První měsíce nového roku přímo vybízejí k ohlédnutí za rokem uplynulým. A v oblasti fondů Evropské unie je skutečně na co vzpomínat. Radostné očekávání nového programového období 2007-2013 vystřídala v průběhu roku 2007 únava z přípravy množství programové dokumentace a zklamání nad hlemýždí...
První měsíce nového roku přímo vybízejí k ohlédnutí za rokem uplynulým. A v oblasti fondů Evropské unie je skutečně na co vzpomínat. Radostné očekávání nového programového období 2007-2013 vystřídala v průběhu roku 2007 únava z přípravy množství programové dokumentace a zklamání nad hlemýždí rychlostí vyjednávání podmínek programů jak na úrovni jednotlivých rezortů a regionů v České republice, tak ve vztahu k Evropské komisi.
Až na samém jeho konci se věci pohnuly mílovými kroky vpřed a regionální rady regionů soudržnosti nám k Vánocům nadělily netrpělivě očekávaný dárek v podobě vyhlášení výzev k předkládání žádostí o dotaci. O finanční podporu se mohou ucházet projekty rozvíjející infrastrukturu regionálních sídel a venkova, cestovní ruch v regionech, jejich dopravní obslužnost a další oblasti veřejného života a regionálních ekonomik.
Když se vytvářel koncept samostatných regionálních operačních programů pro jednotlivé regiony NUTS 2, část lidí, kteří se v oblasti předvstupních a strukturálních fondů Evropské unie už nějakou dobu pohybují - a přiznávám, že já mezi nimi - byla k tomuto pojetí skeptická.
Spíše se přikláněli k zachování jednoho Společného regionálního operačního programu a posílení role regionů prostřednictvím většího množství grantových schémat, jejichž zprostředkujícími subjekty by se regiony staly.
Hlavními argumenty skeptiků byla malá administrativní připravenost regionů a také obavy z politického ovlivňování rozhodování o dotacích na úrovních regionů. Obojí vytvářelo dojem, že existuje reálná hrozba malé transparentnosti celého procesu rozdělování prostředků z fondů EU na úrovni regionů soudržnosti.
První argument se úřadům regionálních rad (ÚRR) podařilo úspěšně vyvrátit právě relativní včasností vyhlášení výzev. Díky své soustředěné práci na programové dokumentaci regionálních operačních programů, operačních manuálech, vnitřních směrnicích, metodikách a dalších potřebných dokumentech "předběhly" ve vyhlašování výzev i některá ministerstva, zastávající roli řídících orgánů. A to přesto, že ÚRR začínaly zcela od nuly - vznikly, institucionálně se stabilizovaly, budovaly své personální kapacity, získávaly odbornost, a to vše v kolotoči příprav, vyjednávání, vypořádávání připomínek a dalšího vyjednávání.
To, jestli se jim podaří rozptýlit i další obavy skeptiků, týkající se transparentnosti celého procesu rozdělování prostředků z regionálních operačních programů, se ukáže v následujících měsících. Úřady regionálních rad teď mají ojedinělou příležitost dokázat, že jsou sebevědomými reprezentanty regionální politiky Evropské unie, pracující na základě jasně definovaných pravidel a nepodléhající politickým tlakům regionálních politiků a zájmových skupin. Všichni bychom si přáli, aby podporu z fondů EU dostávaly jen vynikající a dobré projekty; a aby přinášely užitek, který se pozitivně projeví v životě každého z nás.
JAN HAVRÁNEK
Raven EU Advisory, a. s.
Obr.