Litovel je malebné město nedaleko Olomouce, které je však v současnosti až příliš zatíženo automobilovou dopravou. V městském provozu je tak riziko střetu obyvatel s vozidly vysoké. Město už našlo řešení. Na jednom z nejfrekventovanějších úseků nechalo nainstalovat technické zařízení, které chrání chodce při přecházení.
Městem Litovel prochází silnice druhé třídy č. 449, která spojuje Uničov se silnicí 1. třídy I/35 (Olomouc-Mohelnice). V samotném městě se na tuto komunikaci napojuje silnice druhé třídy č. 447 ve směru od města Šternberk, kterou v hojném počtu projíždějí kamiony ve směru od Opavy. Všechny uvedené komunikace neúměrně zatěžuje nejen kamionová doprava, ale i ostatní motorová vozidla.
Silnice vedoucí od Šternberka odděluje zejména sídliště K. Sedláka, Novosady a Gemerská od centra města a jeho obchodních, kulturních a školských center. V průběhu rekonstrukce komunikace, která byla nutná po výstavbě kanalizace, jsme ve vedení města hledali způsob, jak zvýšit bezpečnost lidí na jednom z nejfrekventovanějších přechodů, to znamená na křižovatce ulic Vítězná, Žerotínova, Gemerská. Původní přechod už nevyhovoval nárokům na bezpečnost.
Starosta MVDr. Vojtěch Grézl se inspiroval zkušenostmi města Lipník nad Bečvou. Tam použili způsob příčných pásů ve vozovce, které při přejezdu upozorňují řidiče na blížící se nebezpečné místo. V Litovli jsme chtěli ještě jiné modernější řešení.
Pro zvýšení bezpečnosti je dobré použít co nejvíce různých vzájemně se doplňujících, bezpečnostních prvků. Kromě vodorovného dopravního značení a svislých dopravních značek například kvalitní osvětlení a další prvek, který by ještě víc upoutal pozornost řidiče.
NENÁROČNÁ PŘÍPRAVA I MONTÁŽ
Při rekonstrukci zmíněné komunikace byl stávající přechod přemístěn o několik metrů dál, než byl ten původní. Navázali jsme spolupráci s firmou PRO traffic, s. r. o., z Frýdku-Místku, která se zabývá problematikou vážných dopravních nehod. Po zvážení různých alternativ navrhla způsob zviditelnění přechodu pro chodce svítidly zabudovanými do povrchu silnice.
Řešení je nenáročné na stavební přípravu a její realizaci: V komunikaci byla vyfrézovaná úzká příčná drážka, položena kabeláž a vyvrtáno pět otvorů pro svítidla, svítící oranžovými diodami. Zařízení je napájeno z 12V baterie, která je dobíjena nočním proudem z veřejného osvětlení.
Celá montáž proběhla za plného provozu ve večerních hodinách. Večer je veřejné osvětlení doplněno o osvětlení halogenidovou výbojkou zvýrazňující chodce na přechodu.
INVESTICE SE VYPLATÍ
Nejvíce nás však zajímalo, jak se projeví nové technické řešení na přechodu pro chodce ve vlastním provozu.
Uskutečnilo se několik statistických měření v době od 7 hod. do 11 hod. a od 13 hod. do 17 hod. Počet projíždějících automobilů v dopoledních hodinách byl 695, počet chodců 651 a naměřena průměrná rychlost vozidel 34 km/hod.
V odpoledních hodinách byl počet vozidel 1115, počet chodců 988 a průměrná rychlost vozidel 39 km/hod. Rychlostní průměry jsou v úseku, kde je obecnou úpravou silničního provozu povolena rychlost 50 km/hod. mnohem nižšínež dříve. Dále je třeba zvážit skutečnost, že se řidiči snaží jezdit na hranici rychlostního limitu, nikoli hluboko pod ním.
Ze statistických údajů jasně vyplynulo, že se podařilo dopravu v tomto úseku zklidnit a současně vytvořit bezpečnostní opatření, které chrání chodce při přecházení silnice.
Řešení finančně únosné. Náklady se mohou lišit podle počtu svítidel a šířky komunikace. Nás tato realizace stála 80 tisíc korun. Ale vynaložená investice se rozhodně vyplatí. Životy našich obyvatel a zejména dětí přece za to stojí.
(Příště: Nové způsoby zvýšení bezpečnosti silničního provozu na přechodech.)
Lubomír Broza
velitel Městské policie
Radovan Vašíček
tajemník Městského úřadu v Litovli