01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Příprava rozpočtů na rok 2009: S čím mohou obce již nyní počítat

Příprava rozpočtů a úprava rozpočtových výhledů územních samosprávných celků je za dveřmi. Proto již nyní je třeba upozornit na některá specifika, na která bude nutné brát zřetel.

Dotace z evropských fondů a jejich vliv do roků 2013 až 2015 poroste. Je třeba počítat se zvyšováním tohoto vlivu a v rozpočtu i rozpočtovém výhledu nadále tlačit na vytváření odpovídajících vlastních zdrojů (rezerv) na kofinancování předkládaných projektů. Vedle toho je nutné bedlivě sledovat finanční zdraví měst a obcí. Proto z hlediska plánování v tomto období poroste význam a využití rozpočtových výhledů. Výhodné a správné je postupovat v souladu se schváleným strategickým plánem rozvoje. Doporučuji sladit návrh rozpočtu 2009 s rozpočtovým výhledem a strategickým plánem rozvoje. Jelikož se alokace zdrojů na jednotlivé výzvy mění, je dobré mít rezervu s určitou vůlí, protože konkrétní úspěšnost projektů v jednotlivých letech nelze trefit, lze ji ale odhadnout.

PERIPETIE PREDIKCE DANÍ

Když budete počítat daňové příjmy města nebo obce, čeká vás jedna velká nepříjemnost. Zejména se to týká měst a obcí s vysokým podílem tzv. zálohových daňových příjmů. Jde zejména o výnos daně z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti. V tomto případě se část výnosů sdílí, část (30 procent) zůstává v místě bydliště poplatníka. Zákon o rozpočtovém určení daní sice jasně ve svém § 4 uvádí, jaké podíly na jednotlivých daních mají obce obdržet, ale to v praxi bohužel vždy neplatí. Státní správa postupuje tak, že když dojde k potřebě vratky přeplatku na dani například z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti, finanční úřad strhne potřebnou sumu úplně klidně z jiných titulů sdílených daní patřících podle zákona obci (například z podílu na DPH nebo daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti nebo daně z příjmů právnických osob apod.). Výsledkem je, že i když celostátní inkaso daní, u DPH například výrazně překoná rozpočet, ze kterého jste při stanovení podílu města vycházeli, skutečností ve vašem případě může být dokonce nenaplnění příjmů z této daně. Výrazně se tím komplikuje i velkým městům predikce daní.

Na základě toho doporučuji predikovat daňové příjmy především jako celek s určitým procentuálním růstem a rozpis daňových příjmů na položky podle rozpočtové skladby brát s rezervou. Věřím, že ministerstvo financí tuto protizákonnost časem odstraní, ale nebude to rozhodně hned.

NOVELA ROZPOČTOVÝCH PRAVIDEL

Vládní návrh novely rozpočtových pravidel se počátkem července nacházel jako tisk č. 542/0 v prvním čtení v Poslanecké sněmovně (www.psp.cz). Přináší několik změn, z nichž uvedu ty nejpodstatnější:

Nezpracuje-li obec rozpočtový výhled a rozpočet podle zákona, jde nově o správní delikt, za který může kraj uložit obci pokutu. Je třeba respektovat a také se držet rozpočtové skladby rozpočtu a rozpočtového výhledu. Jestliže obec schválí rozpočet a výhled v nesprávné skladbě, jde také o správní delikt. Pokuty obcím uděluje podle novely kraj. Paradoxem z mého pohledu je, že kraje jako nejvyšší samosprávné celky v ČR má pokutovat v těchto případech regionální rada regionu soudržnosti. To je podle mě vrchol demagogie, když regionální rady, které vznikly jako instance k administraci dotací z EU, končí jako instance kontrolující samosprávné kraje.

Příjmy a výdaje rozpočtu nejsou uvedeny jako dříve taxativně, ale demonstrativně (příkladem).

Konečně se vyjasňuje otázka vlastnictví majetku příspěvkových organizací. Výklad byl dosud nejednotný. Stanovuje se jednoznačně, že příspěvková organizace hospodaří s majetkem zřizovatele a majetek pro svého zřizovatele také nabývá. Je to prakticky upřesnění současného stavu, kdy zřizovatel v zakládací listině převáděl na příspěvkovou organizaci majetková práva s tím, že se nic neoceňovalo, neprodávalo a nikam nevkládalo. Příspěvkové organizace proto mají nadále své opodstatnění spočívající v přehlednosti ekonomických toků při spravování neekonomických činností měst, potažmo při správě a realizaci hlavní činnosti a podle konkrétní situace i vedlejší hospodářské činnosti. I když vhodnost forem správy vedlejší hospodářské činnosti a ekonomických činností měst je vždy na samostatnou analýzu.

Do novely jsou zakomponovány svazky obcí a regionální rady regionu soudržnosti.

Výkon finanční kontroly je rozdělen na kontrolu vlastního hospodaření územního samosprávného celku nebo svazku obcí a na kontrolu hospodaření jimi zřizovaných nebo založených právnických osob.

POROSTOU CENY ENERGIÍ, MZDY, KORUNA

Za poslední čtyři roky rostou výdaje na energie a platy průměrně o více než 10 % ročně. Doporučuji proto samosprávám, aby se zaměřily na úspory energií a personální rozvoj. Zateplený objekt s moderní a účinnější technologií vytápění uspoří často více než 30 % výdajů na energie. Lépe fundovaný, trénovaný a proškolený zaměstnanec zase vydá za dva.

Mám možnost v praxi srovnávat úroveň managementu měst a mohu s jistotou konstatovat, že je veliký rozdíl mezi městem, které investuje do systematického rozvoje svých zaměstnanců a městem, které posílá své úředníky jen na kurzy odborné způsobilosti. Je třeba ve městech mnohem více cvičit v praxi metody managementu, projektové řízení, vedení porad, komunikaci, motivaci podřízených, práci v týmu, prezentační dovednosti atd.

Vliv blížících se krajských voleb a konečně i voleb do Poslanecké sněmovny bude pozitivní hlavně na finance domácností. U měst, obcí a krajů je naděje, že snad konečně dojde k přesunu některých dotací do vlastních daňových příjmů, ale nebude to tak rychlé. Problematické je samosprávy sjednotit, tím spíše, že politických elit s ekonomickým vzděláním a dovednostmi z komunální oblasti je minimum, přičemž problematika financování obcí je poměrně složitá a vychází z fungování veřejné správy.

Finanční systém v rozpočtovém určení daní se možná zkomplikuje. V současnosti chystají jeho novelu především akademičtí specialisté, proto nečekám zjednodušení již tak komplikovaného systému, ale rád budu optimistou.

Koruna posiluje, ekonomika roste. Nikdo neví, do jaké míry bude únosné zdražování koruny, ale pro samosprávy to není moc dobrá zpráva. Zejména kvůli čerpání dotací z EU. Při přípravě projektů je tak třeba počítat se sílící korunou, protože u dotací v eurech při přepočtu klesne získaná částka v korunách od doby schválení projektu do doby jeho plnění. Takové případy se stávají.

(K dalším důležitým informacím pro sestavení rozpočtu na rok 2009 se vrátíme v příštích číslech Moderní obce a na seminářích, které připravuje Regionservis, spol. s r. o. - pozn. redakce.)

LUDEK TESAŘ
ekonom Regionservis, spol. s r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down