O rozsahu a náročnosti zavedení informačního systému na bratislavském magistrátu nejlépe vypovídá jeden údaj: Aby se systém propojil s externími aplikacemi, bylo třeba synchronizovat data týkající se čtvrt miliónu organizací, respektive jednotlivců. Není proto na škodu podívat se blíže na zkušenosti ze zahraničí, zvláště když jde o systém používaný v hojné míře také v Česku, byť zatím ne v oblasti veřejné správy.
Pro zdar tak rozsáhlého projektu je velmi důležité, aby si zadavatel důkladně promyslel svůj záměr, vypracoval kvalitní podklady pro výběrové řízení, vsadil na moderní technologii, perspektivní i z hlediska budoucího rozvoje systému, a aby se nesnažil řešit všechno najednou, ale po etapách. Takový je názor RNDr. Milana Alberta, ředitele bratislavské společnosti Intelsoft, která ve výběrovém řízení, vypsaném Magistrátem Hlavního města Slovenské republiky Bratislavy a v němž střetlo pět uchazečů, zvítězila s informačním systémem Helios Green (v té době ještě s názvem LCS Noris).
KAŽDÝ PES JINÁ VES - A JAK JE PROPOJIT
Právě moderní technologie Microsoftu, na níž je systém založen, byla spolu s bohatou funkcionalitou systému jedním z hlavních důvodů, proč na bratislavském magistrátu uspěl systém Helios Green. A také otevřenost systému, která umožňuje v případě potřeby rozšířit jej o nové moduly a funkční celky. V tomto případě výsledný produkt zahrnoval ze 40 procent dodatečný vývoj.
"Pro magistrát jsme museli vyvinout především interfejsy umožňující propojit systém s aplikacemi používanými jeho příspěvkovými nebo obchodními společnostmi," uvádí ředitel Albert. Má na mysli například organizaci zajišťující svoz a likvidaci odpadu.
Hodně hodin vývojářů a konzultantů zabrala implementace evidence a finančního plnění smluv včetně platebního kalendáře. Magistrát je majitelem různých nemovitostí i komunikací a bylo nutné zajistit import smluv z různých systémů. Dalším úkolem bylo propojení na externí aplikaci, která se týká výběru městských daní a poplatků. Generuje rozmanité číselníkové údaje, data, obchodní partnery, bankovní spojení - a to vše bylo třeba synchronizovat na Helios Green tak, aby při tom vzniklo co nejméně chyb.
"Bankovní účet, kam přicházely platby za daně, měl někdy i desetitisíce řádků," vzpomíná RNDr. Albert. "Přitom se tyto údaje musely kvůli ověření, zda byla daň řádně zaplacena, párovat s předpisy daně ze systému, kde se daně generují." Velkým oříškem bylo také propojení s geografickým informačním systémem, který obsahuje různé mapky, záplavové zóny a podobně.
SVĚT OBCÍ SE LIŠÍ OD SVĚTA FIREM
Zatímco ve firemní sféře doporučují odborníci usilovat o takový cílový stav, v němž by celý informační systém tvořil jeden integrovaný celek na jedné technologii dodávané jedním dodavatelem, v oblasti veřejné správy je to prakticky nemožné. Rozsah agend, které obce musí řešit, je velmi široký. Většina aplikací nabízených obcím se proto zpravidla vztahuje na úzce specializované agendy. Standardizace v oblasti zpracování agend měst a obcí je zatím minimální. Proto se jako nejrozumnější jeví vybírat si nejlepší ověřená řešení dílčích problematik a klást důraz na moderní technologie, na jejichž základě lze pak tato dílčí řešení integrovat.
Bratislavský magistrát používá systém Helios Green již čtvrtým rokem, bezprostředně s ním pracuje kolem 130 uživatelů. Jeho zavedení díky kvalifikovanému vedení na odboru informatiky proběhlo relativně hladce. Horší zkušenosti však Intelsoft získal s motivací některých pracovníků státních nemocnic, kde zaváděl několik informačních systémů. Ta občas nesahala ani minutu nad rámec oficiální pracovní doby.
OKLIKOU ZPĚT PŘES SLOVENSKO?
Když před lety ve firmě Intelsoft zvažovali, zda se pustit do vývoje vlastního informačního systému, či mají-li se spojit s producentem některého již zavedeného systému, objevili systém LCS Noris (nyní Helios Green). Jeho technologie i filozofie se jim líbila. A protože společnost LCS International hledala na Slovensku partnery, kteří by se podíleli na jeho vývoji a implementaci, brzy došlo k dohodě o partnerství.
Výsledkem jsou nejen desítky aplikací Helios Green ve slovenských organizacích různého zaměření, ale Intelsoftu se podařilo prosadit se svými řešeními na bázi Heliosu také v českých podnicích, konkrétně zejména v teplárnách. V tom případě zůstává ovládání softwaru ve slovenštině, do češtiny jsou převedeny pouze výstupy, přičemž program samozřejmě vychází z české legislativy.
Do českých organizací veřejné správy se Intelsoft s Heliosem Green zatím nedostal, ani se o to kvůli vytíženosti v jiných oblastech příliš nepokoušel. Pokud by k tomu došlo, nastala by zajímavá situace. Společnost LCS International totiž sice úspěšně spolupracuje s českou státní správou například při přizpůsobování svých programů možnostem elektronického podávání prostřednictvím Portálu veřejné správy. Ale informační systém obdobný tomu na bratislavském magistrátu ještě v českých organizacích veřejné správy neměla možnost realizovat. Oklika přes Slovensko by jí však jistě nevadila.
JAROSLAV WINTER