01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak připravit funkční generel cyklistické dopravy pro obce a města

Generel cyklistické dopravy je dokument, jehož cílem je stanovit koncepci rozvoje cyklistické dopravy jako součásti dopravního systému města nebo obce. Má sloužit jako podklad pro uplatňování požadavků cyklistiky při investiční přípravě a realizaci staveb.

Ukažme si proto postup při zpracování tohoto generelu a zastavme se u významu jednotlivých funkcí cyklistické dopravy.

FUNKCE CYKLISTICKÝCH TRAS

Cyklistická trasa může plnit následující funkce:

Dopravní funkce - Jízda na kole je přepravou k cíli. Jde především o každodenní přepravu do zaměstnání, do školy a za občanskou vybaveností. Tato funkce se vyznačuje požadavkem na co nejkratší spojení (cestovní doba a přímé napojení cílů cesty), které si v případě nevhodného trasování sama hledá.

Rekreačně turistická funkce - Cílem je samotná jízda na kole. Touto funkcí se rozumí hlavně doprava za cíli mimo zastavěná území a nevadí jí menší zajížďky, zejména jsou-li navíc zpestřeny umístěním v atraktivním prostředí. Základním požadavkem je bezpečnost a atraktivita prostředí.

Vhodným návrhem cyklistické trasy lze splnit obě její funkce. V některých případech obě funkce však sloučit nelze, a je proto nutné navrhnout dvě souběžné trasy.

V minulosti byl z pohledu preferování cyklistické dopravy v mnoha případech uplatňován chybný přístup. Zařízení pro cyklisty totiž měla být zřizována teprve tehdy, až se dosáhlo poměrně vysoké intenzity využívání trasy cyklisty. Je však zřejmé, že ke zvýšení podílu cyklistické dopravy naopak dojde teprve tehdy, jakmile potenciální uživatelé zjistí, že mají k dispozici bezpečné, pohodlné, přímé a rychlé spojení vhodné pro cyklistický provoz.

Zásady koncepce rozvoje cyklistické dopravy se dále rozpracovávají podle níže uvedených postupů v generelu cyklistické dopravy, který představuje územně-plánovací podklad a současně základní dokument pro navrhování sítě komunikací pro cyklisty.

ČÍM SE ŘÍDIT PŘI NAVRHOVÁNÍ TRAS

Při navrhování sítě cyklistických tras je třeba respektovat následující zásady:

Ucelenost sítě: Síť musí být souvislá, bezpečná a vybavená zařízením pro cyklistickou dopravu. Na území obce má vytvářet plošný "rastr" tak, aby uživatelé mohli převážnou část své cesty uskutečnit po některé z vybudovaných cyklistických tras.

Spojení zdrojů a cílů: Síť má vycházet z hlavních směrů poptávky, tedy směrů, kterými jsou propojeny hlavní zdroje a cíle cyklistické dopravy.

Atraktivita sítě: Síť musí zohledňovat požadavky na bezpečnost cyklistů, chodců i automobilové dopravy (segregace od automobilové dopravy, bezpečnost z hlediska kriminality), snažit se o co nejkratší a nejkomfortnější spojení.

Srozumitelnost sítě: Trasy mají být vedeny logicky a plynule ke svému cíli; přitom mají sledovat přirozené i umělé vodicí linie, řešení dopravních situací mají být standardní, "typová".

Jaký by měl být postup při navrhování sítě cyklistických tras?

Nejprve je třeba provést analýzu a dokumentaci současné úrovně rozvoje cyklistické dopravy. To se zjišťuje dopravním průzkumem, anketním šetřením a sledováním zdrojů a cílů cyklistické dopravy.

Samotný návrh sítě cyklistických tras se pak zpravidla soustřeďuje na vybudování sítě cyklistických tras, které by sloužily jak pro rekreační účely, tak pro každodenní používání jízdního kola. Výstavba jednotlivých úseků cyklistických tras se bude pojímat nejen jako samostatné investice, ale i jako součást jiných staveb, například při výstavbě komunikací.

Trasy navržené v generelu jsou členěny podle druhu cyklistické komunikace a podle stavební existence trasy. Pro vedení cyklistických tras se využívá několika typů komunikací - od smíšeného provozu automobilů a cyklistů přes vyhrazené pruhy pro cyklisty v hlavním dopravním prostoru až po pruhy a stezky pro cyklisty a cyklistické pásy.

Důležitý je také návrh napojení na regionální cyklistické trasy. Do generelu je totiž nutné zahrnout i návrhy vedení tras spojujících město nebo obec s nejvýznamnějšími cíli v okolí, a to ve všech důležitých směrech.

Generel však musí počítat rovněž s návrhem odpovídající cyklistické infrastruktury. Ať už jde třeba o parkoviště a stojany pro kola, úschovny kol, informační systémy apod.

Realizace sítě cyklistických komunikací navržených v generelu je zpravidla dlouhodobá záležitost. Generel by měl obsahovat reálný odhad nákladů na investice a ostatní úpravy cyklistických tras. Součástí generelu je i doporučení dalšího postupu s cílem, aby co nejrychleji alespoň část celkové sítě mohla sloužit veřejnosti.

SVÉ SLOVO MUSÍ ŘÍCI I VEŘEJNOST

Koncept generelu cyklistické dopravy je nutné prezentovat a projednat s orgány městské a státní správy (Policie ČR, příslušné odbory městského úřadu, krajská správa a údržba silnic apod.) a s občany například formou výstavy. Akceptované připomínky občanů a dotčených institucí se zapracují do návrhu.

Generel cyklistické dopravy měst a obcí je dokument, který umožní naplňovat koncepci rozvoje cyklistické dopravy. Je jím jasně stanoven postup při uspokojování potřeb cyklistů, je podkladem pro uplatňování požadavků cyklistiky při investiční přípravě a realizaci staveb. Zároveň představuje územně-plánovací podklad a současně základní dokument pro navrhování sítě komunikací pro cyklisty. Navrhuje vybudování sítě cyklistických tras, které by sloužily oběma základním funkcím - dopravní i rekreačně turistické. Kromě nezbytné ochrany koridorů pro cyklistickou dopravu poskytuje rovněž představu o finanční a časové náročnosti plánovaného budování cyklistické infrastruktury.

Podrobnější informace naleznete také na www.edip.cz.

VLADISLAV ROZSYPAL
EDIP s. r. o.

 

Literatura

EDIP s. r. o.: TP 179 - Navrhování komunikací pro cyklisty, květen 2006

EDIP s. r. o.: Generel cyklistické dopravy města Chebu - Návrh, únor 2006

Ministerstvo dopravy ČR: Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy, leden 2005

 

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Vážený pane Vladislave Rozsypale,

    dovolte mi pár poznámek, předpokladem bezpečné a používané cyklocesty z bodu A do bodu B je "Osvědčení" o odborné způsobilosti projektanta k navrhování cyklokomunikací, pro a) rekreaci ; b) pro dopravu ; vydávané MD BESIP, CDV
    Řidič bezmotorovém dopravní prostředku JízdníhoKola (JK) a zejména JK s el. pohonem, používající veřejné komunikace, musí mít prokazatelné znalosti ze Zák. 361/2000 Sb., ŘP sk. JK Omezení rychlosti u el. kol, i v souvislosti s rychlosti silničních kol, by bylo pak bezpoředmětné.

    Rudolf Hauf
    Populizátor městské a meziměstské cyklodopravy

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down