01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

V čem spočívá koncepční příprava programu rozvoje obce? /1

Program rozvoje obce není módní záležitostí EU či "dalším výmyslem" byrokratického aparátu, je součástí komunální politiky a veškerého dění v obci. Samosprávný i občanský vklad do koncepční přípravy rozvoje obce je zcela jistě investicí, která se v budoucnu zúročí.

Konkrétní povinnost obcí připravovat svůj rozvoj systematicky a koncepčně české právní normy neobsahují. Přitom ale v evropské regionální politice je princip programování jedním z jejích základních postulátů. V České republice však při přípravě operačních programů pro programové období 2007-2013 zůstal princip programování jen v úrovni základních dokumentů pro čerpání prostředků ze strukturálních fondů. Do "nižších pater" regionálního rozvoje se dostal snad jen prostřednictvím integrovaných plánů rozvoje měst, které se týkají pouze specifikované skupiny velkých měst. Z konstrukce zejména regionálních operačních programů, které vytvářejí prostor pro čerpání strukturální pomoci i pro menší obce a města, žádná povinnost mít před podáváním projektových žádostí zpracovaný program rozvoje obce nevyplývá. Přesto lze i na základě minulých zkušeností a zkušeností s českými dotačními programy očekávat, že se určité koncepční zarámování podávaných projektů objeví jako hodnotící kritérium při rozhodování o financování konkrétních záměrů.

Obce by proto (a nejen proto) měly být připravené předložit koncepční rozvojový materiál a pracovat s ním. V rámci komplexně pojatého dokumentu jsou jednotlivé aktivity financovatelné ze strukturálních fondů transformovány do struktury logických tematických či prostorových celků, jejichž uskutečnění přinese nižší realizační náklady a vyšší socioekonomické efekty.

NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY

Část obcí a mikroregionů má již své rozvojové programy zpracované. Tyto materiály ale vznikaly v různých časových obdobích, na základě různých motivů, různých metodik a různými zpracovatelskými týmy. Nelze proto uvést jedno univerzální hodnocení. Na základě zkušeností s mnoha rozvojovými dokumenty však můžeme charakterizovat jejich neproblematičtější místa.

Zásadním problémem v počátku rozhodnutí o zpracování rozvojového programu obce je nedostatečné vymezení jeho smyslu a účelu. Ne vždy je jeho tvorba zdůvodněna potřebou zhodnotit stávající stav obce ve všech směrech, promyslet a stanovit jasně definované cíle a cesty, jak je dosáhnout. Jiný než tento motiv vede k tomu, že je rozvojový program příliš obecný. Popisuje sice všechny rozvojové oblasti, ale prakticky nic neřeší. I přesto bezesporu vykazuje některé procesní "výhody". Schválení takového programu v rozhodovacích orgánech obce je velmi snadné - program obsahuje vše, žádnou oblast nepreferuje a nikoho k ničemu nezavazuje. Takové přístupy jsou poměrně časté, umožňují použít univerzální šablonu pro vlastní tvorbu programu. Vzhledem k velmi vysoké míře obecnosti je možné nalézt i zcela identické dokumenty, kde se změní pouze název obce, pro kterou byl program zpracován.

Dalším problematickým místem je vlastní metodika a přístup ke zpracování programu rozvoje obce. Je zcela správné, aby se obecné metodické prvky zachovaly v co nejširším spektru municipálních a regionálních rozvojových dokumentů. To umožní srovnávání a kompatibilitu v přípravě, realizaci a hodnocení rozvoje jednotlivých oblastí. Přístup ke zpracování však musí být v každé obci jedinečný. Je sice možné použít shodné metody či postupy, ale vždy v návaznosti na konkrétní prostředí a specifika dané obce a jejího okolí.

Nedostatky se objevují také v postupu projednávání programu. Velmi často je dokument dílem několika představitelů či pracovníků obce a specializované firmy, chybí širší občanský konsenzus. Dokonce ho neprojednává a neschvaluje zastupitelstvo obce. Závaznost takového programu je nulová. Ve výčtu chyb nelze opomenout statický charakter programu. Kvůli stále se měnícím vnějším i vnitřním podmínkám nemůže být zpracovaný dokument jednou provždy neměnný a stabilní.

Závěr: Značná část rozvojových dokumentů nesplňuje svůj pravý účel, neslouží managementu obce k aktivnímu řízení municipálního rozvoje a je do značné míry pouze "prezentačním" materiálem.

HODNOTÍCÍ KRITÉRIA

Časté a opakující se problémy stávajících rozvojových koncepcí obcí jsou odrazovým můstkem pro následný návod k posouzení těchto dokumentů, zejména jejich aktuálnosti a manažerské funkčnosti a využitelnosti:

Posouzení procesu tvorby - kdo a jak intenzivně se na zpracování podílel, jaká byla oponentura jednotlivým závěrům (pracovní skupiny, zaměstnanci obecního úřadu), jak se zapojila veřejnost (ankety, průzkumy, setkání s občany, internetové diskuse);

Posouzení analytické části programu - komplexnost analýzy (zda byly analyzovány všechny důležité oblasti), zda je to pouze popis stavu a vývoje jednotlivých socioekonomických jevů nebo skutečný rozbor příčin tohoto vývoje, zhodnocení analytických závěrů (pozitivních i negativních rozvojových charakteristik, konkrétnost, jednoznačnost východisek pro návrhovou část);

Posouzení návrhové části programu - vazby návrhové struktury na analytické závěry, charakteristika navrhovaných cílů či úkolů (například využitím metody SMART, tj. hodnocení, zda jsou formulované cíle a úkoly specifikované, měřitelné či jinak explicitně hodnotitelné, atraktivní či akceptované, realistické a termínově určené), zda navržená opatření lze jako celek uskutečnit v návrhovém období a jak jsou nastaveny jejich priority s ohledem na technické, personální, ekonomické a občanské možnosti obce, zhodnocení metodologie stanovování rozvojových priorit;

Posouzení realizace programu - vyhodnocení rozvoje obce ve vztahu k posuzovanému programu rozvoje (hodnocení závaznosti programu rozvoje), identifikace vazeb mezi návrhovou částí programu a manažerských rozhodnutí orgánů obce;

Posouzení aktualizace programu a vazeb na realizační část - jak a v jakých intervalech se program aktualizuje, jak se do jeho aktualizace promítají realizované aktivity v obci.

(Jak zpracovat nový program rozvoje obce, čemu věnovat pozornost, jaké oblasti postihnout a jak řídit jeho tvorbu? Těmto otázkám se bude věnovat příští díl seriálu o koncepční přípravě rozvoje obce - pozn. autora.)

PETR PONIKELSKÝ
ASAGRAPH s. r. o.

Co doporučujeme

S ohledem na dobu vzniku (schválení) posuzovaného programu rozvoje obce a na základě učiněných hodnotících závěrů lze obci doporučit následující možnosti:

- Aktualizaci stávajícího programového dokumentu - za předpokladu, že základy analytické

i návrhové části nevykazují příliš mnoho chyb popsaných v první části tohoto článku;

- Zpracování nového programu rozvoje obce.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down