/ Nejen s ohledem na ničivé povodně, které před pěti let zasáhly Čechy, vás tentokrát zavedeme na internetové stránky, které (věřme) nebudete často potřebovat v praxi. Ale určitě byste je neměli nechat stranou své pozornosti. Živelním pohromám se většinou předem zabránit nedá. Jejich následky a...
/
Nejen s ohledem na ničivé povodně, které před pěti let zasáhly Čechy, vás tentokrát zavedeme na internetové stránky, které (věřme) nebudete často potřebovat v praxi. Ale určitě byste je neměli nechat stranou své pozornosti.
Živelním pohromám se většinou předem zabránit nedá. Jejich následky a dopady na život v obcích však díky znalostem a také dostatečné informovanosti místních samospráv lze omezit, nebo alespoň rychleji vyřešit. V posledních týdnech je z tohoto pohledu aktuálním problémem ptačí chřipka, která rovněž spadá do kategorie krizových situací. S krizovým řízením souvisí i další téma - terorismus, byť naštěstí stále zůstává hrozbou spíše dál za naší státní hranicí.
Podívejme se na stránky Ministerstva vnitra ČR na adrese www.mvcr.cz a ve spodní části klikněme na odkaz Mimořádné události. V pravé části obrazovky se zobrazí rozcestník, s jehož pomocí můžeme plynule přejít na Aktuality (při psaní toho textu se jejich většina týkala viru H5N1 v Noříně), dozvědět se, jaká mohou být hospodářská opatření při krizových stavech, jaký je aktuální stav teroristických hrozeb na území státu, co to vlastně je krizové řízení, či co dělají krizové štáby.
Pro obce má určitě značný význam výkladový slovník krizového řízení a obrany státu, který je v této sekci rovněž zveřejněn a s jehož pomocí se například dozvíte, co je to aktivní zóna záplavového území, nouzový stav či zvláštní užívání pozemní komunikace. Ale také třeba, co se skrývá za pojmy epifytie (hromadné nákazy polních kultur), kybernetický terorismus apod. Představitele obcí ovšem patrně ještě víc zaujme sekce Příručky, metodické pomůcky - a v ní konkrétně Pomoc obcím. Tam je připravena příručka pro starosty obcí k řešení mimořádných událostí a krizových situací, kterou zpracovalo Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.
Starostové v příručce kromě definice základních pojmů naleznou rady, jak se připravit na případné mimořádné události a krizové situace v obci a jak je následně řešit. V příloze příručky nechybějí ani informace, jak na možné krizové situace předem připravovat obyvatelstvo.
Nikomu nepřeji, aby něco z výše popsaného někdy musel skutečně využít v praxi. Nicméně i představitelé byť těch nejmenších územních samosprávných celků musí být rovněž na tyto věci připraveni.
VÁCLAV KOUDELE
vedoucí odboru informatiky Krajského úřadu Plzeňského kraje vaclav.koudele@plzensky-kraj.cz