01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Smlouva o dílo mezi obcí a firmou

Musí být smlouva o dílo, uzavřená mezi obcí a firmou, schválena na veřejném zasedání obecního zastupitelstva, nebo stačí schválení na pracovní poradě zastupitelstva? Měla by být opatřena doložkou podle § 41 zákona o obcích? Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších...

Musí být smlouva o dílo, uzavřená mezi obcí a firmou, schválena na veřejném zasedání obecního zastupitelstva, nebo stačí schválení na pracovní poradě zastupitelstva? Měla by být opatřena doložkou podle § 41 zákona o obcích?

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů žádné speciální ustanovení o smlouvě o dílo neobsahuje. Na tyto případy pamatuje obecní zřízení v § 102 odst. 3. Stanoví, že rada obce zabezpečuje rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti obce, jestliže nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo obce nevyhradilo. Jde o tzv. zbytkovou pravomoc rady obce, která nachází své uplatnění v situacích, kdy některá záležitost v samostatné působnosti obce není zákonem výslovně vyhrazena zastupitelstvu obce (například smlouva o dílo) a zastupitelstvo si tuto záležitost samo nevyhradilo. Zastupitelstvo si může vyhradit rozhodování o otázkách smlouvy o dílo buď obecně (například všechny budoucí smlouvy o dílo či od určité výše ceny za dílo), anebo o konkrétní smlouvě o dílo. V obci, kde se rada obce nevolí, vykonává její pravomoc starosta, nestanoví-li obecní zřízení jinak (§ 99 odst. 2 obecního zřízení). V případě smlouvy o dílo obecní zřízení "nestanoví jinak", a proto o uzavření smlouvy o dílo může v obci, kde se rada obce nevolí, rozhodnout sám starosta.

Doporučuji, aby o smlouvách o dílo, ve kterých cena za plnění (dílo) dosahuje větších částek, rozhodovalo vždy zastupitelstvo obce. (Posouzení "větší" částky je relativní a závisí zejména na velikosti rozpočtu obce.) Jinými slovy: Je obecně žádoucí a transparentnější, aby si zastupitelstvo v daných případech vyhradilo rozhodovací pravomoc. Tento požadavek lze opřít například o nález Ústavního soudu ze dne 12. dubna 2001, sp. zn. IV. ÚS 576/2000. Z tohoto nálezu - byť se zabýval pravomocí zastupitelstva obce ještě podle předchozího zákona o obcích (tj. zákona č. 367/1990 Sb.) a jiným majetkoprávním úkonem (směnečným rukojemstvím) - lze obecně dovodit, že by bylo absurdní, kdyby na jedné straně o majetkoprávním úkonu, jehož předmětem by bylo plnění v řádu třeba několik stovek tisíc nebo milionů korun a jenž není výslovně vyhrazen zastupitelstvu obce, mohl rozhodnout pouze starosta (popřípadě rada obce), když na straně druhé je zastupitelstvu i podle platné právní úpravy vyhrazeno rozhodování o úkonech s podstatně menšími dopady (srov. § 85 obecního zřízení).

Zastupitelstvo obce může svá usnesení přijímat pouze na svých zasedáních, která jsou veřejná (§ 93 odst. 2 obecního zřízení). Je schopno se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů, přičemž k platnému usnesení je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jeho členů (§ 92 odst. 3 a § 87 obecního zřízení). Obecní zřízení nezná pojem "pracovní porada zastupitelstva". Pracovní porada (schůze, setkání atd.) zastupitelů může sloužit například k vzájemné výměně stanovisek před zasedáním zastupitelstva k té či oné věci, avšak neveřejné setkání, skryté před zraky veřejnosti, nemůže mít (ani nemá) žádné právně důležité následky. Tedy nejen smlouvu o dílo, ale i jakékoliv jiné věci musí schválit vždy k tomu příslušný orgán, a to zásadně způsobem, který upravuje obecní zřízení. Tímto způsobem však není (ani nikdy nebyla) utajená "pracovní porada zastupitelů".

K druhé části dotazu lze uvést, že v souladu s ustanovením § 41 odst. 1 obecního zřízení se listina opatří doložkou, kterou se dosvědčí, že byly naplněny podmínky pro platnost příslušného právního úkonu (tj. je-li platnost daného právního úkonu obce podmíněna jeho předchozím zveřejněním, schválením nebo souhlasem). Tedy i v případě smlouvy o dílo je nutné, aby byla opatřena zmiňovanou doložkou.

Případná absence doložky ve smlouvě o dílo však sama o sobě neznamená neplatnost této smlouvy. Doložka ve smyslu § 41 odst. 1 obecního zřízení není povinnou podmínkou platnosti jakéhokoliv právního úkonu obce. Jejím smyslem je "pouze" osvědčit, že byly splněny zákonem stanovené podmínky. Neplatnost příslušného právního úkonu obce (tj. i smlouvy o dílo) mohou vyvolat pouze skutečnosti, které výslovně stanovuje obecní zřízení (například jeho neschválení věcně příslušným orgánem obce - viz § 41 odst. 2).

Mgr. JAN BŘEŇ
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down