Podle statistických šetření nejen zahraniční, ale i domácí turisté vyhledávají jen některé lokality. Tím také výhody i zisky, které přinášejí, využívá pouze omezený počet regionů.
Po bezkonkurenční Praze jsou nejnavštěvovanější kraje Jihočeský, pak Jihomoravský, Karlovarský a Královéhradecký. Jedním z dosud nejméně vyhledávaných regionů je Pardubický kraj, který se však rozhodl nepříznivý stav zvrátit. Připravuje speciální projekty, které mají za cíl podpořit na jeho území cestovní ruch.
SPOLUŘEŠITELEM JE KRAJ
Po podrobném rozboru současného stavu bylo rozhodnuto o přípravě několika projektů na podporu cestovního ruchu. Jejich realizace byla svěřena specializovaným agenturám. Pardubický kraj je však prostřednictvím oddělení cestovního ruchu krajského úřadu a neziskového sektoru spoluřešitelem a koordinátorem všech projektových záměrů.
Z analýzy cestovního ruchu především vyplynulo, že bude vhodné vytvořit síť turistických informačních center na celém území kraje, navrhnout systém přípravy a podpory tvorby turistických produktů a vytvořit portál cestovního ruchu.
Ještě nedávno totiž neexistovaly komplexně zpracované webové stránky o zajímavostech kraje, možnostech ubytování, dopravním spojení, potenciálních průvodcovských službách apod. Marketingové aktivity se také soustředí na zřízení organizace cestovního ruchu postavené na partnerství subjektů působících v této oblasti.
Proto vznikly projekty, které finančně podpořil nejen Pardubický kraj, ale i Evropská unie v rámci Společného regionálního operačního programu (priorita 4 - Rozvoj cestovního ruchu, podopatření 4. 1. 2. - Podpora projektů regionálního a místního významu).
CHARAKTERISTIKA PROJEKTŮ
I. Vytvoření sítě certifikovaných turistických informačních center na území Pardubického kraje a podpora zvýšení kvality jimi poskytovaných služeb: Cílem projektu je zvýšit kvalitu poskytovaných služeb informačními centry v turisticky zajímavých lokalitách a přinést přesnější a ucelenější informace pro návštěvníky. Informační centra budou rozdělena do kategorií podle rozsahu služeb, sezónnosti a dalších parametrů. Po splnění určitého standardu v dané kategorii obdrží odpovídající certifikát.
Klient tak časem v takto certifikovaných infocentrech získá jistotu kvalitního poskytnutí potřebného spektra služeb na území celého kraje. Výhodou pro daná informační centra přitom bude jejich zapojení do centrální distribuce informací, turistických produktů a propagačních materiálů s finanční podporou Pardubického kraje, v jehož oficiálních materiálech budou propagovány. V roce 2006 si vyžádal tento projekt podporu 1 mil. Kč.
II. Systém přípravy turistických produktů v Pardubickém kraji: Projekt se zaměřuje na vytvoření propracovaného systému tvorby produktů cestovního ruchu v Pardubickém kraji ve vazbě na turistický region Východní Čechy. Jde o prioritní projekt regionu, který řeší jednu z jeho výrazných slabých stránek - absenci kvalitních obchodovatelných turistických produktů (balíčků služeb).
Součásti projektu je návrh nového systému podpory tvorby produktů, podrobný koncept tvorby produktů, komplexní databáze turistických atraktivit, služeb a aktivit potřebných pro jednotlivé tematické okruhy nosných produktů.
Pro vybrané tematické okruhy jsou přitom zpracovávány ve spolupráci s poskytovateli služeb vzorové turistické produkty včetně detailního návrhu marketingového mixu. Tento projekt si jenom v období únor - říjen 2006 vyžádal 1 960 tisíc Kč.
III. Partnerství pro rozvoj cestovního ruchu: Hlavním cílem projektu je návrh funkční organizační struktury cestovního ruchu na území kraje, založené na komunikaci, partnerství a vzájemné koordinaci činností. Jejím základem by se měl stát model, který bude aktivně a především efektivně koordinovat spolupráci veřejného sektoru (kraj, obce, svazky obcí, nevládní sektor atd.) a podnikatelského sektoru (poskytovatelé hlavních a doplňkových služeb pro návštěvníky) v oblasti cestovního ruchu.
Součástí uskutečňování projektu jsou konkrétní jednání s podnikateli v cestovním ruchu a s představiteli subjektů veřejné správy. Připraveny jsou rovněž motivační semináře o významu cestovního ruchu a po celou dobu projektu probíhá komunikační kampaň včetně zhotovení informačních letáků a brožur.
Konečným výstupem projektu by měly být: Návrh organizační struktury destinačního managementu; Návrh konkrétních forem spolupráce veřejného a podnikatelského sektoru v oblasti cestovního ruchu (např. společná propagace apod.); Návrh na vytvoření a fungování fondu cestovního ruchu. Na uskutečnění projektu plánovaného na období únor 2006 až červen 2007 bude zapotřebí 1 950 tisíc Kč.
IV. Vytvoření internetových stránek Pardubického kraje v rámci portálu turistického regionu Východní Čechy: Jednou z významných aktivit Pardubického kraje na podporu návštěvnosti bylo v roce 2006 prosincové spuštění turistického portálu Východních Čech na adrese www.vychodni-cechy.info v 6 jazykových mutacích.
Poutavým zpracováním a množstvím podávaných informací má přiblížit turistický region Východní Čechy jako atraktivní místo pro trávení dovolené nebo kratší výlety domácím i zahraničním návštěvníkům.
Kromě základních informací o jednotlivých oblastech regionu a městech tam návštěvník nalezne množství informací o atraktivitách a tipech na výlet, kompletní turistické programy a produkty, turistické elektronické mapy, poutavé virtuální prohlídky a fotografie s možností zasílaní elektronických pohlednic a mnohé další zajímavosti. Portál současně slouží také jako zdroj informací pro vydávané tištěné publikace.
Informační a propagační kampaň Pardubického kraje, prostřednictvím rádií, tisku a billboardů na celém území České republiky: Završuje předchozí čtyři projekty.
Do řešení jednotlivých projektů se významně zapojují zájemci z řad široké i odborné veřejnosti. To je záruka toho, že se již v průběhu řešení zjistí určité nedostatky či nereálné předpoklady, které by mohly způsobit problémy při aplikaci návrhů v praxi.
Miloš Charbuský
Jan Stejskal