01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Cesta k evropským dotacím je stále náročná

Čerpání finanční pomoci ze strukturálních fondů EU se po váhavém loňském roce letos rozeběhlo naplno. Česká republika má 24 programů, které se větví v nespočet dotačních titulů, orientace proto není snadná. Pomoc nejen při orientaci, ale i s vlastním projektem a jeho financováním, nabízí od počátku...

Čerpání finanční pomoci ze strukturálních fondů EU se po váhavém loňském roce letos rozeběhlo naplno. Česká republika má 24 programů, které se větví v nespočet dotačních titulů, orientace proto není snadná. Pomoc nejen při orientaci, ale i s vlastním projektem a jeho financováním, nabízí od počátku letošního roku Komerční banka, respektive její pracoviště nazvané KB EU Point.

OBCE ZATÍM V MENŠINĚ

Jak informoval vedoucí centra Jan Hanuš, služby centra spočívají ve vyhledávání vhodných dotačních titulů, osobní konzultaci se specialistou a pomoci při výběru poradenské firmy, která zpracuje vlastní projekt a žádost o dotaci. Banka spolupracuje se 14 poradenskými firmami, výhradně českými. Jsou to firmy spíše menší, protože ty prý mají lepší vazby na regiony, lépe chápou jejich problémy.

Do konce května banka podepsala se žadateli o evropské dotace v rámci speciálního úvěrového Programu Ponte II úvěrové smlouvy v hodnotě přesahující pět miliard korun. Více než 1,8 miliardy korun u těchto prostředků již bylo vyčerpáno.

"S programem Ponte II lze zároveň vyřešit předfinancování dotace i spolufinancování nákladů, které nejsou dotací pokryty. Příprava úvěru zároveň se žádostí o dotaci přináší úsporu času a peněz, protože pro zpracování úvěru lze bance předložit stejné dokumenty, které zároveň slouží jako přílohy žádosti o dotaci," řekl Jan Hanuš.

Poptávka po dotacích je podle něho obrovská, značně převyšuje možnosti. Například z Programu rozvoje venkova bude možno uspokojit jen asi pětinu žadatelů.

Využít služeb banky může každý, firmy, obce, zemědělské podniky. Největší část klientely, přes 60 %, pochází z firemního sektoru, regionálně pak z Brněnska, Ostravska a Královéhradecka. Obce jsou zatím v menšině. Jako jeden z příkladů uváděl Jan Hanuš projekt města Moravské Budějovice na přestavbu školy, kdy banka zprostředkovávala menší dotaci od Evropské investiční banky.

CHYBÍ JAKÝSI OMBUDSMAN

Půlroční zkušenosti s poradenskou činností umožňují shrnout i dosavadní postřehy klientů vztahující se k čerpání dotací. Prakticky všichni vítají zjednodušení podmínek pro podávání žádostí, ale celkově považují administrativu za stále velmi náročnou. Složitost vyplývající z existence 24 programů s sebou rovněž přináší to, že výklad pravidel nebývá jednotný. K tomu přispívají i poměrně často personální změny na ministerstvech.

Je dobré, že výzvy platí celý rok, ale na druhé straně se žadatelé už setkali s tím, že přes-to se výzva uzavírá mnohem dříve - pravděpodobně proto, že žádosti již naplňují vyčleněný objem finančních prostředků. Chybí rovněž odvolací orgán, jakýsi ombudsman, na něhož by bylo možné se případně obrátit, pokud neuspokojený žadatel neuzná důvody zamítnutí své žádosti.

/jo/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down