Územím Moravskoslezského kraje prochází řada cyklistických stezek, z nichž některé mají přímou vazbu na historické území mikroregionu Hlučínsko. Ve východní části mikroregionu jde o "Jantarovou stezku" (cyklotrasa I. třídy - cyklistická stezka č. 5) napříč územím ve směru S-J, na západě pak na...
Územím Moravskoslezského kraje prochází řada cyklistických stezek, z nichž některé mají přímou vazbu na historické území mikroregionu Hlučínsko. Ve východní části mikroregionu jde o "Jantarovou stezku" (cyklotrasa I. třídy - cyklistická stezka č. 5) napříč územím ve směru S-J, na západě pak na katastrálním území Velkých Hoštic bude končit nyní už připravovaná cyklistická stezka č. 55 - "Slezská magistrála" (cyklotrasa II .třídy). Z jižní strany ústí na území města Opava cyklotrasa č. 551 (cyklotrasa III. třídy) vedoucí údolím Moravice. Tato cyklotrasa naváže na budoucí trasu č. 55.
Na území mikroregionu se nachází i několik samostatných okruhů cykloturistických tras. Nevytvářejí však natolik dostatečně hustou a spojitou síť, aby jimi mohly být splněny všechny požadavky na obsluhu území z hlediska regionálního i místního významu. V současné době není zajištěna prostupnost území ani ve vazbě na atraktivní lokality (s možností případného ubytování a dlouhodobějšího rekreačního využití), ani z hlediska každodenního využívání místními obyvateli (dojížďka do zaměstnání a škol, návštěvy příbuzných či každodenní krátkodobé sportovní vyžití).
AŽ NA ÚROVEŇ ÚZEMNÍCH PLÁNŮ
Sdružení obcí Hlučínska si proto jako jednu ze svých rozvojových priorit stanovilo dobudování ucelené sítě cyklostezek na svém území. K tomu je nutné doplnit stávající i navrženou síť o úseky, které budou na sebe logicky navazovat, a to jak ve V-Z směru, tak ve směru S-J. Sdružení už zadalo zpracování projektové dokumentace, která by zkoordinovala cyklistickou dopravu v mikroregionu ve vazbě na krajskou, státní a evropskou koncepci. Na tuto dokumentaci dále naváží podrobnější stupně dokumentací ve vybraných úsecích - dokumentace k územnímu řízení, stavebnímu povolení a pro následnou realizaci jednotlivých úseků. Cyklotrasy budou rovněž zapracovány do územních plánů jednotlivých obcí a zohlední se při komplexních pozemkových úpravách, majetkoprávním vypořádání apod.
Studie bude obsahovat propočet nákladů na realizaci jednotlivých úseků v katastrech obcí a poslouží jako podklad pro případné čerpání dotací z evropských strukturálních fondů, případně z jiných dotačních titulů směřujících do oblasti cyklistické dopravy.
Projektová dokumentace "Cyklistické stezky Mikroregionu Hlučínsko" se zpracovává pro ucelená správní území těchto měst a obcí: Hlučín, Hošťálkovice, Petřkovice, Lhotka, Kozmice, Dolní Benešov, Ludgeřovice, Markvartovice, Šilheřovice, Hať, Darkovice, Vřesina, Bolatice, Bohuslavice, Závada, Chuchelná, Bělá, Píšť, Strahovice, Rohov, Sudice, Třebom, Kobeřice, Štěpánkovice, Hněvošice, Služovice, Oldřišov, Chlebičov, Kravaře, Velké Hoštice a Malé Hoštice.
PRO MÍSTNÍ OBČANY I TURISTY
Součástí návrhu bude funkční rozčlenění jednotlivých úseků z hlediska jejich významu ve struktuře osídlení a struktuře dopravních vazeb v řešeném území. V návrhu budou zohledněny dnes již existující úseky cyklistických stezek, úseky připravené k realizaci, případně úseky zatím ještě projekčně zpracovávané. Mimo hlediska širších vazeb a možnosti vytvoření historických spojnic u partnerských měst a obcí se bude brát zřetel na každodenní využití úseků pro cyklistickou dopravu, zejména s ohledem na bezpečnost cyklistů. Snahou bude oddělit cyklistickou dopravu od motorového provozu. V zastavěných částech měst a obcí, kde z prostorových důvodů nelze budovat samostatné cyklostezky, budou navrženy alespoň samostatné cyklopruhy.
Dalším společným předsevzetím mikroregionu je, aby budování cyklotras přivábilo vyznavače cykloturistiky a vedlo ke vzniku nových pracovních příležitosti v sektoru služeb (ubytování, pohostinství, cykloslužby a prodejny, zvýšení návštěvnosti kulturních památek a zařízení, pořádání různých kulturních akcí apod.).
Důsledkem vložení investic do oblasti cyklistické dopravy bude částečné omezení motorové dopravy, zvýšení bezpečnosti cyklistů, rozvoj cestovního ruchu a také zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva. V neposlední řadě od realizace našeho záměru očekáváme také oživení trhu práce na úseku stavební výroby.
ELEN MALCHÁRKOVÁ
starostka obce Strahovice