Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 152/2006 do částky 162/2006)Částka 152 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 11. října 2006.Úplné znění zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách...
Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 152/2006 do částky 162/2006)
Částka 152 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 11. října 2006.
Úplné znění zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), jak vyplývá z pozdějších změn (publikované pod č. 465/2006 Sb.)
Částka 158 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 6. listopadu 2006.
Zákon č. 480/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Novela volebního zákona zvýšila počet preferenčních hlasů ze 2 na 4, kterými může volič zakroužkováním pořadového čísla na hlasovacím lístku dávat přednost některému z kandidátů. Další změna spočívá v tom, že pokud některý z kandidátů získal takový počet přednostních hlasů, který činí nejméně 5 (původně 7) procent z celkového počtu platných hlasů odevzdaných pro tuto politickou stranu, politické hnutí nebo koalici v rámci volebního kraje, připadne mandát přednostně tomuto kandidátovi.
Účinnost od 6. listopadu 2006
Nález Ústavního soudu ze dne 27. září 2006 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů (publikovaný pod číslem 483/2006 Sb.)
Ústavní soud rozhodl, že ustanovení § 34 odst. 2 věta druhá a věta třetí, § 34 odst. 3 písm. a), § 34 odst. 6, § 40 a příloha k zákonu č. 245/2006 Sb., o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních a o změně některých zákonů, se zrušují dnem vyhlášení tohoto nálezu.
Z odůvodnění: Podle čl. 1 Ústavy je Česká republika demokratickým právním státem. Ústavní soud již dříve uvedl, že Česká republika se hlásí k principům nejen formálního, nýbrž především materiálního právního státu. Ústava akceptuje a respektuje princip legality jako součást celkové koncepce právního státu, neváže však pozitivní právo jen na formální legalitu, ale výklad a použití právních norem podřizuje jejich obsahově materiálnímu smyslu. Jak je uvedeno shora, jedním ze základních předpokladů fungování právního státu je i existence vnitřního souladu jeho právního řádu.
Proto je také nutné, aby jednotlivé právní předpisy byly srozumitelné a aby z nich vyplývaly předvídatelné následky.
Ústavní soud České republiky zdůrazňuje, že je si vědom toho, že práva na život a zdraví, tak jak jsou upravena v čl. 6 odst. 1 a čl. 31 Listiny základních práv a svobod, jsou absolutními základními právy a hodnotami a že právě ve vztahu k těmto absolutním hodnotám je třeba poměřovat právo na samosprávu a právo vlastnické.
Ústavní soud České republiky v žádném případě nezpochybňuje právo státu, s ohledem na jeho ústavní odpovědnost, na zajištění práv plynoucích z čl. 31 Listiny základních práv a svobod, volit nástroje k zajišťování těchto práv i nástroje kontroly a regulace zdravotnických zařízení zdravotní péči poskytující, neboť sleduje legitimní cíl. Toto právo však nelze pojímat absolutně, tj. v tom smyslu, že v zájmu jeho zajištění lze zcela eliminovat všechna ostatní práva a ústavně chráněné hodnoty, tedy i právo na samosprávu a právo na ochranu vlastnictví.
Částka 159 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 9. listopadu 2006.
Nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací
Toto nařízení zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a upravuje výši časového poplatku a výši sazeb mýtného pro silniční motorová vozidla za užívání vybraných úseků pozemních komunikací.
Účinnost od 1. ledna 2007 (s výjimkou)
Nález Ústavního soudu České republiky ze dne 13. září 2006 ve věci návrhu na zrušení čl. 1 písm. c) a čl. 2 odst. 4 obecně závazné vyhlášky města Nový Bor č. 14/2004 k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku na veřejných prostranstvích (publikovaný pod č. 486/2006 Sb.)
Ústavní soud návrh ministra vnitra na zrušení výše uvedených ustanovení obecně závazné vyhlášky města Nový Bor zamítl.
Nález Ústavního soudu ze dne 19. září 2006 ve věci návrhu na zrušení čl. 6 odst. 5 a 6 obecně závazné vyhlášky města Ostrova č. 7/2004, požárního řádu města Ostrova (publikovaný pod č. 487/2006 Sb.)
Ústavní soud návrh ministra vnitra na zrušení výše uvedených ustanovení obecně závazné vyhlášky města Ostrova zamítl.
Částka 162 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 16. listopadu 2006.
Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení dodatečných voleb do zastupitelstev obcí (publikované pod č. 497/2006 Sb.)
Ministr vnitra vyhlásil na den 17. února 2007 dodatečné volby do Zastupitelstva obce Drahenice (okres Příbram), Herink (okres Praha-východ), Malé Kyšice (okres Kladno), Sluštice (okres Praha-východ), Srbeč (okres Rakovník), Svrkyně (okres Praha-západ), Čečovice (okres Domažlice), Všekary (okres Domažlice), Vrbno nad Lesy (okres Louny), Želkovice (okres Louny), Velká Skrovnice (okres Ústí nad Orlicí), Kadolec (okres Žďár nad Sázavou), Ocmanice (okres Třebíč), Sviny (okres Žďár nad Sázavou), Zachotín (okres Pelhřimov), Borovník (okres Brno-venkov), Senetářov (okres Blansko), Těšetice (okres Znojmo) a Lazníčky (okres Přerov).
Mgr. Jan Břeň
právník