01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Škála povinně zveřejňovaných informací je široká

Webmasteři, redaktoři nebo tiskoví mluvčí úřadů se často domnívají, že na webu obce, města nebo kraje postačí zveřejnit položky na základě vyhlášky ministerstva informatiky č. 442/2006 Sb., kterou se stanoví struktura informací zveřejňovaných o povinném subjektu způsobem umožňujícím dálkový přístup. Avšak není to až tak jednoduchá záležitost.

Existuje totiž hned několik skupin povinných informací: Informace povinně zveřejňované podle zákona o svobodném přístupu k informacím č. 106/1999 Sb. (InfZ), na něž se vztahuje uvedená vyhláška; dále informace vyžadované InfZ, které však vyhláška nepokrývá, a konečně informace, jejichž zveřejnění ukládají další zákony. K formě zveřejnění se vztahují i některé další povinnosti.

POVINNOSTI ZE ZÁKONA ČÍSLO 106/1999 SB.

Povinné subjekty musejí zveřejňovat informace podle § 5 odst. 1 a 2 zákona č. 106/1999 Sb. Pouze k této skupině informací se váže uvedená vyhláška. Ta stanovuje strukturu a obsah těchto informací. V zásadě jde o obdobu dříve dobře známého Standardu ISVS, který je však rozšířen o informace podle nového odst. 2, tj. o povinné zveřejnění všech právních předpisů (například vyhlášky a nařízení obce v plném znění) a seznam hlavních dokumentů. Ten představuje jednoduchou metainformaci, tedy informaci o tom, jaké nejdůležitější dokumenty o činnosti úřadu po něm občané mohou žádat. Bude to například rozpočet či strategický plán rozvoje (obce typicky zveřejňují SWOT analýzy, přípravu komunitního plánování či metodiku privatizace bytového fondu apod.). V této položce - na rozdíl od právních předpisů (vyhlášky, nařízení a další), není právní povinnost zveřejnit i samotné obsahy (plné texty) uvedených informací. Nicméně je rozumné jejich seznam (tedy sestavu jejich názvů) umístit na web interaktivně tak, aby jejich prokliknutím uživatel získal celý text. Výběr položek v zásadě zůstává na uvážení obce, zjevnou chybou však je, když není zveřejněno nic.

Pasáž povinně zveřejňovaných návodů k řešení životních situací je rovněž podrobně upravena a rozvedena uvedenou vyhláškou. Lze využívat odkaz na webové stránky Portálu veřejné správy a ministerstva vnitra i dalších subjektů, kde tyto popisy jsou již zpracovány.

Častou chybou bývá zveřejnění sazebníku úhrad za poskytování informací platného před novelou InfZ v roce 2006. Po novelizaci však už nelze vyžadovat úhradu za jakékoliv vyhledávání informací, a sazebník musí být formulován jinak. Podceňuje se i významná povinná položka Seznam rozpočtových, příspěvkových, zřizovaných, řízených a jiných organizací, které jsou povinným subjektem zřízeny nebo jsou navázány na jeho rozpočet. Je nutno uvést nejen školy a další příspěvkové organizace, ale zejména různé obchodní firmy typu společností s ručením omezeným či akciové společnosti, jako kupříkladu bývají Technické služby.

Součástí této skupiny je také Výroční zpráva o poskytování informací. V ní je třeba uvádět všechny výdaje na vedené soudní spory o poskytování informací, a to nejen na externí právní zastoupení anebo v případě prohry náklady protistrany, nýbrž i náklady na vlastní zaměstnance, kteří se vedení sporu věnovali. Zde doporučuji zajímavou ukázku: výroční zprávu 2007 obce Hajany, která kvůli chybnému poskytování informací málem zbankrotovala (http://www.hajany.cz).

CO VE VYHLÁŠCE NENAJDETE

Podle § 5 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb. musejí povinné subjekty na svém webu zveřejňovat informace, které poskytly individuálním žadatelům na jejich žádost, a to do 15 dnů od jejich poskytnutí žadateli. Tuto povinnou položku uvedená vyhláška nepokrývá. Z logiky věci plyne, že je třeba zveřejnit rovněž znění žádosti o informace, jinak by - bez znalosti, kam směřovala žádost - nedošlo ani ke zveřejnění poskytnuté informace. Vlastní žádosti, k nimž se pak připojí odpověď, se uvádějí bez osobních údajů (tj. např. bez data narození, přesné adresy, telefonu či e-mailové adresy). Doporučuji tuto rubriku nazvat Informace poskytnuté na žádost nebo Databáze poskytnutých informací. Dobrá praxe se teprve stabilizuje, určitě lze doporučit řešení na http://www.praha6.cz/ dotazy.html nebo http://extranet.kr-vysocina.cz/poskytnute-informace/.

Podle § 5 odst. 5 zákona č. 106/1999 Sb. jsou povinné subjekty povinny zveřejnit na svém webu celý veřejně přístupný obsah všech rejstříků, registrů, evidencí a seznamů, které vedou a jež jsou podle zákona veřejně přístupné. Ani tuto oblast vyhláška ministerstva informatiky č. 442/2006 Sb., nepokrývá.

Obvykle půjde o živnostenský rejstřík, rejstřík honebních společenstev či o místní programy snižování emisí podle § 6 odst. 6 zákona o ochraně ovzduší (č. 86/2002 Sb.), které vedou kraje a některé obce. Mohou to však být i další registry či evidence, které splňují podmínku, že jsou podle zákona alespoň zčásti veřejně přístupné.

Zveřejnění živnostenského rejstříku lze vyřešit odkazem na Centrální registr živnostenského podnikání s poučením, že informace odpovídající dané obci lze získat zadáním obce do vyhledávání. Naopak rejstřík honebních společenstev za obec nikdo nezveřejní, a přitom jde o informaci o závažném zásahu do vlastnických práv. Je tedy nutné tuto snadnou povinnost poctivě naplnit.

CO UKLÁDAJÍ DALŠÍ ZÁKONY

Podle zákona o ochraně osobních údajů (§ 18) musejí povinné subjekty zveřejnit informace o tom, jaká zpracování osobních údajů provádějí (typ, okruh údajů, okruh příjemců, okruh osob, o nichž se údaje zpracovávají atd.). U některých zpracování, která nevyplývají ze zákonného zmocnění (například evidence badatelů místního muzea), však tato zpracování musejí oznámit a registrovat přímo u Úřadu pro ochranu osobních údajů, kde budou zveřejněna v Centrálním registru zpracování osobních údajů.

Podle zákona o informačních systémech veřejné správy (č. 365/2000 Sb., § 5 odst. 2 písm. h) musejí všechny úřady veřejné správy na svém webu zveřejnit informace o svém informačním systému. Zjednodušeně řečeno jde o přehled používaného software.

Podle stavebního zákona (§ 165 odst. 2) musí pořizovatel (zpravidla obec či kraj) zveřejnit způsobem umožňujícím dálkový přístup údaje o vydaném územním plánu, regulačním plánu a místech, kde je možné do této územně plánovací dokumentace a do její dokladové dokumentace nahlížet. Pořizovatel rovněž zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup zastupitelstvem obce schválenou zprávu o uplatňování územního plánu.

Další zákony, které mohou existovat či být nově přijímány, mohou uložit v souvislosti s různými agendami zveřejnit na webu další informace. Úplný přehled takových úprav (pokud vím) není zatím k disposici. V tomto přehledu též neuvádím okruh informací, zveřejňovaný na webu v rámci elektronické úřední desky.

OBECNÉ DOPORUČENÍ

Ke způsobu, jak zveřejňovat povinné informace, lze doporučit zavést na příslušné stránce webu všechny povinné položky, i když v nich nebude (zatím) nic uvedeno. Nevystavíte se pak pochybnosti, zda chybějící položka znamená vaši nepozornost a nesplnění povinnosti, anebo jen to, že dosud na ni v životě obce nedošlo. Například i když zatím žádné žádosti o informace vůbec nebyly vyřizovány, je správné rubriku "informace poskytnuté na žádost" zavést. Uvede se v ní, že obec dosud žádost o poskytnutí informace neobdržela. Podobné to bude u nákladů na soudní spory, u honitebních společenstev, pokud v obci nejsou, a dalších.

Podobně je nutno zmínit povinnost, že jakékoliv informace, které má úřad k dispozici v elektronicky použitelné (například textové) podobě, musejí při zveřejnění na webu umožnit jejich další textové zpracování uživatelem. Zakázáno tedy je zveřejnit dokumenty v takové podobě formátu pdf, která neumožňuje další kopírování textu (zamčený text), anebo zveřejnit textové dokumenty ve formátu jpg jako obrázek. To neplatí, pokud dokument není a nikdy nebyl k dispozici jako text (například staré zápisy, k nimž není elektronická textová podoba).

Byl-li jakýkoliv dokument k dispozici (v papírové či elektronické podobě), vztahovala se na něj pravidla archivního zákona, spisové služby a skartačního řádu. Nelze jej mimo tato pravidla zničit, byť vymazání se zdá tak snadné. Pokud k tomu přece jen došlo, je povinností úřadu dokument obnovit z dostupných podkladů. Proto je nepřípustné, aby například elektronický záznam o jmenovitém hlasování zastupitelstva, který po určitou dobu zůstává v elektronickém hlasovacím systému, byl po pár dnech vymazán. Jde o stejný dokument, jako je samotný zápis jednání, a jeho vymazání představuje prohřešek proti spisové službě.

OLDŘICH KUŽÍLEK

poradce pro otevřenost veřejné správy

www.otevrete.cz

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down