Kroměříž si klade nemalé cíle. Chce být "městem pro všechny", městem, kde se dobře žije, jednoduše Zdravým městem. A k tomu neodmyslitelně patří dlouhý proces odstraňování bariér, k nimž "schody do autobusu" nepochybně patří.
Provozovatelem městské hromadné dopravy v Kroměříži jsou Kroměřížské technické služby, s. r. o., které byly rovněž žadatelem o finanční podporu ze Společného regionálního operačního programu (SROP). Klíčovým partnerem a iniciátorem přípravy žádosti bylo Zdravé město Kroměříž, člen Národní sítě Zdravých měst ČR.
V době přípravy projektu Rozvoj dopravní obslužnosti regionu - bezbariérová MHD v Kroměříži již dva nízkopodlažní autobusy ve městě jezdily a bylo zjevné, že jsou s nimi občané i návštěvníci spokojeni. Rozhodnutí, aby se zrychlení a zkvalitnění celé výměny vozového parku uskutečnilo s podporou dotace, bylo tedy jednoznačné.
Záměrem bylo získat čtyři nízkopodlažní autobusy - tolik jich město ještě potřebovalo, aby jimi bylo možné obsluhovat všechny linky - a nabídnout tak dostupnou MHD všem. Také vybavit nová i již užívaná vozidla kvalitním informačním systémem, který usnadní cestování lidem se ztíženou orientací - zejména těm, kteří nevidí či neslyší. A především začít využívat elektronický odbavovací systém, který usnadní nákup jízdenek a současně umožní přesnou analýzu všech dat.
Město Kroměříž a Kroměřížské technické služby nezůstaly při přípravě a realizaci projektu samy. Dalším partnerem se stalo Centrum pro zdravotně postižené, které se výrazně podílelo na propagaci nového systému a zaškolení cestujících. Občanské sdružení Spektrum převzalo záštitu nad zabezpečením aktivity, kterou jsme nazvali asistenční služba. Ta umožňuje lidem se zdravotním omezením vzít si na svou cestu MHD průvodce - dobrovolníka, který jim pomůže překonat stále ještě trvající bariéry nebo prostou obavu ze "samostatného cestování". Posledním partnerem byla přepravní společnost KRODOS. Pomohla projektu s odstraňováním bariér, umístěním informačních cedulí a usnadněním vstupu do budovy na autobusovém nádraží. Díky podpoře z fondů EU se mohl projekt v období 2005-2007 uskutečnit.
Důkazem úspěšnosti Kroměříže je i to, že ji v rámci Národní sítě Zdravých měst ČR požádalo o radu další Zdravé město - Hodonín. Tam se v současnosti realizuje víceetapový projekt podobného systému dopravní obslužnosti i pod podobným názvem Bezbariérová MHD v Hodoníně.
HELENA JANEČKOVÁ
Financování projektu
Náklady celkem 30 174 816
Podpora ERDF 22 631 100 (75 %)
Vlastní zdroje (město Kroměříž) 7 543 716 (25 %)
ZDROJ: MĚSTO KROMĚŘÍŽ
Projekt pohledem manažerky Jany Pošvancové z Kroměřížských technických služeb
Největší starost nám působila administrativa. V našem případě šlo o první projekt, který byl financován z fondů EU a ačkoliv jsme o náročnosti přípravy i realizace projektu věděli, rozsáhlost prací nutných pro to, abychom splnili všechny podmínky pro obdržení dotace, byla přesto překvapující. Administrace projektu je skutečně veliká ve všech jeho fázích.
Největší radostí je to, že Kroměříž je nyní městem, kde je pro všechny možné a snadné nastoupit do autobusu. Je to příjemné zadostiučinění. Nejde "jen" o lidi na vozících, kteří ani jinou možnost nemají. Autobusy jsou příjemnější i pro ty, které "jen" něco bolí a pohybují se s většími či menšími potížemi. Spokojeny jsou rovněž maminky s kočárky. A město se zase posunulo na své cestě k bezbariérovosti.