Nedávno jsme oslavili plnoletost naší demokracie. Nezdá se ovšem, že ve všech oblastech jsme dokázali provést zásadní změny a reformy, že jsme ve všem dospěli. Dospělost znamená odpovědnost, rovnost v povinnostech i právech. Jednou z oblastí, kde by rovněž měla platit zásada rovnosti, nicméně zde...
Nedávno jsme oslavili plnoletost naší demokracie. Nezdá se ovšem, že ve všech oblastech jsme dokázali provést zásadní změny a reformy, že jsme ve všem dospěli. Dospělost znamená odpovědnost, rovnost v povinnostech i právech.
Jednou z oblastí, kde by rovněž měla platit zásada rovnosti, nicméně zde stále přetrvává jen rovnost některých, je financování samospráv. Občané menších měst a obcí se pořád oprávněně ptají na důvody rozdílů v jejich hodnotě ve srovnání daňových příjmů jejich obcí a měst a s příjmy čtyř největších měst. Nikdo nedokáže odpovědět na otázku odůvodněnosti rozdílu mezi hlavním městem a menšími sídly, nevídaného kdekoliv v Evropě. Stejně tak je jen stěží odůvodněn rozdíl ocenění občana Plzně a Českých Budějovic, jež od sebe dělí také propast, ačkoli obě regionální centra plní totožné samosprávné funkce. Starostové svůj neklid dali najevo vznikem Smlouvy obcí a měst proti daňové diskriminaci a ledy se díkybohu pohnuly.
Mírná změna uhasila největší požár, ale před volenými zástupci naší země stojí úkol nastavení příjmů samospráv tak, aby byly systémové, odůvodněné a stabilní. Rozlousknutí tohoto problému předpokládá zjištění, kdo a jaké samosprávné funkce vykonává, pro koho je vykonává, co ho to stojí a zda je to efektivní. Jako občané jsme si před Ústavou ČR rovni a měli bychom mít i nárok na územně srovnatelné služby samospráv.
Dobrou zprávou pro starosty je, že ministerstvo financí celou situaci dobře chápe a snaží se věci změnit k spravedlivějšímu systému přípravou zcela nového zákona. Všichni, kteří k tématu mají co říci svými znalostmi či názory, tak mohou učinit. Nové rozpočtové určení daní by mělo být podle názoru starostů vznikajícího Sdružení místních samospráv ČR založeno na více kritériích.
Počet obyvatel nesmí být jediným faktorem, neboť zcela stírá rozsah služeb vykonávaných samosprávou občanům (fakticky o nich nic nevypovídá). Nabízí se zpřesňující kritéria - velikost katastru či intravilánu, nadmořská výška, počet žáků ve škole. Je potřeba také zvážit, které daně zařadit do systému sdílených daní a zohlednit i motivaci pro obce, které podněcují podnikatelské prostředí. Mluvím o motivaci, nikoliv o likvidaci pro ty, kteří se z důvodů zcela objektivních (například poloha a geografické faktory) nemohou srovnávat s obcemi u dopravních tepen a průmyslových center.
Větší úlohu by také mohly sehrát místní daně z nemovitostí placené, jak je běžné v Evropě, v závislosti na hodnotě nemovitosti, tudíž více zdaňující majitele lukrativnějších realit.
Nalézt spravedlivější systém nebude jistě lehké, leč jako volení zástupci našich občanů jsme povinni se o to pokusit. Nejde totiž pouze o naše spoluobčany, ale také o budoucí generace. Nový zákon totiž zavede právní úpravu, která ovlivní život v obcích na dlouhá léta dopředu. Proto nezbývá než svolat nás, milí kolegové, starořímskou zásadou "vigilantibus iura" (starejme se o svá práva).
Mgr. PETR GAZDÍK
starosta obce Suchá Loz