Rekordním počtem třiceti přihlášených soutěžních projektů byl obeslán letošní ročník soutěže Cesty městy, zaměřené na zklidňování dopravy ve městech a obcích. Slavnostní vyhlášení výsledků soutěže se uskutečnilo ve druhé polovině září v Malé Skále na Jablonecku.
Letos v kategorii Obce a mikroregiony slavily vítězství Lužice u Hodonína. Obec s téměř třemi tisíci obyvatel je součástí Podluží, nejjižnějšího a také jednoho z nejmalebnějších národopisných regionů Slovácka.
VELKOMORAVSKÁ ULICE SE MĚNÍ K NEPOZNÁNÍ
Mohutný rozvoj dopravy v posledních desetiletích si tam však vyžádal nutnost zásadně řešit její bezpečnost, zejména s ohledem na chodce a cyklisty. Hlavní tepna - Velkomoravská ulice, komunikace III. třídy vydlážděná v roce 1932 a v roce 1979 pokrytá částečně asfaltem, měla v důsledku poddolování chodníky i vozovku v havarijním stavu, chyběly obrubníky, klasické řešení křižovatek přestávalo vyhovovat a celkový vzhled ulice hyzdil střed obce.
Od roku 2002 proto obec Velkomoravskou ulici rekonstruuje, přičemž letos v květnu byl úspěšně zkolaudován její 1900 metrů dlouhý úsek od nádraží až po ulici U Lidového domu. Napřesrok by v Lužicích chtěli dokončit zbývající etapu rekonstrukce, a vyřešit tak celý průtah obcí.
Nejrozsáhlejší investice v historii Lužic během posledních desetiletí je financována jednak z prostředků ministerstva dopravy a Jihomoravského kraje, které na rekonstrukci vozovky uvolnily 22, resp. 8 mil. Kč, jednak obcí, která na obnovu chodníků, výstavbu cyklostezek, podélných stání i související veřejnou zeleň vynaloží 15 mil. Kč.
Starosta Ing. Jaroslav Kreml za cíle projektu označuje: zvýšení bezpečnosti silničního provozu, rekonstrukci křižovatek včetně jejich přebudování na okružní, výstavby chodníků, cyklostezek a parkovacích míst a konečně i architektonické definování centrální části obce v návaznosti na její historický vývoj se zakomponováním veřejné zeleně a zajištěním maximálního komfortu bydlení.
JAK PŘEDEJÍT MOŽNÝM DODATEČNÝM PROBLÉMŮM
Podle starosty je při tak komplexním projektu mimořádně důležité si včas ujasnit možná úskalí a předem je eliminovat už při přípravě projektové dokumentace. V Lužicích se osvědčily tzv. výrobní výbory svolávané obcí k přípravě jednotlivých stavebních etap. Spolu s projektanty se v nich scházeli zástupci dopravní policie, stavebního úřadu, zhotovitele stavby, správy a údržby silnic, stavebního dozoru, ale i kraje či ministerstva dopravy. Každý tam ze svého hlediska posuzoval představy a přání obce a ve věcné diskusi konfrontoval své názory na možná řešení s přístupy ostatních.
"Díky těmto otevřeným diskusím se podařilo předejít případným dodatečným úpravám projektu a práce na rekonstrukci postupovaly bez zbytečných zdržení," konstatuje Ing. Jaroslav Kreml.
"ZÁTKOVÉ" ZASTÁVKY, UŽŠÍ VOZOVKA A ŠIRŠÍ CHODNÍKY
Starosta si nejvíce pochvaluje, že se různými zklidňujícími prvky na rekonstruované komunikaci podařilo snížit rychlost vozidel a také omezit počty kamionů. Na jihu Moravy, kde se na kole jezdí snad od kolébky, je zvlášť cenné, když se podaří přesunout cyklisty z vozovky na oddělené cyklostezky, jako je tomu nyní i v Lužicích. Nové cyklistické stezky tam navíc propojují turistické cyklo-trasy (obec se účastnila i projektu Vinařské stezky Greenways), které dříve vedly mimo Lužice.
V obci byly postaveny bezbariérové přechody se slepeckou dlažbou a bezpečnostními ostrůvky. Nově vybudované chodníky jsou širší než jejich původní torza, byly osazeny stromy a keři, zatímco vozovka se reálně i opticky zúžila, což nutí motoristy ubrat plyn a zvýšit pozornost při průjezdu obcí. Na Velkomoravské ulici však vzniklo i šest desítek podélných parkovacích stání. Obě velké křižovatky jsou dnes okružní a v plném rozsahu splňují evropské normy.
Ing. Jaroslav Kreml vyzvedává i "zátkové" autobusové zastávky. Tedy takové řešení, které zamezí vozidlům objíždět autobus stojící v zastávce, takže cestující mohou bezpečně nastupovat i vystupovat a přejít bez rizika vozovku.
"Ačkoliv jsme od května ještě nemohli přínos dosud uskutečněných úprav Velkomoravské ulice vyhodnotit, jisté je, že u nás podstatně klesla intenzita nákladní dopravy, zejména kamionové," říká starosta. "Naopak stoupl počet cyklistů. A pokud jde o nehody, tak dříve jsme v zatáčce této ulice registrovali dvě až tři nehody ročně, zejména kvůli nepřiměřené rychlosti projíždějících vozidel. Ale od vybudování okružních křižovatek tam zatím k žádné nehodě nedošlo."
Hodnotitelská komise soutěže Cesty městy ocenila snahu radnice nejen o komplexní zklidnění dopravy. Ale jak při předávání ceny uvedl předseda komise Doc. Ing. arch. Jan Mužík, CSc., také její úsilí o kultivaci veřejného prostoru, kterou v Lužicích považují za samozřejmou součást svého projektu.
(Dalším vítězným projektům se budeme věnovat v listopadovém vydání Moderní obce.)
IVAN RYŠAVÝ
Vítězné projekty 6. ročníku soutěže Cesty městy
- kategorie Města, městské obvody a části
1. místo: Regenerace a revitalizace centra města, město Šternberk (prémie 80 000 Kč)
2x 2. místo: Řešení přednádražního prostoru, město Hodonín (prémie 60 000 Kč)
Dopravní zklidnění průtahu silnice č.II/224, 4. etapa, město Kadaň (prémie 60 000 Kč)
3. místo: Cyklostezka a chodník Podskalí, město Strakonice (prémie 35 000 Kč)
- kategorie Obce a mikroregiony
1. místo: Rekonstrukce Velkomoravské ulice, Lužice u Hodonína (prémie 40 000 Kč)
Další ceny v této kategorii nebyly uděleny.
- Cena časopisu Moderní obec
Řešení centrálního prostoru města, město Třešť
Soutěž se koná pod organizačním zajištěním Dopravního programu Nadace Partnerství a záštitu jí poskytuje Ministerstvo dopravy ČR-BESIP. Generálním partnerem soutěže je Škoda Auto, a. s., hlavním mediálním partnerem je časopis Moderní obec.
ZDROJ: NADACE PARTNERSTVÍ