01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Máme zájem na otevřených a korektních vztazích

Konstatování Svazu měst a obcí ČR ze dne 13. dubna v Třeboni, že "Ministerstvo pro místní rozvoj ČR rezignovalo na roli koordinátora v oblasti fondů EU" a také o "chaotickém a nekontrolovaném průběhu příprav programových dokumentů", neodpovídají realitě. Proto nevidím důvod se k tomu prohlášení...

Konstatování Svazu měst a obcí ČR ze dne 13. dubna v Třeboni, že "Ministerstvo pro místní rozvoj ČR rezignovalo na roli koordinátora v oblasti fondů EU" a také o "chaotickém a nekontrolovaném průběhu příprav programových dokumentů", neodpovídají realitě. Proto nevidím důvod se k tomu prohlášení dále vyjadřovat nebo činit nápravná opatření.

V současné době mají vyjednávací týmy regionálních operačních programů za úkol vyjednat tyto programy jednak v návaznosti na Národní strategický referenční rámec (NSRR), jednak v souladu s požadavky a připomínkami Evropské komise. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) z pozice koordinátora zajistilo, že u těchto jednání bude 1. náměstek ministra pro místní rozvoj Milan Půček. Jeho úkolem je vytvořit potřebné vazby, které umožní ČR naplnit cíle NSRR a také podpořit potřebnou součinnost jednotlivých řídících orgánů s koordinátorem a platební jednotkou a sufitním orgánem (Ministerstvo financí ČR). Druhým zástupcem Ministerstva pro místní rozvoj ČR ve vyjednávacích týmech všech operačních programů (OP) je tzv. generální sekretář. Podílí se na vyjednávání NSRR za příslušnou prioritu včetně zajištění potřebného souladu mezi příslušným OP a NSRR.

Proces vyjednávání operačních programu řídí a koordinuje nová sekce MMR, kterou tvoří útvar generálních sekretářů, útvar koordinace a útvar analýz a expertiz.

Naše ministerstvo dále zabezpečuje počítačový monitorovací systém stanovený nařízením Evropského společenství a současně je koordinátorem nastavení implementační struktury.

Jak je tedy patrné, nové vedení MMR se od začátku svého působení snaží přípravu ČR na čerpání dotací z EU v letech 2007 až 2013 podstatně urychlit a také koordinovat.

I přesto vnímáme obavy vyjádřené Svazem měst a obcí, respektive jednotlivými starosty. Partnerství uplatňované při projednávání jednotlivých operačních programů i NSRR a za účasti zástupců Svazu měst a obcí však od samotného zahájení prací nepřineslo dostatečný vhled do celého procesu přípravy. Je ale nutné přiznat, že státní správa - zejména z důvodů prosazování resortismu - nevytvořila prostor pro komplexní přístup a neprokázala dostatečnou vnímavost k potřebám měst a obcí, z hlediska potřebných vazeb jednotlivých vyhlašovaných operačních programů.

Přijali jsme podrobný harmonogram konkrétních a realizovatelných úkolů, který se postupně uskutečňuje, popřípadě na základě jeho hodnocení doplňuje konkrétními úkoly. Zejména z časových důvodů může být užitečný pro méně informované osoby, jež nemají dostatek povědomí o celém procesu příprav a vyjednávání, který velmi podrobně popisuje legislativa EU.

MMR považuje Svaz měst a obcí za významnou platformu pro účinnou komunikaci mezi státní správou a samosprávou, navíc tuto organizaci i finančně podporuje. Je proto v zájmu všech jeho vedoucích pracovníků a ministra Jiřího Čunka osobně, aby naše vzájemné vztahy byly otevřené a korektní. Se zástupci municipalit se budeme pravidelně setkávat na různých úrovních, poněvadž jsou důležitým sektorem, který bude využívat finanční prostředky EU k dosažení cílů Národního strategického referenčního rámce.

Ing. DANIEL TOUŠEK
náměstek ministra
pro evropské záležitosti a finanční toky

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down