Obcím a jimi zřizovaným organizacím, například technickým službám, se v současné době nabízí několik cest, které jim umožňují získat novou komunální techniku a zároveň nadměrně nezatěžovat rozpočtové zdroje. Zejména si mohou obstarat služby takových dodavatelů strojů a zařízení, kteří pro ně...
Obcím a jimi zřizovaným organizacím, například technickým službám, se v současné době nabízí několik cest, které jim umožňují získat novou komunální techniku a zároveň nadměrně nezatěžovat rozpočtové zdroje.
Zejména si mohou obstarat služby takových dodavatelů strojů a zařízení, kteří pro ně zajistí komplexní řešení, kdy není nutné investovat značné finanční prostředky do komunální techniky, která velmi rychle zastarává a ztrácí hodnotu. A mnohdy se ani efektivně nevyužívá.
Proč tedy přetrvává jednorázový způsob pořizování komunální techniky? Jednou z příčin je zkostnatělost tradičních poskytovatelů strojů a zařízení, kteří se často snaží udržet vyrovnaný rozpočet a odepisovat techniku v co nejdelším období. Z hlediska účetních výsledků se to může jevit jako vyhovující stav, ale ve skutečnosti náklady na údržbu a provoz zastaralých a opotřebovaných strojů jsou vysoké. Tím se snižuje rentabilita provozu, nemluvě o negativním vlivu na rozpočet zřizovatele, životní prostředí apod.
Díky novým možnostem financování a podpůrným programům dodavatelů se dají najít vhodnější způsoby pořízení technických řešení, prostřednictvím kterých lze snížit nežádoucí finanční zatížení obecního rozpočtu. Není asi rozumné, když starosta či ředitel technických služeb bez důkladnějšího rozboru dopadu zaváděných opatření ukáže prstem do katalogu a řekne, že ten který stroj chce a vyžaduje přímý nákup za nejnižší cenu. I když cena jednorázového přímého nákupu je nejnižší, často jde o drahý a nerentabilní přístup. Jeho důsledkem je jednorázové vyčerpání rozpočtu s negativním vlivem na optimální rozložení investičních potřeb. To může vést k výraznému zpomalení rozvoje obce. Mnohem efektivnější je spolupráce například s firmou, která poskytne ucelené řešení, jež bude zárukou "čisté a bezpečné obce".
V současné době je možné opatřit si komplexní program s využitím mnoha forem výhodně skloubených finančních nástrojů včetně prostředků z Evropské unie v případě dlouhodobých koncepčních řešení.
K takovým patří i projekt Čisté město, který už třetím rokem uskutečňuje obchodní sdružení Myland. Jeho zakladajícím členem je společnost G.B.A. Posláním projektu je přesvědčit obce a města, aby místo přímého jednorázového pořízení komunální techniky zvolily moderní způsob financování, které umožňuje právě komplexní řešení. Hledat cestu k novým a výhodnějším nabídkám financování nákupu strojů a zařízení by měli rovněž poskytovatele komunálních služeb.
Nabídka sdružení Myland vychází z klasických finančních programů na trhu a je obohacena o přidanou hodnotu. Jde o dotační programy, které představují speciálně upravenou variantu operativního a finančního leasingu strojů a zařízení a dále speciální formy úvěru, splátkového a přímého prodeje. Sdružení se přitom opírá o produktové portfolio partnerské finanční skupiny a navazuje úzkou spolupráci i s dalšími investičními subjekty.
Nejvýhodnějším z těchto programů pro města a provozovatele komunální techniky je operativní leasing CityRent, kde produktová nabídka zahrnuje techniku některých smluvních importérů. Obdobné podmínky jsou i v případě přímého a splátkového prodeje. V programu CityLease a finančním úvěru je možné získat techniku jakékoliv značky.
Pokud je pořizovatelem obec či její příspěvková organizace, může navíc obdržet přímou finanční podporu. Dotace v minimální výši 20 tisíc korun ročně je určena k podpoře aktivit souvisejících z rozvojem města v rámci hodnot definovaných pojmem udržitelný rozvoj. Tento zdroj finanční podpory se vytváří v systému obchodní spolupráce s komerčními partnery projektu.
Do programu se zapojily různé podnikatelské subjekty, a to nejen tradiční dodavatelské společnosti. V současnosti rovněž probíhají intenzivní jednání s dalšími partnery z komerční sféry.
V letošním roce podporují projekt Čisté město na základě partnerských dohod města Vsetín, Vrchlabí, Špindlerův Mlýn, Hranice na Moravě, Karviná, Ostravice, Přelouč, Třeboň, Hartmanice, Nový Jičín, městské části Brna, Nové město pod Smrkem a obec Vítkovice v Krkonoších, Slavkov, Vyškov, Trutnov a další. Skupina partnerských měst se stále rozrůstá.
V současnosti obchodní sdružení Myland připravuje další aktivity, které by měly podpořit dodávky technologií přispívajících k ochraně životního prostředí, například na zpracování využitelných odpadů a podobně.
/sk/