Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál (Czech POINT) rozšiřuje své služby i počet aktivních pracovišť. Od 1. července 2008 se rovněž stal podacím terminálem a od 1. září se k jeho 2239 aktivním pracovištím připojuje dalších téměř 400 obcí.
S účinností od 1. července 2008 získaly vybrané orgány veřejné moci podle zákona č. 124/2008 Sb. (kterým se mění zákon č. 269/1994 Sb., o rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony) oprávnění požadovat výpis nebo opis z rejstříku trestů, a to v elektronické podobě dálkovým přístupem. Těmito vybranými orgány jsou centrální orgány, krajské úřady a magistráty, městské úřady a úřady městských částí.
Jejich pracovníci, kteří mají oprávnění získávat výpisy a opisy z rejstříku trestů podle zmíněné novely, jsou zaváděni svými správci skupin do systému Czech POINT s příslušnou novou rolí a budou mít pro tento účel k dispozici výhradně elektronické formuláře. Tedy nikoliv současně se stejným účtem i pro poskytování ověřených výstupů veřejnosti podle zákona č. 365/2000 Sb.
Pro přístup k této nové funkcionalitě je třeba přihlásit se pomocí certifikátů. Pro ostatní agendy je jako dosud zatím možné přihlášení i pomocí jména a hesla. V návaznosti na některé legislativní úpravy a pro zvýšení celkové bezpečnosti přístupu do systému Czech POINT však ministerstvo vnitra plánuje přechod na přihlašování pomocí certifikátů uložených na bezpečném úložišti (token) u všech agend.
UŽ TAKÉ PODACÍM TERMINÁLEM
Ke stejnému datu, tedy od 1. 7. 2008, zavedly terminály Czech POINT další novinku. Na obecních úřadech, pobočkách České pošty a Hospodářské komory mohou živnostníci podat ohlášení živnosti, změnu provozovny nebo statutárního zástupce. Nově lze také na poštovních pobočkách získat výpis z rejstříku trestů.
"Czech POINT vstupuje do další etapy. Díky legislativním změnám můžeme nabídnout další funkcionalitu, další zjednodušení kontaktu občana s veřejnou správou, další ušetřený čas," uvedl náměstek ministra vnitra Mgr. Zdeněk Zajíček. "Do konce roku nás čeká připojení dalších stovek obcí, některé nové funkcionality - například hlášení matričních událostí, a další školení tisíců asistentů Czech POINT. Zároveň budeme celý systém chystat na zásadní změnu, kterou bude platnost zákona o elektronických úkonech, datových schránkách a konverzi dokumentů. Zákon už schválila Poslanecká sněmovna. Věřím, že legislativní proces bude včas dokončen a zákon nabude účinnosti přesně za rok."
ÚŘAD NA DLANI I V NĚMČOVICÍCH
Že je mezi obcemi zájem o připojení k terminálu Czech POINT, dokazuje i rozšíření počtu kontaktních míst k 1. září 2008 o další bezmála čtyři stovky obcí.
Jednou z nich jsou i Němčovice (necelých 150 obyvatel) na Rokycansku. Jejich starosta Karel Ferschmann vysvětluje: "Od svého zvolení v roce 2002 se snažím o to, aby veškerý majetek byl spravován samotnou obcí a veškeré úřední věci si občané mohli vyřídit na svém obecní úřadu. Například jsme ustavili vlastní přestupkovou komisi, provádíme vidimaci listin a legalizaci podpisů, poskytujeme výpisy z katastru nemovitostí, máme schválený územní plán, občanům poskytujeme zdarma připojení na internet a obecní síť NE-NET, lidé si u nás mohou podat žádost o vydání občanského průkazu i o výpis z rejstříku trestů atd. Doplnit tyto naše služby o systém Czech POINT už je jen dalším logickým krokem. Občané si na poskytování všech těchto služeb již dávno zvykli, a to nejen místní obyvatelé. Zapojit se do systému Czech POINT nás nic nestálo, neboť technické a programové vybavení úřadu máme poměrně na vysoké úrovni. Stačilo pouze sepsat a podat několik žádostí příslušným poskytovatelům."
PŮLMILIONOVÁ HRANICE ZDOLÁNA
Za zaznamenání stojí rovněž zpráva, že v úterý 8. července 2008 počet vydaných výstupů Czech POINT přesáhl hranici 500 tisíc. Půlmiliontý první výstup toho dne v 9.31,24 vydala Miluše Gongolová z Městského úřadu Zlín. Výpis byl pořízen z katastru nemovitostí. Ministr vnitra Ivan Langer při té příležitosti připomněl, že projekt Czech POINT bude dále rozšířen o zjištění bodů udělených řidičům za dopravní přestupky, výpisy z evidence obyvatel, hlášení matričních událostí a změny bydliště.
V souvislosti s tím se u matrik, které nejsou na obci s rozšířenou působností, chystá jejich napojení na evidenci obyvatel, na niž se pak budou on-line přenášet data pro tři základní životní situace - narození, sňatek a úmrtí. Tím se odstraní tištění papírů a jejich přepisování do evidence obyvatel v těchto menších obcích.
Třebaže pracoviště Czech POINT se nacházejí také mimo orgány veřejné správy, nejvíce je jich právě tam. Ke konci července 2008 bylo na obecních a krajských úřadech 1411 pracovišť, následovala Česká pošta (555), notáři (271), Hospodářská komora (49) a zahraniční zastupitelství (7). A statistiku ještě doplňují čísla o vydaných výstupech za celou dobu od března 2007. Z celkem 548 544 výstupů k 27. červenci bylo z rejstříku trestů 293 645, z katastru nemovitostí 149 998, z obchodního rejstříku 100 545 a ze živnostenského rejstříku (zde až od 1. července 2008) 4356 výstupů.
JAROSLAV WINTER
Chcete-li se připojit k Czech POINT
- Obce, které mají zájem připojit se k Czech POINT, se na webových stránkách www.czechpoint.cz/web mohou dozvědět potřebné informace, co tato služba obnáší. Informace jsou uvedeny v sekci Pro obce.
- Informace jsou i v sekcích FAQ (nejčastější dotazy a odpovědi) a pro zaměstnance úřadů, které provozují Czech POINT, byl již v dubnu spuštěn helpdesk. Jeho pracovníci jsou připraveni odpovídat na dotazy v pracovní dny mezi 8. a 18. hodinou na telefonním čísle 844 147 148, využít lze i e-mailovou adresu helpdesk-czechpoint@cpost.cz.