Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 84/2006 do částky 94/2006). Částka 84 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 7. června 2006. Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce Zákon upravuje právní vztahy vznikající při výkonu...
Uvádíme přehled vybraných právních předpisů a dalších aktů státních orgánů publikovaných ve Sbírce zákonů (od částky 84/2006 do částky 94/2006).
Částka 84 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 7. června 2006.
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
Zákon upravuje právní vztahy vznikající při výkonu závislé práce mezi zaměstnanci a zaměstnavateli; tyto vztahy jsou vztahy pracovněprávními. Zákoník se týká rovněž právních vztahů kolektivní povahy. Právní vztahy kolektivní povahy, které souvisejí s výkonem závislé práce, jsou vztahy pracovněprávními. Práva nebo povinnosti v pracovněprávních vztazích mohou být upravena odchylně od tohoto zákona, jestliže to tento zákon výslovně nezakazuje nebo z povahy jeho ustanovení nevyplývá, že se od něj nelze odchýlit. Odchýlení není dále možné od úpravy účastníků pracovněprávních vztahů, od ustanovení, která odkazují na použití občanského zákoníku, a není-li v tomto zákoně dále stanoveno jinak, v náhradě škody. Odchýlení není také možné od ustanovení ukládajících povinnost.
To však neplatí, jestliže jde o odchýlení ve prospěch zaměstnance. K odchylné úpravě práv nebo povinností může dojít smlouvou a za podmínek stanovených tímto zákonem též vnitřním předpisem.
Odchylná úprava práv týkající se mzdových, popřípadě platových práv a ostatních práv v pracovněprávních vztazích nemůže být nižší nebo vyšší, než je právo, které stanoví tento zákon, kolektivní smlouva, popřípadě vnitřní předpis jako nejméně nebo nejvýše přípustné.
Za závislou práci, která je vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, se považuje výlučně osobní výkon práce zaměstnance pro zaměstnavatele. A to podle pokynů zaměstnavatele, jeho jménem, za mzdu, plat nebo odměnu za práci, v pracovní době nebo jinak stanovené nebo dohodnuté době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě, na náklady zaměstnavatele a na jeho odpovědnost.
Za závislou práci se považují také případy, kdy zaměstnavatel na základě povolení podle zvláštního právního předpisu (dále jen agentura práce) dočasně přiděluje svého zaměstnance k výkonu práce k jinému zaměstnavateli na základě ujednání v pracovní smlouvě nebo dohodě o pracovní činnosti. Agentura práce se zaváže zajistit svému zaměstnanci dočasný výkon práce podle pracovní smlouvy nebo dohody o pracovní činnosti u jiného zaměstnavatele (dále jen uživatel) a zaměstnanec se zaváže tuto práci konat podle pokynů uživatele a na základě dohody o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce, uzavřené mezi agenturou práce a uživatelem.
Základními pracovněprávními vztahy podle tohoto zákona jsou pracovní poměr a právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr. Občanský zákoník se na pracovněprávní vztahy podle tohoto zákona použije jen tehdy, jestliže to tento zákon výslovně stanoví. Na vztahy vyplývající z výkonu veřejné funkce se tento zákon vztahuje, pokud to výslovně stanoví nebo pokud to stanoví zvláštní právní předpisy. Jestliže je veřejná funkce vykonávána v pracovním poměru, řídí se tento pracovní poměr tímto zákonem.
Účinnost od 1. ledna 2007
Zákon č. 264/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce
Tento změnový zákon novelizoval celkem 60 zákonů, mj. i zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, v němž je mj. uvedeno, že u vedoucích úředníků se zakládá pracovní poměr jmenováním, přičemž jmenování provede vedoucí úřadu.
Účinnost od 1. ledna 2007 (s výjimkami)
Částka 85 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 7. června 2006.
Zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců
Tento zákon upravuje právní vztahy úrazového pojištění zaměstnanců pro případ poškození zdraví pracovním úrazem nebo nemocí z povolání. Úrazového pojištění se při splnění podmínek stanovených v tomto zákoně účastní zaměstnanci.
Mimo jiné jsou to členové zastupitelstev územních samosprávných celků a zastupitelstev městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a hlavního města Prahy, kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni, nebo kteří před zvolením do funkce člena zastupitelstva nebyli v pracovním poměru, ale vykonávali funkci ve stejném rozsahu jako dlouhodobě uvolnění členové zastupitelstva.
Účinnost od 1. ledna 2008 (s výjimkami)
Částka 94 Sbírky zákonů, která byla rozeslána dne 22. června 2006.
Vyhláška č. 300/2006 Sb., kterou se provádí zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, a kterou se mění vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Tato vyhláška mj. stanoví příslušné matriční úřady, před kterými mohou dvě osoby stejného pohlaví učinit prohlášení o tom, že spolu vstupují do partnerství (v každém samosprávném kraji je to vždy jeden matriční úřad, tj. Úřad městské části Praha 1, Magistrát města Kladno, Magistrát města České Budějovice, Úřad městského obvodu Plzeň 3, Magistrát města Karlovy Vary, Úřad městského obvodu Ústí nad Labem-město, Magistrát města Liberec, Magistrát města Hradec Králové, Magistrát města Pardubice, Magistrát města Jihlava, Úřad městské části Brno-střed, Magistrát města Olomouc, Úřad městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz a Magistrát města Zlín).
Účinnost od 1. července 2006
Mgr. JAN Břeň
právník