Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 40/2007 do částky 53/2007). Částka 40 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 11. května 2007. Zákon č. 106/2007 Sb., kterým se mění zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o...
Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 40/2007 do částky 53/2007).
Částka 40 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 11. května 2007.
Zákon č. 106/2007 Sb., kterým se mění zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o cestovních dokladech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Novela zákona o cestovních dokladech umožňuje zapisování občanů mladších 10 let do cestovních dokladů rodičů tak, aby tyto děti mohly překračovat hranice bez vlastního cestovního dokladu s rodičem, v jehož cestovním dokladu jsou zapsány.
Účinnost od 1. března 2008
Částka 41 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 15. května 2007.
Zákon č. 110/2007 Sb., o některých opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy, souvisejících se zrušením Ministerstva informatiky České republiky a o změně některých zákonů
Působnost zrušeného Ministerstva informatiky stanovená zvláštními zákony přechází na ministerstvo vnitra včetně působnosti správce kapitoly podle rozpočtových pravidel, s výjimkou působnosti ve věcech elektronických komunikací a poštovních služeb, která přechází na ministerstvo průmyslu a obchodu, a působnosti ve věcech veřejných dražeb, která přechází na ministerstvo pro místní rozvoj. Funkce zřizovatele příspěvkové organizace Testcom - Technický a zkušební ústav telekomunikací a pošt Praha přechází na ministerstvo průmyslu a obchodu.
Účinnost od 1. června 2007
Částka 48 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 7. června 2007.
Nález Ústavního soudu ze dne 20. února 2007 ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky statutárního města Mladá Boleslav č. 25/2005, kterou se mění a doplňuje vyhláška č. 12/2004, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na veřejných prostranstvích (publikovaný pod č. 128/2007 Sb.)
Ústavní soud rozhodl, že výše uvedená obecně závazná vyhláška statutárního města Mladá Boleslav se dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů zrušuje.
Právní věty nálezu: Obec je při výkonu samostatné působnosti (a v jejím rámci i při vydávání obecně závazných vyhlášek) limitována mezemi, které jsou vyhrazeny pouze zákonné úpravě, a nemůže upravovat záležitosti, které jsou vyhrazeny pouze zákonné úpravě, a nemůže upravovat záležitosti, které jsou již upraveny předpisy práva veřejného nebo soukromého. Sebelépe míněný věcný záměr pro vydání obecně závazné vyhlášky nepřeváží nad povinností respektovat ústavní rámec daný pro vydávání obecně závazných předpisů. Lze přisvědčit argumentaci, že obec nemůže na základě zákonného zmocnění daného § 13 zákona číslo379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, přistoupit k paušálnímu zákazu konzumace alkoholických nápojů, tedy jindy než pouze v případě konání kulturní, společenské nebo sportovní akce přístupné veřejnosti, přičemž i v takovém případě je třeba zvažovat důvodnost stanovení předmětného zákazu.
Nález Ústavního soudu ze dne 6. března 2007 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení obecně závazné vyhlášky města Ústí nad Labem č. 81/2001, k zajištění udržování čistoty ulic a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, veřejné zeleně a k užívání zařízení obce sloužících potřebám veřejnosti (publikovaný pod číslem 129/2007 Sb.)
Ústavní soud rozhodl, že výše uvedená obecně závazná vyhláška města Ústí nad Labem se dnem vyhlášení tohoto nálezu ve Sbírce zákonů zrušuje.
Právní věty nálezu: V případech, kdy obec vydává obecně závaznou vyhlášku, jejímž obsahem jsou právní povinnosti, může tak činit jen v případě výslovného zákonného zmocnění, protože je vázána čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR a čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod. Tímto základním zákonným zmocněním je pro obce ustanovení § 10 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.
Částka 53 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 27. června 2007.
Nález Ústavního soudu ze dne 6. března 2007 ve věci návrhu na zrušení § 26 odst. 3 a 4 zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů (publikovaný pod č. 149/2007 Sb.)
Ústavní soud odmítl návrh na zrušení výše uvedených ustanovení zákona o myslivosti.
Právní věty nálezu: Nedostatek výslovné úpravy právních poměrů vlastníka honebních pozemků, který ukončil své členství v honebním společenstvu postupem podle § 26 odst. 3 zákona o myslivosti, nepřekáží tomu, aby jeho vztah k honebnímu společenstvu, které využívá nadále jeho pozemky k výkonu práva myslivosti, byl na základě pozitivního práva vyložen. Ve vztahu k tomu, co je předmětem daného občanskoprávního řízení, a čemu je podřízeno obsahové vymezení návrhové legitimace rozhodujícího soudu podle čl. 95 odst. 2 Ústavy (§ 64 odst. 3 zákona o Ústavním soudu), je v úrovni tohoto práva vlastní závěr, že vlastníku honebních pozemků přísluší od honebního společenstva náhrada podle obdobného užití § 30 odst. 2 zákona o myslivosti, o které rozhodne (v případě absentujícího správního rozhodnutí o přičlenění pozemků k honitbě) soud.
Mgr. Jan Břeň
právník