy programu vycházejí z nejmodernějších trendů práce s profesním a osobnostním rozvojem talentovaných lidí, který se opírá o reálnou praxi a zkušenosti, pracuje s prožitky a zkušenostmi účastníků, jež volným způsobem přiřazuje a strukturuje do obecné teorie. Za tyto hlavní principy považujeme rozvoj v procesu "já-tým-úřad-okolí", rozvoj "od praxe k teorii", rozvoj sdílením zkušeností a vzájemnou podporou a rozvoj na pozadí plnění pracovních úkolů.
Proces "já-tým-úřad-okolí". Náš přístup zohledňuje přirozený vývoj pracovníka v profesionální roli (viz schéma):
- Nejdříve člověk rozvíjí a posiluje své vlastní zdroje, identifikuje vlastní potenciál a rozvíjí schopnost řídit svůj vlastní výkon a úspěch (JÁ).
- Poté se zaměřuje na roli vedoucího a snaží se zjistit, jak úspěchu a lepších výsledků dosahovat pomocí potenciálu svých nejbližších spolupracovníků (TÝM).
- Jakmile je schopen zvládnout sám sebe a nejbližší tým lidí, pak má předpoklady být úspěšný a prospěšný v širším kontextu - při spolupráci se skupinami s různorodými úkoly a zájmy napříč úřadem (ÚŘAD).
- Konečně, po osvojení si řídicích nástrojů a dovedností spolupráce s nejrůznějšími typy lidí a na nejrůznějších projektech je bezesporu dobře připraven jako přesvědčivý profesionál reprezentovat úřad a naplnit očekávání svých zadavatelů - úřadu, politické reprezentace a občanů, kteří jsou v konečném důsledku uživateli služeb úřadu (OKOLÍ).
Rozvoj "od praxe k teorii". Vycházíme z ověřeného předpokladu, že perspektivní lidé se efektivně rozvíjejí, pokud si mohou své pracovní zkušenosti a přístupy propojovat s manažerskou teorií. Díky rozvoji v logice "od praxe k teorii" dochází u talentů k fixaci jejich znalostí, schopností, dovedností a postojů. Talentovaní lidé oceňují, pokud vidí bezprostřední propojení mezi trénovaným tématem a svou praxí.
Rozvoj sdílením zkušeností a vzájemnou podporou. Vytváření a posilování dovedností talentů je úspěšnější a hladší, navodí-li se v rámci rozvojového programu atmosféra vhodná pro vzájemné sdílení a výměnu zkušeností mezi účastníky.
Rozvoj na pozadí plnění pracovních úkolů. Rozvoj talentů se uskutečňuje v přímém napojení na pracovní úkoly, které účastníci na úřadu plní.
Při zpracovávání těchto úkolů si účastníci programu uvědomují, co mohou dělat jinak, lépe, efektivněji a s vyšším dopadem na úspěšnost zvládnutí úkolu. A opravdu se o to zpravidla pokoušejí. Velmi podstatná v této souvislosti je však také aktivní angažovanost vedoucích pracovníků úřadu při kontrole a hodnocení plnění pracovních úkolů svých podřízených, talentů, takříkajíc "novým způsobem".
MAREK PAVLÍK
garant rozvojových projektů pro talenty
konzultant M.C.TRITON
ZDENA SVATOŠOVÁ
konzultant M.C.TRITON