Zpracování Programu rozvoje obce (PRO) a jeho následné uskutečňování se ve svých důsledcích dotýkají všech občanů obce. Pouze takový rozvojový plán obce, který konsenzuálně přijme široká veřejnost, zaručí jeho bezproblémovou realizaci.
Veřejnost je třeba zapojit do procesu přípravy rozvojových plánů obce od samého začátku. Občané, podnikatelé, zástupci neziskových či jiných zájmových organizací musí mít v průběhu příprav i zpracování programu rozvoje dostatečný přístup ke všem informacím, které se dotýkají této aktivity obce. Běžným a osvědčeným informačním prostředkem jsou místní obecní tisk a internetové stránky obce. Ze-jména v elektronické podobě by informace k veřejnosti měly plynout prakticky on-line. Vhodnou formou jsou také informační letáky, veřejné vývěsky či obecní rozhlas, neboť dokáží oslovit i tu část veřejnosti, pro kterou jsou moderní způsoby elektronické komunikace zcela nedostupné či cizí.
JAK PODCHYTIT NÁZORY OBČANŮ
Po klíčové informační fázi je třeba v co nejširší míře podchytit názory veřejnosti. Osvědčenými formami neosobní komunikace jsou zejména: zřízení speciální e-mailové adresy, vytvoření veřejného fóra na webových stránkách a instalace sběrných boxů na veřejně přístupných místech (školy, obchody, pošta, zdravotnické zařízení apod.) pro písemné požadavky či názory občanů. Velmi často - a při zpracování PRO se bez toho prakticky nelze obejít - je však třeba zásadní kroky, vstupy a výstupy PRO občanům představit a podrobně vysvětlit. Veřejná zasedání zastupitelstva obce však nestačí. Většinou jsou na programu i jiné body k projednání a na vysvětlování a diskusi k důležitými otázkám rozvoje města pak nezbude potřebný čas. To může občany rozčarovat a oslabit jejich zájem. Vhodnou formou je proto série speciálních setkání vždy jen k rozvoji obce a na konkrétní téma, které však musí veřejnost znát dopředu. Pokud je to možné, měly by být k dispozici i příslušné podklady. Nabídka projednávaných témat vysoce motivuje občany k účasti na těchto jednáních. Svědčí o koncepčnosti řízení rozvojové přípravy a skutečném zájmu samosprávy dozvědět se názory svých obyvatel. Názory a představy lze získat i od nejmladší generace - žáků a studentů. Vhodné jsou zejména malířské či slohové soutěže na rozvojová témata, o budoucnosti obce apod.
Důležitou podmínkou úspěšného zapojení veřejnosti do přípravy a zpracování PRO je rovněž osobnost člověka zodpovědného za celý proces. V menších městech a obcích by to měl být nepochybně starosta. Ve větších a velkých městech to může být jiný volený zástupce, ale v každém případě osobnost uznávaná co nejširší veřejností a s mandátem zastupitelstva města.
PŘÍKLAD Z PRAXE: ČESKÝ DUB
Město Český Dub v Libereckém kraji s téměř třemi tisíci obyvateli zpracovávalo střednědobý program rozvoje města (PRM) 11 měsíců - od ledna do listopadu roku 2007. Vůdčí osobností byl při tom starosta, pro něhož bylo zpracování široce akceptovaného rozvojového plánu prioritou roku 2007. Vlastní zpracování zajišťovala specializovaná organizace. Důležitou roli rovněž sehrála pracovní skupina místních osobností podnikatelského, spolkového či veřejného života, kterou jmenoval starosta a zastupitelé jí svěřili pravomoci výboru zastupitelstva. Tím se stala regulérním poradním orgánem zastupitelstva města. Čtvrtým personálním pilířem zpracování PRM byla odborná pracoviště městského úřadu.
Veřejnost se zapojovala do zpracování rozvojového plánu po celou dobu jeho přípravy i zpracování. Pravidelně vycházely aktuální články v tištěných Informacích z radnice, podrobnější a obsáhlejší informace na webových stránkách města. Zároveň byla zřízena speciální e-mailová adresa, kterou sdílel odborný zpracovatel a město, aby všechny podněty občanů mohly být řádně zpracovány. Celkem se uskutečnilo 11 speciálních projednání dílčích částí zpracování PRM. Program rozvoje města byl součástí 25 projednání za účasti veřejnosti (tento počet zahrnuje kromě specializovaných Dnů starosty i veřejná zasedání zastupitelstva města). Pro každé setkání bylo dopředu stanoveno ústřední téma diskuse. Vždy v úvodu bylo dané téma prezentováno v kontextu s celým PRM a byly nastoleny klíčové otázky k řešení. Následnou diskusi vždy řídil starosta města, odborné argumentační zázemí zajišťoval zpracovatel. Své postoje též prezentovali i ostatní členové zastupitelstva.
Již v počátku zpracování PRM se také uskutečnila jednoduchá anketa, která měla zjistit problémy či potřeby vnímané veřejností. Ukázalo se však, že tento způsob komunikace s občany s minimální návratností nebyl příliš efektivní. Výrazně úspěšnější byla tzv. dětská inspirace - výtvarná a slohová soutěž na téma budoucnosti města, která proběhla na základní škole.
Konečný výsledek masivního zapojení veřejnosti do přípravy a samotné tvorby rozvojového plánu města Český Dub je pozitivní. Návrh zpracovaného programu přijalo zastupitelstvo města jednomyslně. Ztotožnila se s ním rovněž většina občanů města. Podařilo se až do podoby konkrétních opatření návrhové části vyřešit velmi staré (i více než 20 let) a značně citlivé rozvojové kauzy.
Za vlastní tvorbu PRM odpovídal zpracovatel, který však velmi úzce a intenzívně komunikoval jak se starostou, tak s odbory městského úřadu a členy pracovní skupiny. Hlavním úkolem zpracovatele v prvních fázích tvorby jednotlivých dílčích částí PRM bylo poskytnout co nejobjektivnější vnější pohled na rozvoj města - datová a informační část, vlastní šetření, analýza, návrhy rozvojových opatření, zajištění implementace. Po zpracování každé dílčí části se uskutečnila jak interní oponentura v rámci samosprávy a úřadu města, tak i oponentura členy pracovní skupiny. Nejpřínosnější byla možnost v relativně široké skupině místních odborníků objektivizovat programové výstupy, a dosáhnout tak co největší konsenzus zejména v návrhové části PRM.
Výsledné zpracování Programu rozvoje města Český Dub je žádoucím kompromisem mezi objektivní realitou a subjektivně vnímanými potřebami a požadavky obyvatel města. Jeho ambicí nebylo a není pokrýt veškeré problémové oblasti, ale vytvořit funkční nástroj municipálního rozvoje, jehož uplatnění přinese významné multiplikační socioekonomické efekty.
PETR PONIKELSKÝ
ASAGRAPH, s. r. o.
Může se hodit
Konkrétní podoba schváleného Programu rozvoje města Český Dub je k dispozici na webových stránkách města www.cdub.cz v sekci Plán rozvoje města.