01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Výše odstupného

Změnila se i výše odstupného zastupitelů?S problematikou odměny při skončení funkčního období uvolněného člena a neuvolněného člena zastupitelstva obce vykonávajícího funkci starosty úzce souvisí § 75 odst. 2 obecního zřízení, který stanoví její výši.Zatímco před 1. červencem 2006 výše této odměny...

Změnila se i výše odstupného zastupitelů?

S problematikou odměny při skončení funkčního období uvolněného člena a neuvolněného člena zastupitelstva obce vykonávajícího funkci starosty úzce souvisí § 75 odst. 2 obecního zřízení, který stanoví její výši.

Zatímco před 1. červencem 2006 výše této odměny byla v rozsahu 3 měsíčních odměn, nově se tato odměna stanoví jako výše měsíční odměny, k níž se přičte násobek této částky a počtu celých ukončených po sobě jdoucích let výkonu funkce, nejdéle však pěti ukončených let výkonu funkce. Ohledně výkladu pojmu "rok výkonu funkce" z platné právní úpravy dovozuji, že je mu třeba rozumět 12 po sobě jdoucích měsíců, a to počínaje dnem volby do funkce starosty, popřípadě do funkce, pro niž byl člen zastupitelstva obce uvolněn. Pro vymezení konce roku výkonu funkce vycházím z obecného počítání konce lhůt v právu. To znamená, že ukončením roku výkonu funkce bude takový den, který se číslem shoduje se dnem volby, respektive není-li takového dne v posledním měsíci, posledním dnem tohoto měsíce (srov. například § 122 odst. 2 občanského zákoníku, § 333 odst. 1 nového zákoníku práce atd.).

Problém s výpočtem výše "odstupného" nevzniká v těch případech, kdy v průběhu volebního období nedošlo ke změně funkce (například starosta obce byl poprvé zvolen do funkce v roce 2002 a nepřetržitě ji vykonával do roku 2006, a tedy v případě čtyř ukončených let mu vznikne nárok na "odstupné" ve výši pěti měsíčních odměn, tj. 1 měsíční odměna jako "základ" + 4 měsíční odměny jako násobky této odměny za celkový počet ukončených po sobě jdoucích let výkonu funkce). Komplikace však nastávají v případech, kdy zastupitel během volebního období vystřídal několik funkcí uvedených v § 75 odst. 1 obecního zřízení (například byl rok uvolněným místostarostou, poté dva roky uvolněným radním a poslední rok neuvolněným starostou). Za "základ" bude v tomto případě s ohledem na § 75 odst. 1 obecního zřízení brána ta odměna, na kterou měl zastupitel nárok ke dni voleb do zastupitelstva obce. Potíž však vzniká s případnými násobky této odměny za celkový počet ukončených po sobě jdoucích let výkonu funkce; zřejmě tyto násobky pro nemožnost výpočtu nelze rozdělit na jednotlivě zastávané funkce. Proto se domnívám, že násobky se budou odvíjet od "základu", tj. od odměny, na kterou měl zastupitel nárok ke dni voleb do zastupitelstva obce, a pro samotné stanovení počtu násobků tak nebude brán zřetel na případné změny funkcí. Ale i v tomto případě je nutno pro vznik nároku na "odstupné" respektovat, že musí jít o nepřetržitý výkon některé z funkcí, které taxativně uvádí § 75 odst. 1 obecního zřízení. Konkrétní výpočet odměny i v tomto případě bude - pro zachování rovného postavení zastupitelů obce - vycházet podle mého názoru ze stejné konstrukce, která je uvedena výše.

Nově zákon stanoví, že odměna při skončení funkčního období může být vyplacena v měsíčních splátkách nebo jednorázově (§ 75 odst. 7 obecního zřízení). Další novinkou je, že vznik nároku na "odstupné" bude variantně posuzován v závislosti na případném pravomocném odsouzení zastupitele za úmyslný trestný čin (viz § 75 odst. 1 a 7 obecního zřízení).

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down