01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Užívání obecních symbolů

V současné době žádný zákon nepoužívá pojmy "symboly obce" nebo "obecní symboly". Přesto v platné právní úpravě jsou ustanovení, která s existencí obecních symbolů tak či onak počítají. Zejména je to zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, který v ustanovení...

V současné době žádný zákon nepoužívá pojmy "symboly obce" nebo "obecní symboly". Přesto v platné právní úpravě jsou ustanovení, která s existencí obecních symbolů tak či onak počítají.

Zejména je to zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, který v ustanovení § 34a odst. 1 zmiňuje znak obce a vlajku obce, byť je za "symboly obce" výslovně neoznačuje. Původně patřil mezi obecní symboly prapor obce, který však s účinností od 28. dubna 2004 nahradila vlajka obce.1)

KDO UDĚLUJE SYMBOLY

Na základě § 142 obecního zřízení mohou mít svůj znak a vlajku rovněž městské obvody nebo městské části územně členěného statutárního města. Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, v § 15 předpokládá, že hl. město Praha již svůj znak a vlajku má.2) Městské části hl. města Prahy rovněž mohou mít svůj vlastní znak a vlajku, přičemž městským částem, které znak a vlajku dosud nemají, může tyto symboly udělit předseda Poslanecké sněmovny (PS). Návrh na jejich udělení předkládá hl. město Praha na základě žádosti městské části (§ 15 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb.). To je rozdílný postup od městských obvodů nebo městských částí územně členěných statutárních měst, které o udělení znaku nebo vlajky žádají samy přímo předsedu PS. Statutární město se k dané žádosti jen vyjadřuje - § 142 odst. 2 (toto vyjádření nemá povahu "souhlasu" se žádostí).

Zdaleka ne všechny obce mají svůj znak a vlajku.3) Na tyto případy pamatuje § 34a odst. 2 obecního zřízení, podle kterého může předseda PS obci, která nemá znak nebo vlajku obce, na její žádost znak nebo vlajku obce udělit.4) Předseda Poslanecké sněmovny České republiky v dané situaci vykonává působnost v oblasti vrchnostenské veřejné správy a tudíž je ve smyslu § 1 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v postavení správního orgánu.

Obec nemá povinnost mít své symboly, popřípadě může mít pouze některý z nich (znak nebo vlajku). Obec může žádat o udělení znaku i vlajky současně (udělení jednoho symbolu obce není podmínkou pro udělení druhého). V případě, že obec již znak nebo vlajku má, může také požádat předsedu PS o jejich změnu. Je poněkud zvláštní, že městský obvod nebo městská část územně členěného statutárního města k žádosti předsedovi PS o změně svého znaku nebo vlajky nepotřebují vyjádření statutárního města, byť k samotnému udělení znaku nebo vlajky je toto vyjádření zákonem požadováno (§ 142 odst. 2 obecního zřízení). To ale nevylučuje, aby si předseda PS příslušné vyjád-ření statutárního města vyžádal.

Předseda PS uděluje obecní symboly na základě doporučení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jehož součástí je podvýbor pro heraldiku a vexilologii, jenž jednotlivé žádosti o udělení obecních symbolů posuzuje. Tento podvýbor zřídil jako svůj poradní orgán expertní skupinu, která je složena z odborníků v oboru heraldiky (nauka o znacích) a vexilologie (nauka o vlajkách, praporech a korouhvích).

KDO JEŠTĚ UŽÍVÁ SYMBOLY OBCE

Z § 34a odst. 3 obecního zřízení vyplývá, že vedle obce mohou užívat znak a vlajku obce přímo ze zákona rovněž organizační složky a právnické osoby, které obec zřídila nebo založila. Jsou to zejména příspěvkové organizace nebo školské právnické osoby (§ 23 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů). Podle § 23 odst. 1 písm. c) zákona č. 250/2000 Sb., může obec zakládat akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným, respektive podle písmena d) citovaného ustanovení rovněž obecně prospěšné společnosti ve smyslu zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů. I když obecní zřízení v § 34a odst. 3 výslovně hovoří pouze o právnických osobách založených obcí, lze za ně považovat zřejmě i právnické osoby, které obec sice nezaložila (sama nebo s jiným subjektem), ale do kterých později "vstoupila". Bylo by absurdní, aby na jedné straně znak obce nemohla ze zákona užívat právnická osoba ve stoprocentním vlastnictví obce, ale obcí původně založena nebyla, a na druhou stranu by ze zákona mohla užívat znak obce právnická osoba, kterou obec sice založila, ale má v ní jen minoritní podíl.

Jiné subjekty než obec a organizační složky či právnické osoby zřízené nebo založené obcí mohou užívat znak obce jen se souhlasem obce. Obecní zřízení výslovně stanovuje, že k užívání vlajky obce není nutný souhlas obce. Podle zákona č. 367/1990 Sb., o obcích byl i k užívání praporu obce nutný souhlas obecní rady (§ 5).

Obecní zřízení v § 34a nestanoví, jaký orgán obce může udělit souhlas s užíváním znaku obce. S ohledem na § 102 odst. 3 bude tímto orgánem rada obce (v obci bez rady starosta), pokud si však uvedenou pravomoc v samostatné působnosti nevyhradí zastupitelstvo obce. Zákon se taktéž nezabývá povahou udělovaného souhlasu. Z teoretického hlediska je sice zřejmě možné považovat poskytnutí souhlasu s užíváním znaku obce podle § 34a odst. 3 obecního zřízení za soukromoprávní úkon zakládající soukromoprávní vztah, domnívám se však, že naše právní úprava z této koncepce nevychází.

Jak vyplývá ze systematického zařazení předmětného ustanovení v obecním zřízení (díl 4 hlavy I) a zejména ze způsobu udělení znaku obce (již zmíněný vrchnostenský úkon předsedy PS), poskytnutí souhlasu orgánu obce s užíváním znaku obce je aktem veřejnoprávní povahy. Na veřejnoprávním charakteru znaku obce a souhlasu s jeho užíváním nic nemění skutečnost, že souhlas je udělován v samostatné působnosti obce, neboť úkon v samostatné působnosti obce ne-lze zaměňovat za úkon soukromoprávní povahy. V daném případě jde o výkon působnosti obce v oblasti vrchnostenské veřejné správy, byť v samostatné působnosti, směřující navenek, a orgán obce proto postupuje podle správního řádu (§ 1 odst. 1 správního řádu). Souhlas vydává formou rozhodnutí ve smyslu § 9 a § 67 odst. 1 správního řádu, neboť vydáním rozhodnutí vzniká jmenovitě určené osobě veřejné subjektivní právo užívat znak obce.

Stejná pravidla platí pro užívání znaku a vlajky městského obvodu nebo městské části územně členěného statutárního města (§ 34a odst. 4 obecního zřízení) a znaku a vlajky hl. města Prahy a jejích městských částí (§ 15 odst. 1- 3 zákona č. 131/2000 Sb.).

CO JEŠTĚ MŮŽE BÝT SYMBOLEM

Vedle znaku obce a vlajky obce, které uděluje předseda PS, za symbol obce v širším slova smyslu lze považovat i razítko obce ( § 111 odst. 5 obecního zřízení), respektive razítko městského obvodu nebo městské části (§ 141 odst. 4 obecního zřízení) či razítko hl. města Prahy, respektive městské části hlavního města Prahy (§ 15 odst. 5 zákona číslo 131/2000 Sb.). Některé obce v rámci svých obecně závazných vyhlášek o symbolech obce za ně dále považují pečeť, znělku, barvy, logo obce apod. V této souvislosti lze rovněž poukázat na závěsný odznak (starosty obce) a primátorské insignie, jakožto určité znaky (znamení) veřejného úřadu, které představují specifické symboly veřejné moci ČR (§ 108 obecního zřízení). Nejsou to totiž ani státní symboly ve smyslu čl. 14 odst. 1 Ústavy ČR, respektive zákona č. 3/1993 Sb., o státních symbolech ČR, ale ani symboly obce. Podle uvedeného článku Ústavy ČR jsou státními symboly velký a malý státní znak, státní barvy, státní vlajka, vlajka prezidenta republiky, státní pečeť a státní hymna. Závěsný odznak vykazuje úzkou spojitost se státními symboly. Jeho povinnou součástí je vždy vyobrazení velkého státního znaku, což plyne nejen z § 108 odst. 1 obecního zřízení, ale i z § 3 odst. 1 písm. a) zákona č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů. V případě primátorských insignií však tato provázanost se státními symboly není tak výrazná. Ustanovení § 3 odst. 2 písm. a) zákona č. 352/2001 Sb. sice připouští vyobrazit velký státní znak i na primátorských insigniích, ale nejde - na rozdíl od závěsného odznaku starosty - o povinnou součást (o tom, zda bude na primátorských insigniích - všech či jen některých - zobrazen velký státní znak, rozhoduje příslušné statutární město).

Obecními symboly se zabývají například i zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, podle nehož § 42 odst. 1 písm. a) se přestupku dopustí ten, kdo úmyslně poškodí, zneužije nebo hrubě zneváží jiný symbol než státní symbol ČR chráněný zvláštním právním předpisem ("jiným" symbolem je v tomto případě třeba rozumět znak nebo vlajku obce). Na obecní symboly se nevztahuje ochrana podle práva autorského (§ 3 písm. a) zákona č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů).

Poznámky

1) Viz zákon č. 216/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hl. m. Praze, ve znění pozdějších předpisů.

2) Obecně závazná vyhláška hlavního města Prahy č. 21/2004 Sb. hl. m. Prahy, o znaku a vlajce hlavního města Prahy a jejich užívání, která nabyla účinnosti 1. ledna 2005, vedle vlajky rozlišuje dva znaky hl. m. Prahy - malý a velký.

3) Databáze registru komunálních symbolů (REKOS) obsahuje podle stavu uvedeném na www.psp.cz ke dni 9. května 2008 celkem 3 480 obcí. Lze předpokládat, že "obcemi" se v daném případě rozumějí též městské obvody a městské části územně členěných statutárních měst a městské části hl. města Prahy. Celkem je v databázi 3426 vlajek a 3071 znaků.

4) Na Slovensku předkládá obec návrh na zápis symbolů obce do Heraldického registru Slovenské republiky ministerstvu vnitra - § 1b odst. 5 zákona č. 369/1990 Zb., o obecnom zriadení.

JAN BŘEŇ
právník

Co nesmí chybět v žádosti o udělení obecních symbolů

Žádost o udělení obecních symbolů adresovaná předsedovi Poslanecké sněmovny musí obsahovat:

průvodní dopis na hlavičkovém papíru, jenž musí být opatřen razítkem obce a podpisem pověřeného člena zastupitelstva;

kopii usnesení zastupitelstva obce, kterým schválilo předložené návrhy;

barevné vyobrazení návrhu ve formátu A 4 s uvedením autora;

návrh slovního popisu předloženého návrhu;

odůvodnění použitých figur v návrhu.

Bližší postup při udělování jednotlivých obecních symbolů (a jejich případných změn) je popsán na www.psp.cz.

 

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. pravnik jan bren vazeny pane doktore jsem badatel sfragistiky heraldiky vexilologie dekuji za vas clanek znak obce libusin okres kladno mesto libusin bylo pred rokem mestysem obec libusin na kladensku moze pozadat o znovustanoveni mesta uzivalo pred rokem 1954 ke znaku vlajce obce libusin 1 navrh graficky navrh grafik petr kolar z horazdovic dalsi navrh obce zpracoval grafik pravdepodovne grafik judr.miroslav oliverius nebo jaroslav vykouk telefonicky upresnim k obecnim mestskym symbolum nekdy se stava i v pripade znaku vlajky libusina ze obecni mestske zastupitelstvo na verejnem zastupitelstva graficky navrhneschvalypak obec mesto zada zpracovani zv obce mestu dalsimu grafikovy heraldikovy badatelsky jsem patral badal kdo je autotem nekterych zv obci mestskych vlajek udelenych predsedu ps pcrod roku 1991treba po rok 2000 u nekterych obci mest jiz bude tezdo zjistit kdo treba graficky navrhl mestskou vlajku svihova na klatovsku nekde te neni zapsane zapisech obecniho mestskeho zastupitelstva nabo kronika obce mesto nadej boze pokud jiz starosta mistostarosta ktery byl ve funkci zemrel ustni dotazzdravim ozvu sa badatel pacolt rudice u luhacovic

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down