01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Vzdělávání ve virtuální univerzitě se absolventům líbí

Cílem mezinárodního projektu Virtuální univerzita pro veřejnou správu, který financovala Evropská unie z programu Leonardo da Vinci, bylo vytvořit e-learningový vzdělávací systém pro úředníky veřejné správy v partnerských zemích - v Česku, Polsku, Řecku a Španělsku.

Projekt se realizuje již třetí rok. V úplných začátcích bylo třeba zjistit, jaké jsou vzdělávací potřeby úředníků veřejné správy v jednotlivých zemích. Rozsáhlé empirické šetření ukázalo, že naše úředníky nejvíce trápí nedostatečné znalosti v projektovém managementu a řízení lidských zdrojů. V Polsku a Španělsku identifikovali stejné vzdělávací potřeby, řečtí úředníci označili za nejpotřebnější znalosti z oblasti informačních technologií, e-governmentu a jejich užití v místní správě.

STUDIUM VE DVOU OBORECH

V další etapě projektu se chystal obsah jednotlivých kurzů, učebních textů, modelových příkladů, ukázek, testových i zkušebních otázek. Byly aplikovány standardy jakosti a uskutečnily se koordinační schůzky řešitelů.

Pilotní kurzy bylo pak nutné vyzkoušet v praxi veřejných správ jednotlivých zemí. Nabídku zúčastnit se čtyř e-learningových kurzů přijalo 30 zájemců, většinou tajemníků městských úřadů, starostů a také úředníků ústředních orgánů státní správy. Mohli se vzdělávat ve dvou oborech - Řízení lidských zdrojů a Projektový management se zaměřením na veřejnou správu v češtině a angličtině. Vedle běžných učebních textů a sad kontrolních otázek a testů měli k dispozici interaktivní chat pro on-line konzultace, diskusní fórum, vzkazovník a všudypřítomné připomínání termínů výukových lekcí a testovacích period. Kurz v květnu a červnu úspěšně dokončilo 22 účastníků.

NÁZORY A PŘIPOMÍNKY ÚČASTNÍKŮ

Řešitele projektu přirozeně zajímalo, jak hodnotí e-learningovou formu studia jeho čerství absolventi. Na setkání, které se uskutečnilo 20. července v Pardubicích po slavnostním ceremoniálu předávání certifikátů, se mj. hovořilo například o časové náročnosti e-learningových kurzů. Ing. Jaromír Zajíček, tajemník Městského úřadu v Děčíně, a Ing. Stanislav Zemánek, tajemník Městského úřadu v Moravské Třebové, přiznali, že kvůli svému pracovnímu vytížení studovali zejména po pracovní době a o víkendech.

Ing. Gabriela Křížková, tajemnice Úřadu městského obvodu části Pardubice I, ocenila uživatelské prostředí, spolehlivost systému i rychlost jeho fungování. "Překvapivě efektivní, technicky dokonalé, pohodlné a komfortní studium," shrnul svůj názor starosta Městského obvodu Pardubice VII Milan Tichý.

Pro organizátory kurzu byly rovněž důležité připomínky k učebním textům. "Projektovým řízením se zabývám asi dva roky, ale až teoretický základ mi dal jasnou představu, co je nesystémové a proč to nepřináší očekávaný efekt. Teoretické části studia nelze v podstatě nic vytknout. Byla zpracována výborně a přehledně. Nicméně jsem postrádal více praktických příkladů, například vzorový projekt (dostatečně obecný). Byl jsem touto formou vzdělávání příjemně překvapen," uvedl student kurzu Projektový management Ing. Václav Liederman z Ministerstva obrany ČR.

V diskusi zazněly i kritické připomínky ke studiu a návrhy k jeho zlepšení. Všichni absolventi se shodli na tom, že forma e-learningového vzdělávání je neosobní. Pokud se předpokládá zapojení účastníků do odborné diskuse v rámci studia, bylo by lepší, kdyby se před jeho zahájením alespoň jednou setkali a navzájem seznámili. Odpadly by bariéry a diskuse by byla efektivnější. Tento návrh podporuje i hlavní řešitelka projektu doc. Ing. Ilona Obršálová, CSc., z Fakulty ekonomicko-správní Univerzity Pardubice. Připouští, že by se tímto způsobem daly odstranit i problémy s obsluhou e-learningové platformy, protože budoucím studentům by na setkání školitelé poskytli k tomu potřebnou instruktáž.

Navzdory některým připomínkám je e-learningová forma dalšího vzdělávání úředníků ve veřejné správě správný směr a měla by se používat stále častěji. Někde se to také daří. "V současné době se snažíme aplikovat e-learning už asi na polovinu celkového rozsahu vzdělávání úředníků našeho úřadu," uzavírá Ing. Jaromír Zajíček, tajemník Městského úřadu v Děčíně.

JAN STEJSKAL

Řešitelé projektu

Jsou to dvě vzdělávací agentury z Řecka a Španělska, dále Vyšší škola veřejné správy z polské Lodže a Fakulta ekonomicko-správní Univerzity Pardubice (hlavní řešitelkou je doc. Ing. Ilona Obršálová, CSc., a odborným koordinátorem prof. PhDr. Karel Lacina, DrSc.).

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down