Teprve 31. ledna 2008 byla v Jihlavě založena druhá profesní organizace menších obcí a měst - Sdružení místních samospráv (SMS), ale už má tisícovku členů. Vzniku sdružení, na jehož počátku byla Zlínská výzva, "napomohl" zákon o rozpočtovém určení daní, diskriminující menší sídla, a také...
Teprve 31. ledna 2008 byla v Jihlavě založena druhá profesní organizace menších obcí a měst - Sdružení místních samospráv (SMS), ale už má tisícovku členů. Vzniku sdružení, na jehož počátku byla Zlínská výzva, "napomohl" zákon o rozpočtovém určení daní, diskriminující menší sídla, a také opovrhování názorem starostů obcí, stejně jako dlouhodobý nezájem politiků o venkov. Tato tři témata určila i směr, kterým se SMS bude ubírat.
Přijmout myšlenku, že zastupuji tisícovku obcí, které dosud do SMS vstoupily, pro mě nebylo jednoduché. Považuji však i za velkou čest podílet se na zlepšování stavu věcí, které ovlivňují kvalitu života na venkově. V Jihlavě jsem pečlivě naslouchal všemu, o čem starostky a starostové hovořili - a nebyly to jenom olympijské hry.
Nejzávažnějším tématem jsou peníze. Na přípravě nového zákona o rozpočtovém určení daní se podílejí tři zástupci SMS, kteří jsou při jednáních na ministerstvu financí respektovaným partnerem. Mým hlavním osobním cílem je přesvědčit politiky, aby si ujasnili svůj postoj k venkovu a nesoustřeďovali svou pozornost pouze na velké aglomerace s koncentrovaným voličským potenciálem. Mnohým z politiků je totiž jedno, zda se venkov vylidňuje či ztrácí-li svou líbeznou podobu. První vlna jeho devastace a odchodu jeho obyvatel začala už v padesátých letech minulého století. Venkovské obce jsou od té doby podfinancovány a mnohé se dostávají na hranici existenčního minima. Nikoliv však vlastní neschopností, protože významný podíl na tomto neblahém stavu mají některé zákony likvidačního charakteru.
Není přece možné, aby obce doplácely na svoji snahu plynofikovat, nemajíce vliv na cenu zemního plynu, a následně byly nuceny vracet dotace, protože lidé při stávajících cenách plynu přecházejí na jiný druh topení. Je nepřijatelné, aby stát nutil obce pod 2000 obyvatel stavět čistírny odpadních vod - a přitom jim nebyl schopen sdělit pro ně přijatelné procento kofinancování. Právě tak se nesmiřujeme s faktem, že stát výrazněji nepodporuje budování infrastruktury v obcích. A odmítáme, aby stát snížil výši poplatku pro obec, na jejímž katastrálním území se nachází skládka odpadu. Podle stávajícího rozpočtového určení daní mají malé obce výrazně menší koeficient proti velkým sídlům. Všechny tyto faktory rozevírají nůžky mezi bohatými městy a chudými obcemi.
Chceme spolupracovat se všemi, kdo chápou, že tvorba zákonů, které mají vliv na chod samosprávy a kvalitu života občanů, se nemůže odehrávat bez nás. Tvůrcům zákonů nabízíme naše dlouholeté zkušenosti.
Jedním ze zakládajících členů SMS je nevládní organizace Růžový panter, která si mj. klade cíle jako omezení korupčního prostoru či dostat veřejné finance pod veřejnou kontrolu. Z vystoupení kolegyň a kolegů v Jihlavě bylo zřejmé, že ani tato problematika nám není lhostejná.
Jeden novinář mne překvapil otázkou: "Co budete dělat, až vyčerpáte všechna témata?" Jistě, mohli bychom si pak říct, že máme splněno. Jenže jímá mě neblahé tušení, že témat, která nás budou trápit, je nekonečné množství.
JAN PIJÁČEK
předseda Sdružení místních samospráv ČR, starosta obce Vlčnov na Uherskohradišťsku