01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Nad návrhem Politiky územního rozvoje ČR 2008

Do konce roku 2008 na základě výsledků připomínkového řízení a po úpravách v souladu se stavebním zákonem bude vládě předložen návrh Politiky územního rozvoje České republiky 2008 (PÚR 2008). Spolu s dalšími přílohami je nyní zveřejněn k veřejné diskusi na adrese http://www.mmr.cz/politika-uzemniho-rozvoje-cr-2008.

Návrh PÚR 2008 připravilo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) ve spolupráci s ostatními ministerstvy, dalšími ústředními správními úřady a kraji. K vyjádření veřejnosti byly na webu MMR již od 1. 2. 2008 zpřístupňovány přípravné lednové a dubnové pracovní verze návrhu. Zhruba 70 obdržených podnětů bylo využito při přípravě stávajícího návrhu.

PRIORITY A UDRŽITELNÝ ROZVOJ

PÚR podle stavebního zákona obsahuje "republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území", které se uplatňují na celém území ČR, a vymezuje "rozvojové oblasti a rozvojové osy", "specifické oblasti", "koridory a plochy dopravní infrastruktury" a "koridory a plochy technické infrastruktury". Tyto oblasti, osy, koridory a plochy byly v návrhu PÚR 2008 vymezeny jen tam, kde se prokázaly takové potřeby územního rozvoje republikového a mezinárodního významu, které odůvodňují případný zásah do působnosti krajů a obcí v záležitostech týkajících se jejich územního rozvoje.

PÚR je rovněž důležitá pro koordinaci územního rozvoje se sousedními státy i v celé Evropské unii, například pokud jde o návaznost sítí dopravních cest mezinárodního významu. Práce na PÚR 2008 přispěly k tomu, že příslušní ministři ČR, Slovenska, Polska, Maďarska, Bulharska a Rumunska se už dohodli na zpracování společného dokumentu řešícího vybrané otázky územního rozvoje.

Priority PÚR 2008 stanovují rámce pro naplňování a konkretizaci úkolů územního plánování, uvedených ve stavebním zákoně, a pro plnění požadavků na územní rozvoj, obsažených v mezinárodních dokumentech. Aktuální požadavky na plnění těchto úkolů určuje politika územního rozvoje vždy pro čtyřleté období (PÚR 2008 tak činí pro období let 2008 až 2012), přičemž se za každé období prověří ve "Zprávě o uplatňování PÚR".

Jedním z klíčových úkolů územního rozvoje je podle stavebního zákona "vytváření předpokladů pro udržitelný rozvoj území". Ten je obecně chápán (a ve stavebním zákoně definován) jako vzájemná podmíněnost a souvislost podmínek pro příznivé životní prostředí, pro hospodářský rozvoj (tedy pro možnost obživy obyvatel v území) a pro soudržnost společenství obyvatel území (čili pro stabilitu osídlení).

Názory na řešení vzájemného vztahu územních podmínek se často různí, projevuje se snaha některé z požadavků absolutizovat a bezvýhradně je nadřazovat jiným. Účelem priorit územního plánování je poskytnout veřejné správě vodítko pro vyvážené řešení vzájemných souvislostí v území. V návaznosti na republikové priority v PÚR stanoví kraje své priority v zásadách územního rozvoje.

V prioritách PÚR 2008 jsou tak mj. uvedeny požadavky na chránění územních rezerv pro vznik pásů zeleně v městských aglomeracích; vytvoření dlouhodobých územních rezerv pro postupné přemístění zástavby z vysoce rizikových záplavových území nebo na efektivní a koordinované umisťování veřejné infrastruktury. Účelem je nejen řešit dopravní závady na současných dopravních cestách, ale také vytvářet územní rezervy pro nová dopravní spojení a zlepšovat dostupnost odlehlých území.

ZÁMĚRY REPUBLIKOVÉHO A MEZINÁRODNÍHO VÝZNAMU

PÚR 2008 zajišťuje ochranu území vhodných pro prověření budoucího umístění záměrů republikového a mezinárodního významu a vymezuje pro ně plochy nebo koridory. Výhrady veřejnosti vyvolávají například záměry na vybudování vodní cesty Dunaj-Odra-Labe, hlubinných úložišť vyhořelého jaderného paliva či možnost výstavby nových elektráren nebo rozšíření výkonu stávajících. Upustit od nich lze jen změnou mezinárodních závazků, zákonů nebo například usnesení vlády, v nichž jsou zakotveny. Pouze Politikou územního rozvoje je však nelze ani měnit, ani ignorovat.

V návrhu PÚR 2008 jsou například koridory vymezeny uvedením míst, která mají být spojena příslušnou komunikací, dráhou, vodní cestou nebo vedením technické infrastruktury republikového či mezinárodního významu. Tím se vyjadřuje potřeba takového spojení a požadavek na jeho zohlednění v územně plánovací činnosti. Vymezení ko-ridorů a ploch v PÚR 2008 není a ani nemůže být umístěním jednotlivých konkrétních staveb.

AKTUALIZACE JE MOŽNÁ

PÚR je pouze jedním z nástrojů územního plánování, který řeší otázky územního rozvoje přiměřeně svému obecnému zaměření. Nesmí a ani nemůže suplovat zásady územního rozvoje kraje, územní plán obce nebo územní rozhodování stavebního úřadu. I když určité záměry vyvolávají diskuse, nelze je předem vylučovat. Důležité je politikou územního rozvoje chránit možnost jejich dalšího ověřování upřesňováním koridoru v zásadách územního rozvoje, prověřováním vhodné trasy v tomto koridoru (třeba územními studiemi) a v územních plánech, navazujícího posuzování umístění konkrétních staveb a jejich vlivů na území.

Prokáže-li se s ohledem na konkrétní podmínky v území nemožnost či nevhodnost příslušné záměry lokalizovat (například na základě posouzení jejich vlivů na životní prostředí, oblasti NATURA apod.), bude územní rezerva pro takový záměr v rámci aktualizace PÚR 2008 zrušena.

MARTIN TUNKA
ředitel Odboru územního plánování MMR

Co je Politika územního rozvoje a jaký je její účel

Za územní rozvoj, tedy za rozvoj hodnot území ČR a jeho usměrňování, nesou společnou zodpovědnost vláda, kraje i obce. Stavební zákon proto upravuje, že celorepublikový dokument PÚR může zasahovat do pravomocí krajů a obcí jen v otázkách územního rozvoje republikového významu, které svým významem ovlivňují území více krajů. Obdobně zásady územního rozvoje, vydávané kraji, mohou zasahovat do působnosti obcí jen v záležitostech nadmístního významu.

Pro naplnění účelu PÚR 2008 je proto rozhodující určit, co má v územním rozvoji jednoznačně republikový a mezinárodní význam. To, co má význam nadmístní, musí být řešeno kraji v zásadách územního rozvoje a do PÚR nepatří. Novela stavebního zákona č. 191/2008 Sb., účinná od 3. 6. 2008 posunula až na konec roku 2011 termín, do kdy kraje musí vydat zásady územního rozvoje. Tím poskytuje dostatek času pro diskusi mezi obcemi a kraji o tom, co má nadmístní význam.

S hlasem veřejnosti se počítá

Až do letošního 25.září na internetové adrese http://www.mmr.cz/politika-uzemniho-rozvoje-cr-2008 probíhá veřejné připomínkové řízení k návrhu PÚR 2008. Po červencovém výkladu návrhu pro veřejnost, který se uskutečnil v Praze, se další veřejný výklad, jak jej avizuje web MMR, bude konat 17. září v Brně.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down