Díky novele zákona o spotřební dani je od letošního roku osvobozen od spotřební daně stlačený zemní plyn CNG, který se používá jako palivo v dopravě. Důvody, které vedly poslance k tomuto rozhodnutí jsou ekonomické (nižší cena paliva), ekologické (nižší emise) a strategické (odhadované zásoby plynu...
Díky novele zákona o spotřební dani je od letošního roku osvobozen od spotřební daně stlačený zemní plyn CNG, který se používá jako palivo v dopravě. Důvody, které vedly poslance k tomuto rozhodnutí jsou ekonomické (nižší cena paliva), ekologické (nižší emise) a strategické (odhadované zásoby plynu na 70 až 200 let). Nulová sazba by měla trvat až do roku 2012, kdy se začne postupně, zhruba ve čtyřech etapách, zvyšovat (viz tabulka). V roce 2020 by se měla dostat na současnou úroveň (za předpokladu, že EU sazbu nezmění).
Podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot by tak mohl do roku 2020 vzrůst u nás z nynějšího půl promile na 10 %.
Můžeme proto očekávat, že se postupně bude zvyšovat i počet autobusů využívajících palivo CNG. Zatím na tento pohon jezdí v městské hromadné a meziměstské linkové dopravě pouze 165 autobusů - v Novém Boru, České Lípě, Havířově, Prostějově, Frýdku-Místku atd.
V PROSTĚJOVĚ JEZDÍ UŽ 15 LET
Mezi průkopníky patří město Prostějov, které vsadilo na tento typ autobusů už v roce 1991. "Začínali jsme s deseti autobusy Karosa, které jsme přestavěli na CNG. Vedle ekologických parametrů jsme sledovali rovněž ekonomickou stránku provozu těchto vozidel. Ukázalo se, že motory s pohonem na CNG mají vyšší životnost než naftové. A spotřeba CNG vyjádřená v Kč/km je nižší o zhruba 2,60 Kč/km proti srovnatelným typům autobusů jezdících na naftu," uvedla Ing. Martina Zatloukalová, manažerka obchodu a marketingu společnosti FTL-BUS.
V městské hromadné dopravě (MHD) v Prostějově je nyní nasazeno celkem 21 autobusů, z toho 18 na CNG. Roční úspora proti pohonu na naftu činní přibližně 1,5 mil. Kč při stávajícím proběhu kilometrů v MHD (ročně se v celé MHD v Prostějově ujede 740 tisíc kilometrů). Celková výše úspory záleží na skladbě kilometrů mezi sekcí CNG a naftou. Předpokládá se, že by mohla dosáhnout přibližně 1 mil. Kč za rok.
PŘIBUDOU NOVÉ PLNICÍ STANICE
Většímu rozšíření autobusů jezdících na CNG ve městech brání prozatím malá síť plnicích stanic. V současné době je v ČR 11 těchto stanic. Ing. Martina Zatloukalová říká, že na vině je i určitá setrvačnost v myšlení lidí a jakási nedůvěra v toto palivo. "Přitom pohon CNG splňuje již nyní normu exhalací EURO 5, tento motor neprodukuje žádné pevné částice do ovzduší," dodává.
Je třeba však připomenout dobrovolnou dohodu mezi plynárenskými společnostmi a vládou ČR, podle které plynárenské společnosti chtějí investovat do výstavby stovky čerpacích stanic okolo miliardy korun. V prosinci 2006 byla otevřena plnicí stanice v Ostravě, do letošního března k ní přibudou další, které zprovozní společnosti skupiny RWE - v Karlových Varech, Mladé Boleslavi, Ústí nad Labem a Brně. Do konce roku by mělo být v ČR 20 čerpacích stanic.
Dodejme, že RWE je připraveno poskytnout zájemcům o plynofikaci dopravy nejen odborné poradenství, ale také finanční podporu při pořízení autobusu na CNG ve výši až 200 tisíc Kč.
/sk/