01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Počítače a internet v úřadech očima statistiky

Zkuste si porovnat situaci ve vybavení počítači a využívání možností informačních a komunikačních technologií na vašem úřadu s výsledky rozsáhlého statistického šetření, které k tomu bylo podniknuto ve veřejné správě. Uveřejňuje je web Českého statistického úřadu http://www.czso.cz.

Z výsledků šetření v roce 2006 vyplývá, že z 6314 organizací veřejné správy pouze 36 (0,6 %) nemá k dispozici ani jeden osobní počítač (PC). Vesměs jde o malé obce s méně než 500 obyvateli. Všechny ostatní organizační složky státu (ministerstva a ústřední orgány státní správy, úřady práce, krajské veterinární správy atd.), kraje a velké obce (500 a více obyvatel) byly k 31. 12. 2005 vybaveny alespoň jedním osobním počítačem.

Jednotlivé typy institucí se však velmi výrazně odlišují co do počtu osobních počítačů, jimiž disponují. Průměrná organizační složka státu má 514 a krajský úřad 488 PC. U obcí toto množství klesá s počtem obyvatel a zaměstnanců úřadu. Zatímco úřady obcí s 20 tisíci a více obyvateli mají v průměru 364 PC a obce s 5000-19 999 obyvateli 79 PC, u obcí pod 500 obyvatel to jsou v průměru již jen dva kusy.

Lokální počítačovou síť k 31. 12. 2005 provozovalo 98,6 % organizačních složek státu a 13 krajů z celkem 14. Rozdíl v provozování lokální počítačové sítě byl zaznamenán mezi velkými (72,9 %) a malými obcemi (18,8 %). Téměř všechny orgány veřejné správy měly k 31. 12. 2005 alespoň jeden osobní počítač připojený k internetu. Výjimku z 98 % tvořily opět pouze malé obce, z nichž 65 uvedlo, že žádný PC připojený k internetu nemá.

Jiný pohled nabízí přepočet počtu osobních počítačů na 100 zaměstnanců. Na každých 100 zaměstnanců (z evidenčního počtu zaměstnanců k 31. 12. 2005) připadalo u organizačních složek státu 89 PC (45 připojených k internetu, u krajů 110 PC ( 103), u velkých obcí 85 PC (76) a u malých obcí 100 PC (84).

WEBY UŽ TÉMĚŘ SAMOZŘEJMOSTÍ

Vlastní webové stránky provozovaly k 31. 12. 2005 všechny kraje a obce s počtem 20 tisíc a více obyvatel a dále 85,5 % organizačních složek státu, 90,5 % velkých obcí a 59,8 % malých obcí. Informace k životním situacím poskytovalo na svých webových stránkách 91,7 % organizačních složek státu, všechny kraje a 89,3 % velkých obcí.

Administrativní formulář ke stažení na webových stránkách nabízelo 53 % organizačních složek státu, všechny kraje a 43,1 % velkých obcí. Vyplňování formulářů on-line způsobem umožňovalo na webových stránkách 22 % organizačních složek státu, 61,5 % krajů a 13,3 % velkých obcí. Nejvyšší a zároveň nejnáročnější formu interakce, tedy úplné elektronické podání, nabízelo 16,9 % organizačních složek státu, 53,8 % krajů a 10,7 % velkých obcí disponujících vlastními webovými stránkami.

Veřejnou zakázku na webové stránce www.centralni-adresa.cz zveřejnilo 33,9 % organizačních složek státu, všechny kraje a 25 % velkých obcí. Z organizačních složek státu použilo (v roce 2005) počítačový systém k zajištění centrálního nákupu kancelářských potřeb a jiného zboží 79,5 % organizací. Z krajských úřadů to bylo 69,2 % a z velkých obcí 42,2 %

PŘIBÝVÁ UŽITEČNÝCH ÚDAJŮ

Z výsledků dalšího průzkumu vyplývá, že všech 245 institucí veřejné správy (úřadů ústřední státní správy, krajských úřadů včetně Magistrátu hl. m. Prahy a úřadů obcí s rozšířenou působností) mělo loni (stejně jako v roce 2004) vlastní webovou stránku a kontaktní e-mailovou adresu. Téměř stoprocentní byl i výskyt důležitých dokumentů (vyhlášky, nařízení, usnesení, zákony) a informací o personálním obsazení úřadů (ministr, starosta, vedoucí odboru apod.).

Důležité dokumenty byly k dispozici u 243 (99 %) a informace o personálním obsazení u 241 úřadů (98 %) obcí s rozšířenou působností. Návody na řešení životních a krizových situacích nabízelo 180 úřadů (73 %) obcí tohoto typu. Informace o odborech úřadu (popis struktury úřadu a činností odborů) zveřejňovalo na webu 186 úřadů (91 %) a informace o historii obce 195 úřadů (95 %). O možnosti kulturního vyžití informovalo 201 úřadů (98 %), o rozvojovém plánu obce 62 úřadů (30 %) "trojkových" obcí.

V roce 2006 se poprvé sledovala přístupnost stránek pro těžce zrakově postižené uživatele. Tento ukazatel, tzv. Blind Friendly Web splnilo pouze devět úřadů z 245.

JAKÉ SLUŽBY JSOU NEJŽÁDANĚJŠÍ

Úřady veřejné správy nabízejí na svých stránkách také různé služby. Možnost využití elektronické podatelny pro zaslání podání v elektronické podobě v roce 2006 nabízelo 239 úřadů z 245 (98 %), tj. o 55 úřadů více než v únoru 2004. Fulltextové vyhledávání bylo k dispozici na stránkách 188 úřadů z 245 (77 %).

U obcí s rozšířenou působností byly loni sledovány také nové ukazatele. Službu zasílání informací na mobilní telefon nebo e-mail poskytovalo 46 obcí z 205 (22 %). Otázky a odpovědi (tzv. FAQ) nabídlo na svých stránkách 38 obcí z 205 (19 %). Celkem 59 obcí (29 %) nabídlo on-line diskuse na témata v souvislosti s fungováním úřadu a běžnými problémy v obci. Ankety sledující názory občanů pořádalo na webu 69 obcí (34 %).

Celkově průzkum webových stránek veřejné správy loni potvrdil, že se obsah webových stránek rok od roku zlepšuje, a usnadňuje tak občanům, podnikatelům a firmám přístup k informacím a službám.

JAROSLAV WINTER

Jak uživatelé internetu  komunikují s úřady

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down