01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

"eGovernment Act" by mohl platit už od ledna 2009

Neváhejte se od ledna 2008 zapojit do budování sítě Czech Point. Tak ve stručnosti zní vzkaz náměstka ministra vnitra pro veřejnou správu, informatiku, legislativu a archivnictví Mgr. Zdeňka Zajíčka i těm nejmenším obcím. Ministerstvo vnitra slibuje, že na potřebné technické vybavení úřadů i malých sídel bude mít dostatek peněz a že vstup do projektu pro obce vůbec nebude administrativně náročný.

Příprava zákona o elektronizaci některých procesních úkonů, který je v odborné veřejnosti známý jako "eGovernment Act", byla Ministerstvem vnitra ČR v poslední době poněkud přibrzděna. "Ale udělali jsme to proto, abychom návrhu zákona pomohli a vlastně urychlili jeho přijetí," říká náměstek ministra vnitra Mgr. Zdeněk Zajíček.

V jakém stadiu tedy příprava zákona je?

Návrh zákona mj. počítá se zavedením tzv. datových schránek, na nichž by byl postaven elektronický způsob doručování dokumentů mezi právnickými a fyzickými osobami, ale i občanem na straně jedné a státem na straně druhé (k datovým schránkám viz i text na str. 16 - pozn. redakce). Původní návrh zákona však pouze popisoval, co datová schránka je a jaké je její možné využití. Nyní jsme pojetí návrhu zákona přehodnotili a nově vycházíme z principu, že všechny procesní předpisy, které upravují způsob doručování dokumentů státem občanům a obráceně, budou do zákona zahrnuty. Proto jsme přerušili projednávání návrhu zákona v části, která se týká právě datových schránek a jíž se nyní intenzivně věnují expertní týmy složené z odborníků dalších resortů. Zkrátka chceme, aby datová schránka pro každého občana existovala pouze jedna, ať už bude komunikovat s jakýmkoliv úřadem státní správy. V tomto směru pro nás jako pro ministerstvo vnitra s odpovědností za správní řád má obrovský význam dohoda s ministerstvem spravedlnosti, v jehož gesci je občanský soudní řád. Ministerstvo spravedlnosti totiž chystá novelizaci občanského soudního řádu a jsme s ním už domluveni, že jak pro občanský soudní řád, tak pro správní řád bude platit jednotný způsob doručování. Na tom nyní při přípravě zákona o elektronizaci některých procesních úkonů s resortem spravedlnosti usilovně spolupracujeme. Obdobně se na takovém sjednocení domlouváme i s ministerstvy zdravotnictví, práce a sociálních věcí či financí. Předpokládáme, že teď v říjnu návrh zákona už bude připraven pro předání vládě. Mimochodem, společně s naším návrhem kabinet dostane i návrh zmíněné novely občanského soudního řádu. Věřím, že vláda náš návrh schválí a odešle k projednání Parlamentu. Chtěli bychom, aby zákon o elektronizaci některých procesních úkonů začal platit od 1. ledna 2009.

Bude mít datovou schránku každý občan, nebo jenom ten, kdo o ni požádá?

Stát ji vytvoří každému. Ale bude záležet jen na občanovi, zda se rozhodne si ji zaktivovat, či nikoliv. Schránka bude zabezpečena proti případné snaze o její zneužití celou řadou ochranných prvků, její ovládání naopak bude jednoduché: Otevřu si svoji datovou schránku a vytvořím datovou zprávu. K ní připojím dokument, který bude elektronicky podporovaný nebo bude konvertován k elektronickému použití, což je možnost, kterou náš návrh zákona připouští. Takto zkonvertovaný dokument bude muset být ověřen či verifikován kupříkladu elektronickým podpisem. Pomocí své datové schránky pak tímto způsobem připravený dokument budu moci odeslat na jakýkoliv státní úřad - a stejným způsobem stát bude komunikovat se mnou.

Nemůže časem dojít k tomu, že občané, kteří se státem nebudou komunikovat elektronicky, začnou být znevýhodňováni? Jako když z mobilu či přes internet ovládám na dálku a zdarma své účty v bance, ale jakmile tam přijdu k přepážce vyřídit si své záležitosti osobně, hned za to musím platit nejrůznější poplatky...

Především chci zdůraznit, že povinností občana není, aby byl počítačově gramotný. Ale se situací, kdy někdo neumí s počítačem pracovat, není doma připojen na internet nebo vůbec nemá počítač či z nejrůznějších důvodů není ochoten sám elektronickou komunikaci využívat, jsme počítali. Už když jsme chystali projekt Czech Point (Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál), jehož realizace je opřena o letos v červ-nu Parlamentem schválenou novelu zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, jsme tato komunikační místa, tedy Czech Pointy, pojímali jako místa asistované pomoci občanům. Jinými slovy řečeno, kdo nemá možnost, aby se elektronicky obsloužil sám, může na tomto místě využít služeb asistenta. Ať už to bude na nejbližší pobočce České pošty, nebo na úřadu veřejné správy. Prostřednictvím Czech Pointu občan získá i přístup do své datové schránky. Asistent mu přitom například zajistí konverzi dokumentu, dejme tomu daňového přiznání, do elektronické podoby, pomůže mu dokument i verifikovat a odeslat příslušnému úřadu. A jak všechno souvisí se vším, bude to právě zákon o elektronizaci některých procesních úkonů, který zrovnoprávní nejen papírový a elektronický dokument, nýbrž i formy jejich doručování. Shrnu-li tedy: Jednotlivý občan nebude muset využívat datovou schránku, byť ji bude mít od státu automaticky k dispozici. Naopak návrh zákona předpokládá, že právnické a fyzické osoby datovou schránku při styku se státem budou používat povinně.

Neodpustím si však ještě dvě poznámky. Zaprvé, aby totiž datové schránky v komunikaci se všemi úřady fungovaly a pro styk s každým úřadem občan nemusel mít vytvořenu zvláštní schránku, musí ve státě existovat jednotná komunikační infrastruktura. Zadruhé, v konečné fázi je pak nutné vybudovat čtyři základní registry veřejné správy: registr územní identifikace, adres a nemovitostí, registr osob, registr obyvatel a registr práv a povinností. To pro čtenáře Moderní obce zdůrazňuji proto, že právě obce se vedle dalších subjektů stanou významnými editory prvních tří rejstříků, čili budou do nich vkládat data. Čtvrtý rejstřík coby jakýsi svorník mezi ostatními registry bude každému úředníkovi konkrétně vymezovat, ke kterým datům bude mít přístup. I v případě těchto registrů bych chtěl podtrhnout, že budou od sebe odděleny, nebudou navzájem přímo komunikovat, nýbrž jen přes bezpečné rozhraní a budou mezi nimi existovat bezvýznamové identifikátory. Přes bezpečné rozhraní budou komunikovat i s vnějškem. Dokonce říkáme, že by každý z těchto čtyř rejstříků měl být fyzicky umístěn na jiném místě.

Pilotní instalaci prvních několika desítek základních kontaktních míst veřejné správy (Czech Pointů) na některých městských či magistrátních úřadech už máme úspěšně za sebou. Pokračovat se má v budování jejich sítě ve zhruba 1300 obcích s matričními úřady. Půjde se s podacími ověřovacími informačními národními terminály i do úřadů "jedničkových" obcí?

Nebude to pro ně povinnost. Ale počítáme s tím, že do této sítě určitě vstoupí i další obce. Otevřeně říkám, že by mně vůbec nevadilo - ba dokonce bych velice přivítal, pokud by síť Czech Pointů pokryla všech 6250 obcí na území České republiky. Vytvořila se totiž reálná šance takový rozsáhlý projekt financovat z Integrovaného operačního programu (IOP), v němž ministerstvo vnitra je odborným gestorem za prioritní osy Modernizace veřejné správy a Závádění ICT v územní veřejné správě. V rámci realizace strategie Smart Administration 2007-2015 schválené vládou se právě malým a nejmenším obcím nyní otevře možnost na základě administrativně naprosto nenáročného projektu, kterým se přihlásí o podporu z IOP, získat koncové zařízení jako počítač, tiskárnu a k obsluze této techniky případně ještě možnost proškolit příslušného pracovníka. Úřady větších obcí, měst, neřkuli magistrátní úřady, samozřejmě už jsou v tomto směru dostatečně vybaveny. My jim však budeme moci nabídnout instalaci aplikace Czech Point i na další počítače, a vytvořit tam tak další koncové stanice celé sítě. Jen pro ilustraci: Bez problémů by tato aplikace mohla kupříkladu fungovat na počítačích všech úředníků pražského magistrátu. Lze ji totiž snadno nainstalovat a ovládat se ji naučí během čtvrt hodiny každý, kdo dokáže pracovat s internetem.

Malé obce by se neměly obávat vstoupit do tohoto našeho projektu. Síť Czech Pointů není postavena pouze na vydávání výpisů z katastru nemovitostí, rejstříku živnostenského podnikání a obchodního rejstříku a brzy i z rejstříku trestů. Ale do budoucna se hlavně stane nástrojem pro komunikaci úřadů mezi sebou navzájem a pořizování a sdílení dat. Obecní úřad, který se do sítě zapojí, si určitě zjednoduší a urychlí práci. Už v lednu 2008 vyzveme obce, aby se se svými projekty do Integrovaného operačního programu přihlásily. Doporučuji proto zejména malým a nejmenším obcím, aby nezaváhaly a tuto příležitost si nenechaly ujít.

IVAN RYŠAVÝ

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down