Po dlouhotrvajícím úsilí Svazu měst a obcí ČR (SMO) se stojaté vody ve financování obcí konečně rozproudily. Vláda 3. října schválila návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní (RUD) a pověřila svého předsedu, aby jej předal Poslanecké sněmovně k dalšímu projednání. Sněmovně přitom doporučila,...
Po dlouhotrvajícím úsilí Svazu měst a obcí ČR (SMO) se stojaté vody ve financování obcí konečně rozproudily. Vláda 3. října schválila návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní (RUD) a pověřila svého předsedu, aby jej předal Poslanecké sněmovně k dalšímu projednání. Sněmovně přitom doporučila, aby s vládním návrhem zákona vyslovila souhlas už v prvním čtení.
Návrh novely vychází z požadavků SMO, byť v podobě, se kterou se náš svaz plně neztotožnil. Nicméně se nám podařilo prosadit zrušení nepopulárních 14 velikostních kategorií obcí a nahradit je čtyřmi postupně rostoucími - a přes odpor ministerstva financí také navýšit rozpočty obcí celkem o 4,6 mld. Kč. Do systému sdílených daní se nám dále povedlo zařadit dvě nová přerozdělovací kritéria. Jde o kritérium velikosti obce a kritérium prostého počtu obyvatel.
Přestože vládou schválený návrh zákona až na výjimky vylepšuje rozpočty všech obcí - a těch nejmenších dokonce razantně, jde o kompromis. Při financování obcí je totiž třeba vzít v úvahu další přerozdělovací kritérium, jímž je počet žáků mateřských a základních škol na území obce. Toto opatření musí být doprovázeno zrušením placení neinvestičních nákladů na žáka mezi obcemi, které neúměrně zatěžuje rozpočty malých obcí. Dále je nezbytné soustředit se na to, aby se pro obce vybralo více peněz. Proto SMO bude usilovat o začlenění spotřebních daní a ekologické daně do systému daní sdílených. Tento oprávněný požadavek obcí podpořila i Asociace krajů ČR.
Musíme také dělat vše pro to, aby další novelizací zákona o rozpočtovém určení daní očekávanou v příštím roce byly v letech 2009 a 2010 plně kompenzovány propady v rozpočtech obcí, které způsobí probíhající reforma veřejných financí. Zvýšený důraz budeme klást na posílení rozpočtů obcí a měst v rozmezí 2000 až 15 000 obyvatel, které se s podílem daní na jednoho obyvatele dostávají na nejnižší úroveň.
Přes dosažené úspěchy se stále ozývají hlasy, že nárůst mohl být ještě výraznější, že ta či ona skupina obcí na tom mohla být lépe. Ano, mohlo to tak skutečně být, kdyby ovšem obce v rozhodující fázi jednání byly jednotné. Líbivý návrh politicky motivované tzv. zlínské výzvy bez nároku na státní rozpočet a stavící jednu kategorii obcí vůči druhým ubral místním samosprávám váhu při vyjednávání. Svaz totiž požadoval navýšení rozpočtů obcí do roku 2010 až o 14 miliard. Pro rok 2007 mělo podle našeho návrhu dojít k posílení rozpočtů obcí o 7 miliard korun. Svazový návrh šel dokonce tak daleko, že řešil také problém výpadku příjmů v následujících letech způsobených reformou veřejných financí.
Nemá však smysl vracet se k tomu, co se již stalo. Ale budou-li stát obce proti sobě, můžeme zapomenout na úspěchy při zlepšování jejich finanční situace.
Ing. OLDŘICH VLASÁK
předseda Svazu měst a obcí ČR
poslanec Evropského parlamentu