Lépe dosáhnout na zdroje z Evropské unie v jejím současném programovém období má městům umožnit integrovaný plán rozvoje města. U některých druhů investic k tomu zřejmě dokonce bude jediným nástrojem. Přesto města dosud nemají žádnou metodiku, o niž by se při přípravě těchto dokumentů mohla opřít. A navíc už i Svaz měst a obcí ČR na svém webu klade otázku, zda není zohlednění integrovaných plánů v tematických operačních programech ohroženo.
O tom, jak připravují integrovaný plán rozvoje města (IPRM) a jaké naděje s ním spojují, jsme hovořili v Mladé Boleslavi. Besedy u pomyslného kulatého stolu se tam zúčastnili: primátor MUDr. Raduan Nwelati, jeho náměstek Ing. Adolf Beznoska, radní Ing. Pavel Francírek, předseda Okresní hospodářské komory Mgr. Karel Špáda, jednatel společnosti PFI, s. r. o., a bývalý radní Ing. Jiří Hužera.
OPÍRAJÍ SE O STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE
MUDr. Raduan Nwelati: Metodika pro přípravu integrovaného plánu rozvoje města (IPRM) sice zatím bohužel neexistuje (beseda se uskutečnila koncem dubna - pozn. redakce), ačkoliv nové programové období Evropské unie běží už od počátku roku 2007. Jenže my nechceme čekat a v souladu s našimi znalostmi už nyní vytváříme přinejmenším základy pro mladoboleslavský IPRM. Velmi dobře si totiž uvědomujeme, že jde o nástroj, který propojuje jednotlivé operační programy přinejmenším pro větší města a který bude součástí implementační struktury evropských fondů až do konce tohoto programového období v roce 2013. Chceme být proto dobře a včas připraveni, abychom mohli reagovat už na první vyhlášené výzvy. Za vedení města zastřešuje práce na strategických dokumentech můj náměstek Ing. Adolf Beznoska.
Ing. Pavel Francírek: Velkým kladem pro město je, že nezačíná u prázdného stolu, ale může se opřít o již nabyté rozsáhlé zkušenosti, které získalo při přípravě Strategického plánu rozvoje Mladé Boleslavi. Příprava tohoto dokumentu byla také náročná, a protože jsme si jako facilitátora vybrali ve výběrovém řízení odbornou poradenskou firmu, nebyla ani levná. Nicméně vynaložená práce i takto vydané finanční prostředky se vyplatily. Mohl bych jmenovat tři významné projekty, které byly podepřeny strategickým plánem rozvoje a pro něž se podařilo získat celkovou částku kolem 35 milionů korun. Šlo o projekty podpořené z PHARE 2003 - start obchodní a obslužné zóny Hejtmánka a rekonstrukce Krajířovy ulice, a dále ze Společného regionálního operačního programu SROP - obnova vozového parku městské hromadné dopravy, v jejímž rámci jsme získali příspěvky na čtyři autobusy.
Ať už však ministerstvo pro místní rozvoj nakonec předloží jakoukoliv metodiku pro zpracování IPRM, je jisté, že tento návod bude muset respektovat základní principy rozvojových strategií. A my můžeme navázat na fakt, že už v roce 2001 vedení města rozhodlo o zpracování strategického plánu, který byl o rok později už i schválen. Tento plán jsme ve městě rok co rok aktualizovali a znovu schvalovali. S výjimkou roku 2006, kdy neexistovala krátce předtím zrušená komise pro řízení strategického rozvoje, která pro tento dokument fungovala jako monitorovací a řídící orgán.
Ing. Jiří Hužera: Jako bývalý radní, který s kolegou Francírkem stál u zrodu Regionální rozvojové agentury Střední Čechy a společně s ním prosazoval vytvoření komise pro řízení strategického rozvoje, vítám, že vedení města Mladá Boleslav činnost této komise obnovilo a strategický plán rozvoje považuje za základ pro tvorbu IPRM.
Ing. Pavel Francírek: Ano, a hned na svém prvním zasedání se obnovená komise, byť s poněkud pozměněným, ale přesnějším názvem - komise pro řízení strategického a integrovaného plánu rozvoje města - zabývala definováním vztahu strategického a integrovaného plánu. Bez problémů jsme se shodli na tom, že strategický plán chápeme jako vyšší stupeň ve struktuře rozvojových strategií, který je tvořen vizí, globálními cíli a oblastními integrovanými projekty. A teprve na tuto úroveň navazuje IPRM už konkrétními projekty, což jsou aktivity, které by měly šanci na získání dotací z Evropské unie.
NEJPRVE ZNÁT PRIORITY - A AŽ PAK SHÁNĚT PENÍZE
MUDr. Raduan Nwelati: K přípravě integrovaného plánu jsme přistoupili poněkud jinak než možná leckde jinde. Nezačali jsme si totiž nejprve vytypovávat projekty, které by mohly dosáhnout na evropské peníze, a teprve jim následně přizpůsobovat integrovaný plán rozvoje. Já naopak razím zásadu - a vedení města je v tom se mnou zajedno -, že napřed je nutné vyjasnit si vše, co město potřebuje, a teprve pak na to shánět peníze. Proto bych inženýra Francírka doplnil v tom smyslu, že na základě integrovaného plánu budeme k realizaci vybírat nejen projekty, které mají šanci získat podporu EU. Ale i takové, které budou moci aspirovat na podporu z národních zdrojů či budou moci být financovány soukromým sektorem, například formou Public Private Partnership (PPP - Partnerství veřejného a soukromého sektoru). Avšak případně i z vlastních zdrojů města - nebo v kombinaci některých těchto možností.
Ing. Adolf Beznoska: Na druhou stranu si uvědomujeme, že IPRM bude patrně téměř jistou podmínkou k tomu, aby přinejmenším statutární města od 50 tisíc obyvatel výše mohla jeho prostřednictvím čerpat podporu z evropských fondů. Ale chtěl bych se ještě vrátit k samotné přípravě integrovaného plánu. Vytypovali jsme si 11 prioritních oblastí (viz box - pozn. redakce), které chceme v Mladé Boleslavi řešit. Tyto oblasti se vlastně kryjí s jednotlivými integrovanými projekty, které si můžeme představit jako hlavní větve "stromu projektů". Z těchto jedenácti větví pak budou vyrůstat menší větvičky, tedy konkrétní projekty, ať už budou, jak řekl pan primátor, financovány z jakýchkoliv zdrojů. Pro každou z jedenácti oblastí však nejprve prostřednictvím SWOT analýzy zjišťujeme její silné a slabé stránky i hrozby a příležitosti, abychom mohli navrhované projekty lépe posoudit adekvátně potřebám každé oblasti. Teprve potom můžeme začít pracovat nad jednotlivými projekty.
Mgr. Karel Špáda: Právě v dobře zpracované SWOT analýze, založené i na dotazníkovém šetření pro každou oblast, vidím poměrně značné záruky toho, že takto budou eliminovány projekty, které by byly veřejností odmítány, byly nepotřebné, předčasné či naopak již patřící do historie - zkrátka nějakým způsobem nevhodné.
VEŘEJNOST JE INFORMOVÁNA
Ing. Adolf Beznoska: Z metodologického hlediska bych chtěl připomenout, že vedení města musí být - a u nás má o to upřímný zájem - trvale a průběžně informováno o postupu přípravy integrovaného plánu. Řízení této přípravy má za magistrát na starosti náš euromanažer Bc. Jiří Beránek, jsme v trvalém kontaktu s předsedou komise pro řízení strategického rozvoje MUDr. Jaroslavem Mitlenerem i s Ing. Pavlem Francírkem. Pro vedení města a tajemnici magistrátu už existuje jim přístupný adresář, obsahující všechny základní informace o projektu integrovaného plánu. To znamená prezentaci plánu, časový harmonogram jeho přípravy, definici vztahu mezi strategickým a integrovaným plánem i další dokumenty včetně popisu už zmíněných jedenácti oblastí. Pro každou z nich jsme určili z řad vedení města konkrétního nositele úkolu (mezi nositeli je však například pro oblast Bezpečnost i šéf městské policie Bc. Jaromír Pumr), který si sestavuje vlastní pracovní tým a do adresáře za tento tým průběžně doplňuje všechny nové informace a podněty. V pracovních týmech jsou reprezentanti všech politických stran účastnících se činnosti zastupitelstva města, představitelé podnikatelské sféry, neziskových organizací apod. Na webu města jsme vydali výzvu, aby se k přípravě IPRM vyjadřovala i nejširší veřejnost, přičemž v komunikaci s občany těžíme i z našich zkušeností jako členského města Národní sítě Zdravých měst. A Zdravá města, jak známo, uplatňují dobrou metodiku i praxi při komunikaci s veřejností. Prosadila se i v Místní agendě 21, jejímž prostřednictvím se ve spolupráci s občany na základě principů udržitelného rozvoje zohledňují konkrétní místní problémy a dosahuje se lepší kvality života pro místní obyvatele. Významné z mého pohledu je i to, že můžeme případné problémy průběžně konzultovat s Výborem Regionální rady Regionu soudržnosti Střední Čechy, který je ze zákona řídícím orgánem Regionálního operačního programu Střední Čechy, a s ředitelem Úřadu Regionální rady Regionu soudržnosti Střední Čechy Mgr. Markem Kupsou.
A ještě jedna poznámka: Integrované plány lze v zásadě pojmout buď jako územní, nebo jako tematické. Protože v ČR jsou kromě Prahy města v evropském kontextu poměrně malá, myslím si, že většina z nich (stejně jako Mladá Boleslav) se přikloní k plánu tematickému.
K ROZVOJI MĚSTA MAJÍ CO ŘÍCI I PODNIKATELÉ
Mgr. Karel Špáda: Za okresní hospodářskou komoru potvrzuji, že město s podnikateli (nejen) v tomto směru úzce spolupracuje a my máme své zástupce jak v komisi pro strategický rozvoj města, tak v už uvedených týmech pro jedenáct hlavních oblastí. Zapojení do přípravy integrovaného plánu bereme jako velkou výzvu a příležitost vyjádřit svůj zájem o to, jak město bude fungovat a jakým směrem se bude dál rozvíjet. K jednotlivým tématům máme co říci. Tak třeba pro oblast Revitalizace Starého města, v němž podnikatelé - nebo chcete-li řemeslníci a obchodníci, byli vždy historicky zastoupeni, usilujeme o návrat podnikatelského sektoru a v návaznosti o to, aby tato lokalita získala lepší dopravní obslužnost.
MUDr. Raduan Nwelati: Problém Starého města trápí Mladou Boleslav už dlouhá léta. V IPRM hodláme získat představu, jak by měla tato část vypadat, a pomocí konkrétních projektů ji uskutečnit. Ovšem problémů je víc. Vždyť třeba oblast Doprava v klidu jsme si vytkli proto, že Mladá Boleslav se v době, kdy se ve firmě Škoda Auto střídají směny, podobá zahuštěním dopravy Praze a třicetiminutové, ba i čtyřicetiminutové fronty vozidel jsou už docela běžné. K tomu přistupují problémy s parkováním: U nás totiž mnohé rodiny mají běžně dva i více aut díky tomu, že Škoda Auto poskytuje svým zaměstnancům na nákup škodovek slevy. A tak bych mohl pokračovat oblast po oblasti. Zmíním se však už pouze o jedné - o oblasti Odpadové hospodářství. Jako jedno z prvních měst v ČR jsme zpracovali pilotní projekt třídění komunálního odpadu založený na zcela jiném principu, než je zvykem. Náš projekt výrazně zvýhodní ty občany, kteří se aktivně do třídění odpadu zapojí, přičemž budou moci ušetřit až 220 korun za osobu, tedy dosáhnout téměř padesátiprocentní slevy na poplatku za svoz odpadu (více o tomto projektu v příloze na str. V - pozn. redakce).
Ing. Pavel Francírek: Ve strategickém plánu rozvoje města máme mj. definován jeden z globálních cílů, totiž zavést regionální systém moderního odpadového hospodářství s důrazem na minimalizaci skládkování. Projektem na třídění komunálního odpadu, o němž pan primátor právě hovořil, se strategický plán velmi názorně překlápí v integrovaný plán. V tom spočívá princip vzájemné vazby obou těchto dokumentů.
Ing. Adolf Beznoska: Naše představa je, že IPRM bychom mohli mít hotový zhruba v září - říjnu letošního roku. I když si uvědomujeme, že výzva do prvního kola bude vyhlášena asi těsně koncem roku 2007, ale možná také až v prvních měsících příštího roku. S přípravou plánu počítá i městský rozpočet, v němž je pro tento účel připraveno 1,050 mil. Kč. Pro přípravu strategického plánu rozvoje se nám dobrým profesionálním moderátorem stala poradenská firma Berman Group. S nějakou podobnou agenturou, která by pochopitelně musela vyhrát výběrové řízení, zřejmě budeme spolupracovat i na integrovaném plánu. Ovšem zároveň jsme se ve vedení města dohodli, že základní práce na přípravě tohoto dokumentu včetně situační a SWOT analýzy si zajistíme sami.
ZPOŽDĚNÍ A JEHO RIZIKA
MUDr. Raduan Nwelati: V Mladé Boleslavi se zatím při přípravě IPRM musíme nejvíce spoléhat sami na sebe. Jakmile bude plán hotový, bude záležet na vedení radnice, jak dokáže zajistit jeho realizaci. Víme však také o zpoždění startu operačních programů. A ani příklad Mladé Boleslavi, která zatím musí integrovaný plán rozvoje města chystat takříkajíc svépomocí s rizikem, že jej možná ještě bude dodatečně dolaďovat v souladu s opožděně vydanou metodikou a dalšími pozdě uvolněnými informacemi z centra, není ojedinělý. Mluvím o tom všem proto, že již dnes existují obavy - naposled u nás ve Středočeském kraji na to upozornil hejtman Ing. Petr Bendl, aby totiž "ukrojením" prvního takto promeškaného roku z celého sedmiletého programového období EU a "přesunem roku 2007 do roku 2008" nakonec nedošlo v závěrečných fázích k takové kumulaci projektů, že by jejich realizaci pak dodavatelé nemuseli zvládat. V závěru programového období tak může paradoxně být k dispozici více peněz, než budeme schopni zejména při stavebních pracích "utratit".
IVAN RYŠAVÝ
Prioritní oblasti IPRM v Mladé Boleslavi
Revitalizace Starého města
Odpadové hospodářství
Volnočasové aktivity
Životní prostředí, zeleň, lesy
Doprava, doprava v klidu
Kultura, sport
Rozvoj bydlení
Sociální problematika
Veřejná správa
Podpora podnikatelských aktivit
Bezpečnost
ZDROJ: STATUTÁRNÍ MĚSTO MLADÁ BOLESLAV