01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Aktuální změny ve vzdělávání úředníků obcí

Třicátého prvního října 2007 došlo k dílčím změnám v oblasti zvláštní odborné způsobilosti úředníků obcí a krajů. Tímto dnem totiž nabyla účinnosti vyhláška číslo 273/2007 Sb., kterou se mění vyhláška číslo 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve...

Třicátého prvního října 2007 došlo k dílčím změnám v oblasti zvláštní odborné způsobilosti úředníků obcí a krajů. Tímto dnem totiž nabyla účinnosti vyhláška číslo 273/2007 Sb., kterou se mění vyhláška číslo 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění vyhlášky č. 41/2006 Sb.

Vyhláška č. 512/2002 Sb. je prováděcím právním předpisem k zákonu číslo 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tato vyhláška stanovuje v § 1 odst. 1 taxativní výčet správních činností (zejména v oblasti přenesené působnosti, ale v menším rozsahu rovněž v oblasti samostatné působnosti), pro jejichž výkon má ve smyslu § 21 zákona č. 312/2002 Sb. úředník obce nebo kraje povinnost získat kvalifikaci zvláštní odbor- né způsobilosti. V příloze k vyhlášce č. 512/2002 Sb. jsou stanoveny náplně jednotlivých správních činností, k jejichž výkonu je nutno prokázání zvláštní odborné způsobilosti a jejichž rozpracování je následně provedeno v souboru zkušebních otázek.

ZVLÁŠTNÍ ODBORNÁ ZPŮSOBILOST

Zvláštní odborná způsobilost je vedle vstupního vzdělávání a průběžného vzdělávání dalším druhem prohlubování kvalifikace úředníků územních samosprávných celků (viz § 18 odst. 1 zákona č. 312/2002 Sb.). Vedoucí úředník a vedoucí úřadu jsou povinni prohlubovat si kvalifikaci též účastí na vzdělávání vedoucích úředníků, nestanoví-li zákon č. 312/2002 Sb. jinak (§ 18 odst. 2 zákona č. 312/2002 Sb.). "Jinak" zákon stanoví v § 27 odst. 1, podle něhož může výjimečně řízení úředníků vykonávat i takový vedoucí úředník, který neukončil vzdělávání vedoucích úředníků, nejdéle však po dobu 2 let ode dne, kdy začal vykonávat funkci vedoucího úředníka (tato výjimka je však na rozdíl od posléze uvedené zachována i po 1. lednu 2008). Další výjimka plyne z přechodného ustanovení § 43 odst. 10 zákona, podle kterého se vedoucí úředník, jemuž do 31. prosince 2007 vznikne nárok na starobní důchod, účastní vzdělávání vedoucích úředníků jen tehdy, jestliže o to sám požádá. Datum 31. prosince 2007 je též konečným termínem pro "řadové" úředníky ohledně výjimky prokazovat zvláštní odbornou způsobilost (pokud jim do tohoto data vznikne nárok na starobní důchod, prokazují zvláštní odbornou způsobilost jen tehdy, jestliže o to sami požádají).

Od 1. ledna 2008 tedy musejí všichni úředníci územních samosprávných celků prokazovat zvláštní odbornou způsobilost (vedoucí úředníci se navíc budou muset ještě účastnit vzdělávání vedoucích úředníků), a to bez ohledu na dosažení důchodového věku rozhodného pro nárok na starobní důchod. Nadále jsou však zachovány výjimky u úředníků v tom smyslu, že mohou vykonávat správní činnosti stanovené vyhláškou číslo 512/2002 Sb., i když nemají zvláštní odbornou způsobilost. Tyto výjimky stanovuje § 21 odst. 1 zákona č. 312/2002 Sb. - úředník, který nemá zvláštní odbornou způsobilost, může sice vykonávat příslušnou správní činnost, ale nejdéle po dobu 18 měsíců od vzniku jeho pracovního poměru k územnímu samosprávnému celku nebo ode dne, kdy začal vykonávat činnost, pro jejíž výkon je prokázání zvláštní odborné způsobilosti předpokladem, anebo splňuje-li podmínky stanovené v § 34 odst. 1 zákona (v tomto případě jde o tzv. uznání rovnocennosti vzdělání nebo jeho části - souvisejícím předpisem je vyhláška č. 511/2002 Sb., o uznání rovnocennosti vzdělání úředníků územních samosprávných celků).

DVĚ NOVÉ ZVLÁŠTNÍ ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI

V úvodu citovaná vyhláška č. 273/2007 Sb. přinesla změny ve výčtu správních činností, pro jejichž výkon se vyžaduje ověření zvláštní odborné způsobilosti (zmíněné změny se tak promítly do obsahu § 1 odst. 1 vyhlášky č. 512/2002 Sb. a její přílohy). Mění se soubor správních činností, za jejichž výkon odpovídá Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (MPSV). Změny jsou vyvolány nabytím účinnosti nových zákonů v sociální oblasti. Jde zejména o zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu, a zákon číslo 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, které nabyly účinnosti 1. ledna 2007. Zavádějí se dvě nové zvláštní odborné způsobilosti pro správní činnost "při řízení o dávkách pomoci v hmotné nouzi a o dávkách pro osoby se zdravotním postižením" a pro správní činnost "v sociálních službách", které nahrazují stávající správní činnost "při řízení o dávkách a službách sociální péče". Současně však dochází ke zrušení správní činnosti "při provádění státní sociální podpory", a to s ohledem na skutečnost, že tuto činnost vykonávají - ze skupiny úředníků územních samosprávných celků - nyní pouze úředníci úřadů městských částí hlavního města Prahy a krajských úřadů (včetně Magistrátu hlavního města Prahy - viz § 2a odst. 1 zákona číslo 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře).

Stávající správní činnost "při řízení o dávkách a službách sociální péče" se tak rozštěpila na dvě nové správní činnosti, ale zároveň došlo ke zrušení správní činnosti "při provádění státní sociální podpory". Tyto skutečnosti fakticky znamenají, že celkový počet správních činností, za jejichž výkon odpovídá MPSV, se nemění (třetí správní činnost v gesci MPSV "při sociálně-právní ochraně dětí" zůstala i nadále, avšak i u ní vyhláška číslo 273/2007 Sb. učinila několik změn, které reflektují legislativní vývoj v této oblasti).

Podpůrným důvodem pro zavedení dvou nových správních činností, u nichž se vyžaduje ověření zvláštní odborné způsobilosti, může být vedle zcela nového legislativního pojetí sociální oblasti vyvolaného zmíněnými novými zákony, rovněž fakt, že od 1. ledna 2009 se předpokládá přechod výkonu správní činnosti v oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi a pro osoby se zdravotním postižením na nově zřízený Národní úřad pro zaměstnanost a sociální správu (v přenesené působnosti úřadů územních samosprávných celků by tak zůstaly pouze sociální služby). Za předpokladu realizace uvažovaných změn bude možné od 1. ledna 2009 zvláštní odbornou způsobilost pro správní činnost "při řízení o dávkách pomoci v hmotné nouzi a o dávkách pro osoby se zdravotním postižením" bez jakýchkoliv dalších zásahů do stávajícího systému vzdělávání úředníků územních samosprávných celků zrušit.

ZMĚNY V DALŠÍCH OBLASTECH

V příloze vyhlášky č. 512/2002 Sb. v části "Ministerstvo dopravy" doplnila novela výčet požadovaných základních znalostí a dovedností pro správní činnost "při správním rozhodování o řidičských oprávněních a řidičských průkazech" (tato relativně nová správní činnost byla zavedena vyhláškou číslo 41/2006 Sb., a to od 1. března 2006). V dosavadní příloze vyhlášky byl v dané části pouze citován zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých předpisů, ve znění pozdějších předpisů. Doplnění o výčet činností se ukázalo jako nezbytné pro vyjasnění přesného obsahu dané správní činnosti, a to zejména ve vztahu k ostatním správním činnostem v kompetenci Ministerstva dopravy ČR, které rovněž odkazují na tento zákon.

Vyhláška č. 273/2007 Sb. přináší změny obsahových náplní správních činností v gesci Ministerstva pro místní rozvoj ČR, tj. "v územním plánování" a "při územním rozhodování a při rozhodování na úseku stavebního řádu a vyvlastnění", které byly promítnuty do přílohy vyhlášky a jež reagují na nové zákony v těchto oblastech - viz zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), a zákon číslo 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění). Oba zákony nabyly účinnosti 1. ledna 2007.

Správní činnost "při správě živnostenského podnikání" (je v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR) byla doplněna o problematiku tzv. centrálního registračního místa pro podnikatele. Tím se reaguje na novelu č. 214/2006 Sb., která novelizovala zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech. Tato novela představuje právní základ pro zřízení centrálního registračního místa na obecních živnostenských úřadech. U téže správní činnosti naopak dochází k vypuštění textu ohledně prokazování znalostí zákona číslo 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů. Vypuštěný text se jevil jako nadbytečný, neboť upřednostňoval pouze jednu oblast podnikání (cestovní ruch), která je nadto z hlediska svého rozsahu jedna z "nejmenších" (srov. přílohy č. 2 a 3 živnostenského zákona).

Správní činnost "ve zdravotnictví" byla rozšířena o znalosti dvou právních předpisů, a to o zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, a o zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních). Dále byl u této správní činnosti nahrazen již zrušený zákon č. 37/1989 Sb., o ochraně před alkoholismem a jinými toxikomániemi, ve znění pozdějších předpisů, novým zákonem č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, který nabyl účinnosti 1. ledna 2006.

Vyhláška č. 273/2007 Sb. nově vymezila obsah správní činnosti "v zemědělství". Z přehledu právních předpisů byl vypuštěn - pro úředníky územních samospráv zcela nadbytečný - zákon č. 91/1996 Sb., o krmivech, ve znění pozdějších předpisů, neboť rozhodování o výrobě a dovozu pokusných krmných směsí a pokusných premixů krmiv pro účely biologického zkoušení nezbytných pro uskutečnění vědeckého nebo výzkumného záměru je pouze v kompetenci Ministerstva zemědělství ČR (§ 20 zákona č. 91/1996 Sb.). Krajské úřady ani obecní úřady obcí s rozšířenou působností nemají v této oblasti žádnou působnost. U dané správní činnosti naopak došlo k doplnění o zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, a to s ohledem na poměrně velký nárůst podnětů podle tohoto zákona, jejichž vyřízení náleží do působností obecních úřadů obcí s rozšířenou působností (viz § 24a zákona č. 246/1992 Sb.). Dále došlo k upřesnění obsahové náplně předmětné správní činnosti i v oblasti znalosti zákona č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství) a jeho prováděcí vyhlášky číslo 197/2004 Sb. Změny se v téže správní činnosti týkají též oblasti rostlinolékařské péče. Novela doplnila přílohu o dvě vyhlášky, a to o vyhlášku č. 327/2004 Sb., o ochraně včel, zvěře, vodních organismů a dalších necílových organismů při použití přípravků na ochranu rostlin, a o vyhlášku č. 330/2004 Sb., o opatřeních proti zavlékání a rozšiřování škodlivých organismů rostlin a rostlinných produktů.

TECHNICKÉ ÚPRAVY VYHLÁŠKY

Vedle uvedených změn obsahuje vyhláška číslo 273/2007 Sb. další - převážně technické - úpravy. Jednou z nich je nové znění § 2 odst. 2. Předchozí novela vyhlášky o zvláštní odborné způsobilosti (vyhláška číslo 41/2006 Sb.) zavedla možnost přihlašovat úředníky územních samosprávných celků k ověření zvláštní odborné způsobilosti elektronicky, avšak na druhé straně nebyly dostatečně zohledněny problémy, které s sebou tato úprava přinese (šlo o stanovení povinnosti přikládat k přihlášce případná platná osvědčení o zvláštní odborné způsobilosti). Od nabytí účinnosti zákona č. 312/2002 Sb. (tj. od 1. ledna 2003) je - "zprostředkovaně" přes Ministerstvo vnitra ČR - Institut pro místní správu Praha povinen vést evidenci vydaných osvědčení (předtím tuto povinnost neměl, a proto evidence vydaných osvědčení nebyla úplná). Z tohoto hlediska se proto jevila jako nadbytečná zátěž pro úřady územních samosprávných celků přikládat originál osvědčení či jeho úředně ověřenou kopii i u těch úředníků územních samospráv, jejichž vydané osvědčení je již evidováno v centrální databázi Institutu pro místní správu Praha. Povinnost přikládat originál osvědčení či jeho úředně ověřenou kopii (ať již v listinné nebo v elektronické podobě podle způsobu přihlášení úředníka k ověření zvláštní odborné způsobilosti) tak zůstává pouze v případech, kdy osvědčení bylo vydáno před 1. lednem 2003.

Vyhláška č. 273/2007 Sb. přinesla novou formulaci § 5 odst. 1 písm. c), který obsahuje jednu z náležitostí osvědčení o úspěšném vykonání zkoušky zvláštní odborné způsobilosti, tj. uvedení konkrétní správní činnosti, pro kterou úředník prokázal zvláštní odbornou způsobilost.

Problém však dosud byl ohledně označení "správní činnosti" u vedoucích úřadů, neboť těm je podle § 21 odst. 7 zákona číslo 312/2002 Sb. dána povinnost prokázat zvláštní odbornou způsobilost pouze z obecné části, tzn. že nejsou podrobeni zkoušce zvláštní odborné způsobilosti v její zvláštní části, a tudíž nebylo možné u nich na osvědčení uvést některou ze správních činností vyjmenovanou v § 1 odstavce 1 vyhlášky číslo 512/2002 Sb. Novela č. 273/2007 Sb. proto zavedla speciální označení, které má být na osvědčeních vedoucích úřadů územních samosprávných celků uváděno od 31. října 2007 a jež zní: "obecná část zvláštní odborné způsobilosti".

Poslední obecnou úpravu vyhlášky představuje doplnění § 6 o nový odstavec 2. Tato úprava má za cíl stanovit návaznost nových správních činností (sloupec 3 tabulky v příloze vyhlášky), pro jejichž výkon má úředník povinnost získat zvláštní odbornou způsobilost (tj. takových, které byly zavedeny od 1. 1. 2003) na předchozí správní činnosti, pro něž podle tehdy platných právních předpisů platila povinnost získat zvláštní odbornou způsobilost (sloupec 2 tabulky v příloze).

Smyslem tohoto ustanovení je říct, že jednou již získanou kvalifikaci zvláštní odborné způsobilosti nemůže úředník pozbýt, i když dochází k postupnému zavádění nových správních činností uvedených v § odst. 1 vyhlášky (anebo ke změnám jejich obsahových náplní). Nedotčena zůstává rovněž návaznost u starších správních činností, pro jejichž výkon měl úředník povinnost získat zvláštní odbornou způsobilost v období od 24. listopadu 1990 do 31. prosince 2002 (viz § 6 odst. 1 vyhlášky).

JAN BŘEŇ
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down