01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Na co dbát při odměňování členů zastupitelstva obce

Podle § 124 odst. 2 věta druhá zákoníku práce zaměstnanci dlouhodobě uvolněnému pro výkon veřejné funkce náleží přiměřená odměna od zaměstnavatele, pro kterého byl uvolněn (obec). Tato odměna se posuzuje jako mzda. Zaměstnavatel, u něhož je tento zaměstnanec v pracovním poměru, mu po dobu uvolnění...

Podle § 124 odst. 2 věta druhá zákoníku práce zaměstnanci dlouhodobě uvolněnému pro výkon veřejné funkce náleží přiměřená odměna od zaměstnavatele, pro kterého byl uvolněn (obec). Tato odměna se posuzuje jako mzda. Zaměstnavatel, u něhož je tento zaměstnanec v pracovním poměru, mu po dobu uvolnění neposkytuje mzdu (plat) ani náhradu mzdy.

Odměňování neuvolněných členů zastupitelstva obce zákon o obcích řeší jinak než u členů uvolněných. Vychází se z toho, že neuvolněný člen zastupitelstva obce je během výkonu své funkce zabezpečen zpravidla zaměstnavatelem, u kterého je v pracovním poměru, přičemž mezi zaměstnavatelem a obcí dochází k následné refundaci. Jak vyplývá z § 124 odst. 2 věta první zákoníku práce, krátkodobě uvolněnému zaměstnanci k výkonu veřejné funkce poskytne zaměstnavatel, u něhož je zaměstnanec v pracovním poměru, náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku.

V ustanovení § 17 odst. 1 a 2 prováděcího nařízení vlády č. 108/1994 Sb. se pak stanoví, že "při krátkodobém uvolnění zaměstnance pro překážky v práci z důvodu obecného zájmu právnická nebo fyzická osoba, pro kterou byl zaměstnanec v době krátkodobého uvolnění činný, popřípadě z jejíhož podnětu nebo v jejímž zájmu byl uvolněn, uhradí zaměstnavateli, u něhož byl zaměstnanec v době uvolnění v pracovním poměru, náhradu mzdy za dobu uvolnění, pokud se s touto právnickou nebo fyzickou osobou nedohodl na upuštění od úhrady, popřípadě pokud zákon nestanoví jinak".

Hradí se "náhrada mzdy za dobu nezbytně nutného pracovního volna, kterou uvolňující zaměstnavatel poskytl zaměstnanci podle právního předpisu; neuhrazuje se náhrada mzdy poskytnutá podle kolektivní smlouvy nebo vnitřního předpisu nad rozsah stanovený právním předpisem". Náhradu mzdy refunduje obec zaměstnavateli včetně pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistného na veřejné zdravotní pojištění.

Neuvolněným členům zastupitelstva obce, kteří nejsou v pracovním nebo jiném obdobném poměru, poskytuje obec ze svých rozpočtových prostředků náhradu výdělku ušlého v souvislosti s výkonem jejich funkce paušální částkou, jejíž výši stanoví zastupitelstvo obce vždy na příslušný kalendářní rok.

ODMĚNA

Jak u uvolněných, tak u neuvolněných členů zastupitelstva obce přichází v úvahu poskytování odměny z rozpočtových prostředků obce za výkon jejich funkce. Podmínky pro její poskytování jsou však u obou kategorií rozdílné. Odměna se poskytuje jako měsíční odměna a odměna při skončení funkčního období.

(Upozornění: Svého času příslušela uvolněným členům zastupitelstva obce rovněž tzv. další odměna. Její poskytování bylo zrušeno prostřednictvím zákona č. 626/2004 Sb., o změně některých zákonů v návaznosti na realizaci reformy veřejných financí v oblasti odměňování, a to s účinností od 1. 1. 2005.)

Měsíční odměna: Uvolněným členům zastupitelstva náleží tato odměna vždy. Neuvolněnému členu ji obec může, ale nemusí poskytnout.

Výše odměny - měsíční odměna se poskytuje pravidelně měsíčně podle druhu vykonávané funkce (pevná složka) a podle počtu obyvatel obce (příplatek). Výši a podmínky, za kterých se měsíční odměna poskytuje, upravuje zvláštní právní předpis. Tím je nařízení vlády o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev.

Poslední změna výše uvedeného nařízení vstoupila v účinnost 1. 3. 2006 nařízením vlády č. 50/2006 Sb. Protože doposud bylo zvykem, že ke změnám docházelo vždy začátkem kalendářního roku, obsahuje změnové nařízení vlády přechodné ustanovení v tom smyslu, že "měsíční odměny ve výši podle tohoto nařízení se poskytnou poprvé za měsíc březen 2006. Uvolněným členům zastupitelstev se do 30. dubna 2006 poskytne za období od 1. ledna 2006 do 28. února 2006 rozdíl mezi výší měsíčních odměn podle dosavadní právní úpravy a výší měsíčních odměn podle tohoto nařízení; obdobně je možno postupovat, jde-li o neuvolněné členy zastupitelstva".

Výši jak pevné složky, tak příplatku obsahuje Příloha č. 1 zmíněného nařízení vlády (naleznete ji na adrese www.mvcr.cz, Sbírka zákonů). Při určení výše příplatku podle počtu obyvatel obce se vychází z počtu obyvatel, kteří jsou k 1. lednu příslušného kalendářního roku hlášeni v obci k trvalému pobytu. Jejich počet se zaokrouhluje na celé stovky nahoru.

Zvýšení odměny - uvolněným členům zastupitelstev se podle § 1 odst. 3 nařízení vlády o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev měsíční odměna zvyšuje:

a) v obcích s rozšířenou působností, v městských obvodech nebo městských částech územně členěných statutárních měst a v městských částech hlavního města Prahy, na jejichž úřady byla statutem nebo zákonem přenesena alespoň část působnosti obecního úřadu obce s rozšířenou působností, a to:

1. starostovi (primátorovi) o 3000 Kč;

2. místostarostovi (náměstkovi primátora) o 2500 Kč;

3. členům rady neuvedeným v bodech 1 a 2 o 2000 Kč,

b) v obcích s pověřeným obecním úřadem, v městských obvodech nebo městských částech územně členěných statutárních měst a v městských částech hlavního města Prahy, na jejichž úřady byla statutem nebo zákonem přenesena alespoň část působnosti pověřeného obecního úřadu, a to:

1. starostovi o 2500 Kč;

2. místostarostovi 2300 Kč;

3. členům rady neuvedeným v bodech 1 a 2 o 2000 Kč.

c) v obcích se stavebním úřadem nebo matričním úřadem a v městských obvodech nebo městských částech územně členěných statutárních měst a v městských částech hlavního města Prahy, na jejichž úřady byla zákonem nebo statutem přenesena alespoň část působnosti stavebního úřadu nebo matričního úřadu, o 2000 Kč,

d) jde-li o členy zastupitelstva hlavního města Prahy o 3000 Kč.

Poskytování odměny - Měsíční odměna se poskytuje uvolněným členům zastupitelstva obce ode dne, kdy byli tito zvoleni nebo jmenování do funkce, za kterou odměna náleží. V případě rezignace přestává být odměna vyplácena ode dne následujícího po dni, kdy rezignovali na funkci, za jejíž výkon jim byla odměna vyplácena.

Jak stanoví § 77 odst. 2 zákona o obcích a rovněž tak § 2 nařízení vlády o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, měsíční odměna se poskytuje neuvolněným členům zastupitelstva ode dne, který určí zastupitelstvo obce. Nedoporučuje se přitom, aby to bylo se zpětnou účinností.

Souběh funkcí - v případě souběhu výkonu několika funkcí náleží uvolněnému členovi zastupitelstva obce měsíční odměna podle funkce, za kterou se poskytuje nejvyšší odměna. Pokud jde o nárok na zvýšení měsíční odměny, přísluší mu zvýšení měsíční odměny v té částce, která je nejvyšší.

V případě souběhu výkonu několika funkcí lze neuvolněnému členu zastupitelstva obce poskytnout měsíční odměnu až do výše souhrnu odměn za jednotlivé funkce. Rozhodnutí o konkrétní podobě tohoto souhrnu je v kompetenci zastupitelstva.

Poměrná část měsíční odměny - nevykonává-li člen zastupitelstva funkci po celý kalendářní měsíc z důvodů uvedených v zákoně o obcích, vyplatí se mu měsíční odměna ve výši odpovídající počtu dnů skutečného výkonu funkce.

Podle současného znění ustanovení § 73 odst. 3 zákona o obcích "nevykonává-li člen zastupitelstva funkci z důvodu pracovní neschopnosti, karantény, těhotenství nebo péče o dítě do 3 let věku, měsíční odměna mu nenáleží. Člen zastupitelstva je povinen neprodleně informovat starostu nebo místo-starostu o těchto důvodech a předpokládané době jejich trvání".

Výše uvedené ustanovení se s účinností od 1. 1. 2007 mění a doplňuje, a to v důsledku přijetí nového zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění. Ke stejnému datu nabude účinnosti rovněž tzv. doprovodný zákon č. 189/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o nemocenském pojištění. Jeho prostřednictvím se změní zákon o obcích, a to následujícím způsobem:

(3) Nevykonává-li uvolněný člen zastupitelstva obce funkci z důvodu dočasné pracovní neschopnosti, karantény, těhotenství nebo péče o dítě do 3 let věku, měsíční odměna mu nenáleží, nestanoví-li se jinak v odstavci 4; v kalendářním měsíci, v němž z těchto důvodů uvolněný člen zastupitelstva obce vykonával funkci jen po část měsíce, náleží mu měsíční odměna v poměrné výši.

(4) Po dobu prvních 14 kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény náleží uvolněnému členu zastupitelstva obce měsíční odměna ve snížené výši; za první 3 kalendářní dny dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény náleží měsíční odměna ve snížené výši za každý kalendářní den ve výši 30 % a od čtvrtého kalendářního dne dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény náleží měsíční odměna ve snížené výši za každý kalendářní den ve výši 69 % jedné třicetiny měsíční odměny. Pro účely stanovení výše měsíční odměny ve snížené výši podle věty první se měsíční odměna, z níž se stanoví měsíční odměna ve snížené výši, upraví stejným způsobem, jakým se upravuje denní vyměřovací základ pro stanovení dávek nemocenského pojištění. Měsíční odměna ve snížené výši stanovená podle věty první se snižuje o 50 %, jde-li o případy, kdy se nemocenské podle předpisů o nemocenském pojištění snižuje na polovinu. Výše měsíční odměny ve snížené výši stanovené podle věty první a třetí za jednotlivý kalendářní den se zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru.

V přechodném ustanovení k této změně se přitom uvádí, že "byl-li uvolněný člen zastupitelstva obce uznán dočasně práce neschopným nebo mu byla nařízena karanténa před 1. lednem 2007, měsíční odměna ve snížené výši mu nenáleží a poskytuje se mu po 31. prosinci 2006 nadále nemocenské".

Zaokrouhlování - měsíční odměna se zaokrouhluje na celé desetikoruny směrem nahoru.

ODMĚNA PŘI SKONČENÍ FUNKČNÍHO OBDOBÍ

Podmínky, za kterých náleží členům zastupitelstva obce odměna při skončení funkčního období, upravuje ustanovení § 75 zákona o obcích. Dne 1. 7. 2006 byl tento paragraf zásadně novelizován, a to prostřednictvím zákona č. 234/2006 Sb. Je třeba důsledně rozlišovat, z jakého důvodu přestal uvolněný či neuvolněný člen zastupitelstva vykonávat svoji funkci - zdali v souvislosti s konáním voleb (tedy skutečným uplynutím funkčního období), nebo před datem voleb, např. na základě zániku mandátu nebo v důsledku odvolání z funkce či jejího vzdání se.

Protože nová právní úprava není jednoduchá a v lecčems ani srozumitelná, vydalo Ministerstvo vnitra (odbor modernizace veřejné správy) k poskytování odměny při skončení funkce člena zastupitelstva obce stanovisko. K nalezení je na webových stránkách www.mvcr.cz.

Skončení funkčního období v souvislosti s volbami: Uvolněnému členu zastupitelstva obce náleží odměna při skončení funkčního období, jestliže mu ke dni voleb do zastupitelstva obce příslušela měsíční odměna a pokud mu nevznikl opětovný nárok na měsíční odměnu. Z neuvolněných členů zastupitelstva obce náleží odměna při skončení funkčního období za stejných podmínek jen tomu, který vykonává funkci starosty.

Bližšího vysvětlení zaslouží pojem "opětovný nárok na měsíční odměnu". Takovou měsíční odměnou se má na mysli odměna uvolněného člena zastupitelstva, resp. neuvolněného člena zastupitelstva, který vykonává funkci starosty. Může se tedy stát, že člen zastupitelstva obdrží odměnu při skončení funkčního období i přesto, že mu vznikne nárok na měsíční odměnu z titulu jiné funkce.

Příklad:

V souvislosti s novými volbami skončí funkční období dvěma neuvolněným členům zastupitelstva obce, kteří vykonávali funkci starosty a místostarosty. Ve volbách budou znovu zvoleni a na ustavujícím zasedání nového zastupitelstva obce se dosavadní starosta stane neuvolněným místostarostou.

Co se týče vzniku nároku na odměnu při skončení funkčního období, je třeba vzít v potaz především následující skutečnosti:

- v obou případech jde o neuvolněné členy zastupitelstva, takže zmíněná odměna přichází v úvahu pouze u člena vykonávajícího funkci starosty; místostarosta žádnou odměnu neobdrží,

- dosavadní starosta byl zvolen na ustavujícím zasedání nového zastupitelstva obce do funkce neuvolněného místostarosty; protože jde o funkci, která nespadá do okruhu uvedeného v ustanovení § 75 odst. 1 zákona o obcích, bude tomuto členu zastupitelstva obce náležet při skončení funkčního období odměna, a to bez ohledu na to, jestli mu zastupitelstvo obce schválí poskytování měsíční odměny coby svému neuvolněnému členu; obdobný závěr by bylo nutno učinit v případě každého uvolněného člena zastupitelstva obce, který by byl poté zvolen do jakékoliv funkce neuvolněného člena zastupitelstva obce s výjimkou starosty.

Pokud byl uvolněný člen zastupitelstva obce nebo neuvolněný člen zastupitelstva obce vykonávající funkci starosty pravomocně odsouzen za úmyslný trestný čin spáchaný v průběhu funkčního období, pak mu odměna při skončení funkčního období nenáleží. Podle stanoviska Ministerstva vnitra se funkčním obdobím rozumí celá doba výkonu funkce, která může trvat i více než jedno volební období.

Jestliže by ovšem vznikl těmto nárok na odměnu při skončení funkčního období v době, kdy je proti nim teprve vedeno trestní řízení pro úmyslný trestný čin spáchaný v průběhu funkčního období, odměna při skončení funkčního období se nevyplatí. Skončí-li trestní řízení pro uvedený trestný čin pravomocným odsouzením člena zastupitelstva obce, má se za to, že nárok na odměnu při skončení funkčního období nevznikl; nedojde-li naopak k takovému odsouzení, odměna při skončení funkčního období se vyplatí.

Výše odměny při skončení funkčního období v souvislosti s volbami se stanoví jako výše měsíční odměny, k níž se přičte násobek této částky a počtu celých ukončených po sobě jdoucích let výkonu funkce, nejdéle však pěti ukončených let výkonu funkce. Rok výkonu funkce představuje 12 po sobě jdoucích měsíců. Pro počítání času se použijí pravidla obsažená v § 122 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Jiné případy: Pokud vykonával uvolněný či neuvolněný člen zastupitelstva obce funkci starosty nebo místostarosty, za niž náleží měsíční odměna, a zanikl mu mandát přede dnem konání voleb do zastupitelstva obce, bude mu odměna poskytována ještě po dobu 3 měsíců ode dne zániku mandátu. Stejný princip se uplatní v případě, že by takový člen zastupitelstva byl z funkce odvolán nebo se jí vzdal. Odměna mu bude poskytována ještě po dobu 3 měsíců ode dne vzdání se funkce nebo odvolání z funkce.

Přechodný výkon funkce starosty: Zákon o obcích pamatuje s odměnou i na situace, kdy dosavadní starosta vykonává do ustavujícího zasedání zastupitelstva obce pravomoc podle § 107 odst. 1 zmíněného zákona. V takovém případě mu náleží měsíční odměna v dosavadní výši. Kdyby zastupitelstvo obce nezvolilo na svém ustavujícím zasedání starostu, vykonává dosavadní starosta, je-li členem zastupitelstva, výše uvedenou pravomoc také. Není-li dosavadní starosta členem zastupitelstva obce, pověří zastupitelstvo obce výkonem této pravomoci některého ze svých členů. Tomu pak přísluší měsíční odměna ve stejné výši, která by podle prováděcího právního předpisu náležela starostovi.

SPLATNOST A VÝPLATA ODMĚN, SRÁŽKY Z ODMĚN

Podle § 76 zákona o obcích se splatnost a výplata odměny členům zastupitelstva obce, jakož i srážky z odměny, řídí právními předpisy upravujícími platové poměry zaměstnanců obcí a zákoníkem práce. Pro tyto účely se odměna členů zastupitelstva obce posuzuje jako plat zaměstnanců obce v pracovním poměru, obec se posuzuje jako zaměstnavatel a členové zastupitelstva obce se posuzují jako zaměstnanci.

To znamená, že do 31. 12. 2006 se použije právní úprava obsažená v ustanoveních § 16 až § 18 zákona o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech. Protože nabytím účinnosti nového zákoníku práce bude úprava odměňování zaměstnanců soustředěna v tomto jediném kodexu a zákon o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech se bude vztahovat pouze na vojáky z povolání, bude třeba od 1. 1. 2007 respektovat právní úpravu obsaženou v ustanoveních § 141 až § 150 nového zákoníku práce.

Samostatně upravuje zákon o obcích otázku výplaty odměny při skončení funkčního období. Ta může být vyplacena v měsíčních splátkách, nebo jednorázově. Rozhodnutí o formě úhrady zákon o obcích neupravuje, záleží na konkrétní obci (zdali si to vyhradí zastupitelstvo, nebo bude rozhodovat rada obce či starosta).

Alena Chládková
Petr Bukovjan

Přehled právních předpisů

zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů

zákon č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce (účinný do 31.12. 2006) nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník práce a některé další zákony (účinné do 31. 12. 2006)

zákon č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech (ve znění účinném do 31.12. 2006)

zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce (s účinností od 1. 1. 2007) nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů

Základní pojmy

Uvolněný a neuvolněný člen zastupitelstva obce: Uvolněnými členy zastupitelstva obce se rozumí členové, kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni z pracovního poměru, a dále členové, kteří před zvolením do funkce člena zastupitelstva nebyli v pracovním poměru, ale vykonávají funkci ve stejném rozsahu jako dlouhodobě uvolnění členové zastupitelstva. Určovat funkce, pro které budou členové zastupitelstva obce uvolněni, je v kompetenci zastupitelstva obce. Neuvolněnými členy zastupitelstva se rozumí ostatní členové zastupitelstva. Výkon funkce člena zastupitelstva obce je dle § 124 odst. 1 zákoníku práce a § 14 odst. 2 prováděcího nařízení vlády č. 108/1994 Sb. výkonem veřejné funkce a tudíž překážkou v práci na straně zaměstnance z důvodu obecného zájmu, při které je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnanci pracovní volno v nezbytně nutném rozsahu, pokud tuto činnost nelze vykonávat mimo pracovní dobu. Rozsah doby potřebné k výkonu funkce v konkrétním případě určí obec. I podle nového zákoníku práce, který nabude účinnosti dne 1. 1. 2007, je zaměstnavatel povinen poskytnout zaměstnanci k výkonu veřejných funkcí pracovní volno v nezbytně nutném rozsahu, pokud tuto činnost nelze provést mimo pracovní dobu. Výkon veřejných funkcí vymezuje přitom nový zákoník práce ve svém § 201 tak, že jde o plnění povinností vyplývajících z funkce, která je vymezena funkčním nebo časovým obdobím a obsazovaná na základě přímé nebo nepřímé volby nebo jmenováním podle zvláštních právních předpisů.

Do demonstrativního výčtu veřejných funkcí zařazuje nový zákoník práce rovněž funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku.

Vznik mandátu: Mandát člena zastupitelstva obce vzniká podle § 69 odst. 1 zákona o obcích zvolením. Ke zvolení dojde ukončením hlasování (na 21. 10. 2006 připadl den vzniku mandátu členům zastupitelstva z komunálních voleb vyhlášených na rok 2006).

Zánik mandátu: Mandát člena zastupitelstva obce zaniká podle § 55 odst. 2 a 3 zákona o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů: - odmítnutím složit slib nebo složením slibu s výhradou; - dnem, kdy starosta obdrží písemnou rezignaci člena zastupitelstva obce na jeho mandát; - dnem, kdy starosta podá rezignaci na zasedání zastupitelstva obce; - úmrtím člena zastupitelstva; prvním dnem nových voleb do zastupitelstva obce (v roce 2006 tomu bylo dne 20. 10. 2006); - dnem sloučení obcí nebo připojení obce k jiné obci; - v případech, kdy to vysloví zastupitelstvo z důvodů: pravomocného odsouzení člena zastupitelstva k nepodmíněnému trestu odnětí svobody; že člen zastupitelstva přestal být volitelný; neslučitelnosti funkcí podle § 5 zákona o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down