Může obec I. stupně uložit pokutu Pozemkovému fondu ČR za to, že v dané obci neudržuje svůj pozemek? Pozemek je dlouhodobě zarostlý plevely, které se šíří do přilehlých zahrad. Správní delikty právnických osob, na které směřuje dotaz a za jejichž spáchání může obec v samostatné působnosti ukládat...
Může obec I. stupně uložit pokutu Pozemkovému fondu ČR za to, že v dané obci neudržuje svůj pozemek? Pozemek je dlouhodobě zarostlý plevely, které se šíří do přilehlých zahrad.
Správní delikty právnických osob, na které směřuje dotaz a za jejichž spáchání může obec v samostatné působnosti ukládat pokuty, upravují § 58 a 59 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů včetně souvisejícího řízení o nich. Pozemkový fond ČR je v souladu s § 1 odst. 1 zákona č. 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších předpisů, právnická osoba.
Podle § 58 odst. 2 obecního zřízení může obec právnické osobě uložit pokutu až do výše 100 tisíc Kč, pokud neudržuje čistotu a pořádek na pozemku, který užívá nebo vlastní, tak, že narušuje vzhled obce. Pokutu podle § 58 obecního zřízení však nelze uložit, jestliže zákon stanoví za porušení povinností uvedených v § 58 vyšší sankci (viz § 59 odst. 2 obecního zřízení).
Pokud vlastník dlouhodobě neudržuje svůj pozemek a jeho nečinností dochází k zaplevelování sousedních pozemků, přichází v úvahu postup podle zákona číslo 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, neboť tento zákon umožňuje uložit právnické osobě (a tedy i Pozemkovému fondu ČR) vyšší sankci za správní delikt, než stanovuje zmíněný § 58 odst. 2.
Ustanovení § 3 odst. 1 písm. a) zákona č. 326/2004 Sb. ukládá (vedle fyzických osob) rovněž osobám právnickým, které mj. pěstují rostliny, a vlastníkům pozemku nebo objektu nebo osobám, které je užívají z jiného právního důvodu, povinnost zjišťovat a omezovat výskyt a šíření škodlivých organismů včetně plevelů tak, aby nevznikla škoda jiným osobám nebo nedošlo k poškození životního prostředí anebo k ohrožení zdraví lidí nebo zvířat. Vlastníkem pozemku uvedeného v dotazu je stát, tj. ČR, přičemž Pozemkový fond k němu vykonává správu (viz například § 2 odst. 2 zákona číslo 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů).
Porušení povinnosti uvedené v § 3 odst. 1 písm. a) zákona č. 326/2004 Sb. právnickou osobou (Pozemkovým fondem České republiky) má za následek spáchání správního deliktu, za který lze uložit pokutu až do výše 500 tisíc Kč /§ 78 odst. 6 písm. a) zákona číslo 326/2004 Sb./.
Pokuty za uvedený správní delikt ukládá obecní úřad obce s rozšířenou působností, není-li splněna povinnost podle § 3 odst. 1 písm. a) zákona č. 326/2004 Sb. při výskytu plevelů, které se šíří z neobdělávané zemědělské a neudržované nezemědělské půdy a které ohrožují životní prostředí, zdraví lidí nebo zvířat (§ 78 odst. 9 zákona číslo 326/2004 Sb.). Výnos pokut uložených obecními úřady obcí s rozšířenou působností je příjmem rozpočtů těchto obcí.
S ohledem na uvedené lze učinit závěr, že obec vykonávající základní rozsah přenesené působnosti (tzv. obec I. stupně) nemůže Pozemkovému fondu ČR v rámci své samostatné působnosti uložit pokutu za šíření plevelů, neboť zákon č. 326/2004 Sb. umožňuje uložit za popsaný správní delikt pokutu až do výše 500 tisíc Kč, zatímco obecní zřízení v § 58 odst. 2 "pouze" do výše 100 tisíc Kč. V daném případě má proto přednost postup podle zákona č. 326/2004 Sb., jak vyplývá z pravidla stanoveného v § 59 odst. 2 obecního zřízení. Lze tedy jen doporučit, aby obec v konkrétním případě podala podnět příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Podle § 78 odst. 13 zákona číslo 326/2004 Sb. lze pokutu uložit nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy bylo zjištěno porušení povinnosti, nejdéle však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.