01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Moderní bankovní produkty: Konzervativní přístup už jenom někde

Jak často nebo intenzivně využívají internetové bankovnictví a platební karty města a obce? Proč v některých případech tyto produkty municipální sféra zatím opomíjí? Tyto otázky jsme položili zástupcům poskytovatelů i uživatelů moderních bankovních produktů.

Pracovníci bankovních ústavů zdůrazňují, že u elektronického bankovnictví je rozhodující, aby si na ně pracovníci městských a obecních úřadů zvykli. Potom už ho většinou používají v maximální míře a uskutečňují jeho prostřednictvím většinu transakcí. To je ostatně stejné chování jako u retailových klientů. Postupně se rozšiřuje také uplatnění platebních karet.

ČS: DEMOVERZE PRODUKTŮ ZDARMA

Produkty přímého bankovnictví využívá téměř 100 % klientů České spořitelny z řad měst a obcí. Jde o standardní službu při obsluhování běžných účtů a platebního styku. Podíl internetového bankovnictví se průběžně zvyšuje především v souvislosti s přechodem ze služby Homebanking na tento komfortnější produkt. Prioritní jsou však pro banku především potřeby klienta.

"Přímé bankovnictví je pro klienta cenově velmi výhodné. Pokud tuto službu nevyužívá, pak je to spíše otázka osobního přístupu přímých uživatelů. V takovém případě zajistíme opětovné proškolení příslušných pracovníků úřadu. Samozřejmostí je stálý servis, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu," říká Jan Parýsek, který má v České spořitelně na starosti komunální financování.

Používání přímého bankovnictví přináší klientům zejména celkově nižší transakční náklady, vyšší operativnost a samozřejmě pohodlnou komunikaci s bankou. Jednou z jeho hlavních výhod proti klasické přímé komunikací je především nezávislost na místě, odkud je běžný účet obsluhován. Vše lze vyřizovat odkudkoliv, kde se lze připojit na internet.

"Někdy je vnímání nových technologií ze strany klientů spíše konzervativní. Pokud se však rozhodnou k přechodu na internetové bankovnictví, máme pak pozitivní ohlasy. Všem zájemcům o přímé bankovnictví také zdarma poskytujeme demoverze příslušných produktů, aby si to mohli v klidu vyzkoušet," dodává Jan Parýzek.

Česká spořitelna nabízí rovněž osobní či služební platební karty pro představitele měst a obcí - ať je to starosta, zastupitel, nebo zaměstnanec úřadu - jako standardní službu. Služební platební karty využívají spíše větší obce a města zejména tam, kde jsou bankomaty a větší možnosti platit v obchodech.

ČSOB: KVALIFIKOVANÝ CERTIFIKÁT NA ČIPOVÉ KARTĚ

"Naše platební karty využívají především města a u větších měst k jednomu účtu vydáváme i více karet. Ty potom najdou uplatnění například jako klasické "služební karty" zastupitelů pro hrazení nákladů spojených s jejich prací. Stále více zejména větších měst má zájem o platební terminály. Naše banka je proto postupně začíná instalovat. Platba kartou u městského úřadu má totiž svá specifika, neboť údaje o platbě je nutné párovat s rodným číslem plátce. Z platby také není možné strhnout poplatek za karetní transakci, protože například pokuta či poplatek za komunální odpad musí být uhrazen v celé výši. Poplatky proto hradí městský úřad jednorázově většinou jednou za měsíc," uvedla Kateřina Bednářová, manažerka externí komunikace ČSOB.

Podle Kateřiny Bednářové bývá překážkou využívání elektronického bankovnictví někde konzervativní přístup municipalit. "Ale s tím už se v poslední době nesetkáváme často. V některých případech může být omezující také rozšíření internetu, to se většinou týká malých obcí," dodává.

ČSOB jako jediná banka v ČR vydává pro municipality (a nejenom pro ně) kvalifikovaný certifikát na čipové kartě, který využijí nejenom pro bezpečné přihlašování a provádění transakcí v elektronickém bankovnictví, ale aplikují ho rovněž pro podepsání dokumentů ve vztahu ke státní správě. Vyhovuje totiž legislativním požadavkům (viz vyhláška č. 378/2006 platná od 17. 8. 2006).

KB: MODERNÍ PLATEBNÍ TERMINÁLY

Možnost nternetového bankovnictví využívá v současné době asi 83 % klientů Komerční banky z řad municipalit. Součástí balíčku služeb pro města a obce jsou produkty Profibanka či Mojebanka, které mohou používat jeden rok zdarma. Platby tímto způsobem jsou nejen rychlé, ale i bezpečné a levnější než jinými cestami.

Komerční banka rovněž nabízí jednotlivým městům platební karty. "Máme s nimi řadu smluv. Městské úřady vybavujeme moderními platebními terminály, které přijímají platební karty všech mezinárodních karetních asociací, tzn. že uzavíráme smlouvy o akceptaci platebních karet VISA, VISA Electron, MasterCard, Maestro, American Express, Diners Club a JCB," vysvětluje Zuzana Čepelková, Communication Specialist Komerční banky.

V současné době je na městských úřadech přibližně 70 těchto platebních terminálů. "Počet občanů používajících platební karty na úhradu různých poplatků postupně roste. Proto předpokládáme, že v brzké budoucnosti placení prostřednictvím platebních karet výrazně převáží platby v hotovosti," uzavírá Zuzana Čepelková.

MASTERCARD: ÚŘADY ZATÍM NA CHVOSTĚ

Pokud veřejná správa využívá platební karty, jsou její náklady na administrativu výrazně nižší a její práce je pak efektivnější. Tvrdí to Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro ČR, SR a Polsko: "Elektronická komunikace s úřady však závisí na přístupu lidí k internetu. Zatímco v ČR je připojeno k internetu pouze 36 % obyvatel, například v Lotyšsku až 80 %. Využívání platebních karet municipalitami je velmi rozšířené i v Polsku a Rusku. Jednak je distribuuje stát nebo obec občanům a přes ně jim vyplácí prostředky (sociální benefity), jednak tyto karty mají státní úředníci či zaměstnanci obecních úřadů, kteří tímto způsobem uskutečňují státní výdaje. Dochází tak k úspoře nákladů až o 70 %. Navíc veřejnost má k dispozici celkem podrobné údaje o hospodaření státních orgánů. V ČR tento systém zatím není příliš rozšířený. Státní úředníci na ministerstvech disponují tzv. business kartami, které využívají při zahraničních cestách. Postupně však začínají uplatňovat platební karty i při dalších úhradách."

/jch/

Zkušenosti z praxe vybraných měst

Mgr. Petr Hána, starosta Městské části Praha 12: Internetové bankovnictví naše městská část využívá přibližně rok. Důvodem je především možnost provádět příslušné úkony několikrát denně, a to u všech účtů, přímo z pracoviště ekonomického odboru. Navíc, příkazy jsou bankou zpracovány ještě týž den a máme možnost průběžně nahlížet na veškeré uskutečněné transakce a na zůstatky bankovních účtů ještě před obdržením papírového výpisu. Obsluha internetového bankovnictví je relativně jednoduchá a proti zneužití dat využíváme stupeň nejvyššího zabezpečení, který banka nabízí.

Ing. Alena Maříková, vedoucí ekonomického odboru Městského úřadu v Lounech: Naše město má účet u České spořitelny a používá bankovní službu Homebanking. V podstatě jde o přímý způsob placení pomocí elektronické pošty. Bankovní příkaz musí pomocí číselného kódu schválit dvě osoby, které mají v peněžním ústavu podpisový vzor, a po odeslání je příkaz v nejbližší lichou hodinu peněžním ústavem proveden. Tento způsob plateb přináší nesporné výhody: zkrácení času na uskutečnění operace; odpadá osobní styk s bankou; úspora výdajů na poštovné; majitel účtu má v průběhu dne okamžité informace o stavu účtu. Město Louny používá tento způsob placení od roku 2003.

PaedDr. Václav Hartman, asistent náměstka primátora města Hradec Králové: Od 1. července. 2006 mohou občané Hradce Králové využít "bezhotovostní platební styk" svými platebními kartami při některých platbách v rámci magistrátu města. Platební terminál je k dispozici na odboru dopravy, kde na poplatcích za posledních pět měsíců roku 2006 bylo vybráno 221 350 Kč. Největší část tvořily poplatky za zápis do registru vozidel. Dalším terminálem disponuje městská policie, která má navíc další čtyři terminály mobilní. Zde bylo vybráno více než 135 tisíc korun. Využití platební karty se však bude dále rozvíjet.

Magistrát města Hradce Králové obdržel v lednu letošního roku ocenění Organizace zvyšující kvalitu veřejné služby za rok 2006. Cenu mu udělilo Ministerstvo vnitra ČR za modernizaci veřejné správy, konkrétně za zavádění nových modelů řízení a standardů kvality práce. Po ocenění Chytrý úřad na veletrhu INVEX, je to již druhá cena za zvyšování kvality veřejných služeb za rok 2006.

Toto suché konstatování má reálný základ v běžném životě. Služby pro občany jsou zásadním úkolem našeho úřadu. Tuto skutečnost můžeme doložit snahou zjednodušit komunikaci občanů s úřadem. K dispozici je tzv. městská karta, kterou v současné době využívají obyvatelé využívající městskou hromadnou dopravo. Od letošního března bude města karta zároveň kartou identifikační, tzn. že umožní bezplatné odložení odpadu ve sběrném dvoře.

Možnosti použití karty se ještě rozšíří při aplikaci projektu Metropolitní síť, bude totiž vstupenkou nejen do městských zařízení, ale i na sportovní a kulturní akce organizací, které se do projektu zapojí. Právě tímto směrem se pro občany našeho města otvírají velké možnosti využití moderních technologií nejen pro zjednodušení spojení občan - úřad.

/sk/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down