Žádná infrastruktura pro tento druh dopravy neexistuje, mnoho šancí nemají ani invalidé na elektrických vozících. A protože tito lidé tvoří významnou část návštěvníků Jizerských hor, rozhodlo se město Desná, člen Národní sítě Zdravých měst ČR, uskutečnit projekt prvního veřejného nabíjecího místa v...
Žádná infrastruktura pro tento druh dopravy neexistuje, mnoho šancí nemají ani invalidé na elektrických vozících. A protože tito lidé tvoří významnou část návštěvníků Jizerských hor, rozhodlo se město Desná, člen Národní sítě Zdravých měst ČR, uskutečnit projekt prvního veřejného nabíjecího místa v České republice a motivovat tak další.
ZAŘÍZENÍ FUNGUJE NON STOP
Dnešní elektromobily mají standardní dojezdy zhruba 100 km podle použitého motoru a druhu akumulátoru. Přípojná stanice se nachází na strategickém místě v centru města a je citlivě začleněna do historické budovy Riedlovy vily, která je mj. domovem regionálního muzea, galerie, knihovny a informačního centra.
Součástí stanice <je vyhrazené parkovací místo a upravený vjezd pro imobilní návštěvníky, nechybí ani tabule informující o principu provozu elektrické trakce a technickém přehledu moderních elektromobilů. Podle výkonu palubní nabíječky a typu elektromobilu je možné doplnit energii během třiceti minut až čtyř hodin. Zařízení je plně automatizováno, s celodenním provozem.
Vedle finanční podpory Libereckého kraje pomohla i místní společnost Desko, a. s., která zajistila technické zázemí stanice a instalaci za cenu materiálových nákladů.
Projekt veřejné nabíjecí stanice je sice výší finančních nákladů a svým rozsahem s dříve realizovanými náročnými projekty nesrovnatelný, ale je prvním projektem tohoto druhu v České republice.
STAROSTA O PRVNÍCH ZKUŠENOSTECH
"Největší radost máme ze zájmu široké veřejnosti o nový druh ekologického pohonu automobilů, šetrného k životnímu prostředí. Velkou pomocí již při přípravě projektu byla pečlivá odborná konzultace. Nespornou výhodou je propojení uživatelsky jednoduchého a moderního způsobu obsluhy stanice s dalšími službami. Podařilo se nám využít speciální software s kombinací SMS zpráv nejen pro provoz nabíjecí stanice a její monitoring, ale také pro informování veřejnosti, pro zpracovávání anket apod.," říká Marek Pieter, starosta města Desná.
Prozatím kvůli nízkému využívání stanice elektromobily a lepší propagaci upustilo město od výběru poplatku za nabíjení, který jinak činí přibližně 50 Kč.
Starosta Marek Pieter vidí však budoucnost v širším využití elektromobilů v centrech měst a pěších zónách, například městskou policií, vozidly zásobování, pošty apod. Samozřejmě je žádoucí, aby se elektromobily postupně rozšířily i v individuální automobilové a hromadné dopravě.
"Žel máme také méně pozitivní zkušenosti. Nyní například řešíme, jak zabezpečit zařízení proti zneužití či poškození vandaly. Také nás nemile překvapil přístup ministerstva životního prostředí k dané problematice," uzavírá starosta.
HELENA JANEČKOVÁ
Financování projektu veřejná nabíjecí stanice pro elektromobily a elektrické invalidní vozíky (v Kč)
Technická část nabíjecího centra 80 000
Úprava místa (bezbariérový přístup) 5000
Označení stanice a propagační materiály 4000
Mechanický vozík pro tělesné postižené 9000
Celkem 98 000
Celková dotace od Libereckého kraje 30 000
ZDROJ: MĚSTO DESNÁ