Zájem měst a obcí o využití moderních technologií při komunikaci s občany roste, zejména pokud jde o krizovou komunikaci, tedy při povodních, haváriích nebo výpadcích dodávek vody a energií, ale i pro poskytování údajů všeobecného charakteru. Potvrdila to nedávná studie Průzkum připravenosti měst a obcí na e-komunikaci s občanem.
Studie, která byla vydána poskytovatelem řešení v oboru podnikových informačních systémů Qbizm technologies a sdružením technologických podnikatelů TUESDAY Business Network, prokázala, že pro radnice význam tohoto tématu stoupá. Ve srovnání s rokem 2005, kdy se uskutečnil stejný průzkum, je nyní aktuální už i pro malé obce do dvou tisíc obyvatel.
V posledních třech letech se již také na obecních úřadech naučili správně používat e-maily, a tímto způsobem položený dotaz má proto stejnou pravděpodobnost vyřízení jako dotaz položený běžnou poštou. Také znalost pracovníků radnic, jak správně používat e-mail a které adresy propagovat, výrazně vzrostla.
E-MAIL A WEB SAMOZŘEJMOSTÍ
V praxi obcí a měst se však stále zřetelně projevuje neexistence jednotného standardu pro pojmenovávání oficiálních e-mailových adres, jako je tomu u komerčních firem, kde se stalo de facto standardem použití intuitivních adres typu info, sales, obchod, marketing apod.
Z výsledků průzkumu vyplývá, že nejoblíbenější varianta e-mailů obsahuje název obce, města a jeho variace včetně nepraktických kombinací typu ou.XY, obec.XY, ou-XY, urad.XY apod. (34 %), slovo podatelna (zhruba 11 %), nebo jméno a příjmení konkrétní osoby (7 %). To v zásadě není špatně. Intuitivnější by však bylo podle autorů studie striktně se omezit pouze na používání adresy podatelna@nazev-obce.cz.
Výsledky průzkumu dále dokládají, že již téměř každé město a obec vlastní své webové stránky (99 %), které jsou ve 49 % případů aktualizovány i několikrát denně. Přitom však 44 % municipálních úřadů nemá možnost přímo ovlivňovat obsah svých webů, a proto musí využívat služeb dodavatelské firmy, přičemž 100 % respondentů aktualizuje své stránky i několikrát v rámci jednoho měsíce. To by měl být silný argument pro modernizaci stránek a pořízení redakčního a publikačního systému (CMS).
Ve srovnání s rokem 2005 došlo mezi respondenty k významnému nárůstu zájmu o využití e-mailových zpravodajů (30 %) a SMS zpráv na mobilní telefon občanů (25 %). Tyto dva moderní komunikační kanály se podle respondentů dále jeví jako perspektivní, protože například o zavedení SMS zpráv v následujících dvou letech uvažuje už 52 % respondentů.
JE KDE SE INSPIROVAT
"Radnice si většinou s novými e-kanály nevědí rady a jsou hladové po zkušenostech z jiných obcí. Proti roku 2005 je však již dostatek vzorů a konkrétních zkušeností z řady progresivnějších měst, u nichž se další obce mohou inspirovat," říká Petr Ulrich, předseda představenstva Qbizm technologies. "Uvědomujeme si vysoké pracovní vytížení představitelů samospráv měst a obcí, zejména pak těch v malých sídlech, pro které je tato práce zpravidla spíše řeholí, již se jen málokdo odhodlá podstoupit. Rádi bychom proto všem zúčastněným touto cestou poděkovali, že si v řadě dalších priorit našli čas také na náš průzkum."
Pro účely průzkumu bylo osloveno 4933 měst a obcí vybraných ve vhodném poměru podle počtu obyvatel a kraje. Oslovení proběhlo ve dvou vlnách, e-mailem a následně dopisem, pokaždé adresovaným starostovi/starostce daného města nebo obce. Dotazník vyplnilo 13 % oslovených, což poskytlo dostatečně reprezentativní výsledky. Zájemci si mohou výslednou 34stránkovou studii stáhnout na internetové adrese http://www.infokanal.cz/studie2008.html.
Kromě zajímavých zjištění, doplněných množstvím grafů, obsahuje studie v závěru také praktického průvodce zavedení SMS komunikace ve městech a obcích, který se snaží na příkladech případových studií identifikovat správné a chybné postupy při zavádění tohoto komunikačního prostředku.
JAROSLAV WINTER
Komunikační kanály v praxi obcí a měst