01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Represe je léčbou následků, nikoli příčiny

Soutěž Cesty městy pokračuje letos již sedmým ročníkem, do kterého města a obce přihlásily 21 projektů zaměřených na zklidňování dopravy. Podporuje ji mj. i společnost 3M Česko, spol. s r. o., jejíž zástupce ředitele pro strategický obchod Milan Devera je členem hodnotící komise.

Proč se vaše společnost rozhodla podpořit soutěž Cesty městy?

Dnešní situace na silnicích je alarmující, proto jsme využili příležitosti podpořit projekt, který se snaží tento stav zlepšit. Jsme rádi, že jsme mohli do projektu Cesty městy přispět svými zkušenostmi a produkty, které s bezpečností na silnicích souvisejí. 3M má ve svých řadách nejen výborné experty zabývající se tímto tématem, ale disponuje i mnoha produkty, které k bezpečnosti v dopravě přispívají. Jsou to například radarová dopravní zařízení, nejrůznější reflexní materiály pro dopravní značení nebo reflexní značení vozidel, zpomalovací prahy apod. Navíc nás těší spojit jméno naší společnosti s tak výborným projektem, který má již v naší zemi nejen svou tradici, ale nechává za sebou i jasné výsledky.

Jako člen soutěžní komise jste navštívil několik měst, která přihlásila své projekty zklidňování dopravy do soutěže? Co vás při tom nejvíc zaujalo?

Především nadšení, s jakým realizátoři - zástupci daných obcí - hovoří o těchto projektech, o souvislostech chodu obcí, spolupráci s občany apod. Rovněž jejich odborná erudovanost byla pozoruhodná.

Na svých pracovních cestách po českých a evropských městech máte možnost srovnávat úroveň zklidňování dopravy. Jak jsou na tom naše obce proti obcím třeba v okolních zemích? V čem by se naši starostové či primátoři mohli u svých kolegů inspirovat, poučit?

Přestože úcta k zákonu je v západní Evropě obecně vyšší než u nás, ani tam nespoléhají na to, že prostá dopravní značka je "zeď". Zklidňování dopravy se řeší například stavebními úpravami na vjezdech do obcí a zužováním jízdních profilů ve prospěch parkovacích míst, cyklostezek, chodníků a zeleně. Centrum dopravního výzkumu v Brně vydalo technické podmínky Navrhování obytných zón a pracuje na projektu Tempo 30. Tyto podklady mohou být pro starosty i primátory více než inspirativní.

V poslední době se u nás budují především kruhové objezdy. Myslíte si, že to ke zklidnění a bezpečnosti dopravy ve městech a obcích stačí?

Okružní křižovatky rozhodně ke zklidnění dopravy přispívají. Není to ale samospasitelné řešení. Každá lokalita musí být předem posouzena z hlediska dopravně inženýrského, zejména velikosti dopravních proudů na jednotlivých ramenech. Není neobvyklé, že okružní křižovatka zklidní dopravu úplně - dojde k jejímu zablokování.

Zákonodárci zakázali obecní policii měřit ve městech a obcích rychlost projíždějících vozidel. Starostové se obávají, že tento krok zhorší bezpečnost obyvatel jejich měst a obcí. Jaký je váš názor?

Toto citlivé téma je velice diskutované. Domnívám se, že nezáleží na tom, zda rychlost měří státní nebo obecní policie, ale na tom, zda se jedná o nekomerční činnost. Osobně dávám přednost osvětě a prevenci před represí.

Jak by měl stát podpořit zklidňování dopravy na území měst a obcí?

Na tuto otázku jsem již zčásti odpověděl. Důležitá je osvěta a prevence, a to nejen pro zklidňování dopravy ve městech a obcích, ale i pro zvýšení bezpečnosti na pozemních komunikacích vůbec. Represe je léčbou následků, nikoliv příčiny.

(Organizátorem soutěže Cesty městy je Nadace Partnerství, mediálním partnerem Moderní obec. Výsledky soutěže budou vyhlášeny 18. září ve Šternberku - pozn. redakce.)

LÝDIA STOUPOVÁ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down