01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vyřizování petice

Jaké podání lze považovat za petici a jak by obec měla při vyřizování petice postupovat? Existují rozdílná pravidla pro vyřizování petice podané občany obce? Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou podle Listiny základních práv a svobod povinny přijímat a vyřizovat petice. Zákon č. 85/1990...

Jaké podání lze považovat za petici a jak by obec měla při vyřizování petice postupovat? Existují rozdílná pravidla pro vyřizování petice podané občany obce?

Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou podle Listiny základních práv a svobod povinny přijímat a vyřizovat petice. Zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním (dále jen petiční zákon) upravuje bližší podrobnosti přijímání a vyřizování petic.

Peticí lze v souladu s petičním zákonem rozumět žádost, návrh nebo stížnost ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, patřící do působnosti státních orgánů (podle § 8 zákona se státním orgánem rozumí i právnické osoby, jimž byla působnost státního orgánu svěřena). Není tak výslovně stanoveno, zda se petiční zákon vztahuje rovněž na územní samosprávné celky (jejich orgány), tedy zda se územní samosprávné celky při přijímání a vyřizování petic řídí petičním zákonem, či nikoli. Podle mého právního názoru by se petiční zákon měl v plném rozsahu vztahovat minimálně na věci v přenesené působnosti územního samosprávného celku, a doporučovala bych v jeho mezích postupovat i v případě petic směřujících do samostatné působnosti.

Petice musí být písemná a musí pod ní být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává. Podává-li petici petiční výbor, uvedou se jména, příjmení a bydliště všech členů výboru a jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru v této věci zastupovat. Občan, který petici podpoří, uvede na podpisový arch jméno, příjmení, bydliště a svůj podpis. Pokud podpisové archy neobsahují text petice, musí být označeny tak, aby bylo zřejmé, jaká petice má být podpisy podpořena; dále na nich musí být uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo petici sestavil nebo jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy petičního výboru v této věci zastupovat. Speciálně jsou upraveny petice vzešlé ze shromáždění.

Pokud jde o vlastní postup obce při vyřizování petice, je třeba říct, že obec, která je adresátem petice, je povinna ji přijmout a vyřídit. Povinnost petici vyřídit však neznamená, že by obec musela petici po obsahové stránce vyhovět. Za vyřízení petice lze považovat, že se příslušný orgán obce bude peticí zabývat, zaujme k ní stanovisko a informaci o způsobu vyřízení petice včetně stanoviska k jejímu obsahu, písemně sdělí tomu, kdo petici podal. Podle petičního zákona je třeba petici vyřídit do 30 dnů od jejího podání. Pokud podaná petice nepatří do působnosti orgánu, který petici obdržel, je třeba ji do 5 dnů postoupit příslušnému orgánu a uvědomit o tom toho, kdo petici podal.

Petiční zákon ukládá státním orgánům povinnost upravit způsob přijímání, projednávání a vyřizování peticí jim adresovaných v jednacích řádech nebo obdobných předpisech. Obdobné ustanovení je obsaženo v zákoně o obcích: podle § 102 odst. 2 obec stanoví pravidla pro přijímání a vyřizování petic a stížností (dále jen pravidla). Tato kompetence je vyhrazena radě obce, v obci, kde se rada obce nevolí, by pak měl tato pravidla stanovit starosta. V pravidlech by obec měla upravit bližší podrobnosti přijímání a vyřizování petic, například podací a evidenční místo apod. Pravidla mají povahu interní organizační normy a nemohou být v rozporu s právními předpisy.

Petiční zákon nestanoví zvláštní pravidla pro vyřizování petic podaných občany obce. Nic však podle mého názoru nebrání obci v tom, aby si ve schválených pravidlech stanovila určité odchylky od obecného postupu při přijímání a vyřizování petic podaných občany obce, například kratší lhůty pro jejich vyřízení apod. Takové odchylky však nemohou být v rozporu se zákonem a měly by být ve prospěch toho, kdo petici podává.

Závěrem nutno poznamenat, že vedle petičního zákona je podávání petic upraveno i některými dalšími zákony, například zákonem o sdružování v politických stranách a v politických hnutích, zákonem o volbách do zastupitelstev obcí aj., které stanoví především zvláštní náležitosti petic.

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down