01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Dobré dopravní značení není samozřejmost

Ačkoliv nový zákon č. 411/2005 Sb., o silničním provozu, který nabyl účinnosti 1. 7. 2006, rozpoutal diskuse také o racionálnějším dopravním značení, Vladimír Hofman, finanční a technický manažer divize Dopravní značení společnosti Pražské služby, a. s., tvrdí, že v tomto ohledu prakticky není o čem se přít.

Poukazuje totiž na to, že přece platí ministerská vyhláška o dopravním značení, stejně jako příslušné technické normy. "Pokud se někde hovoří o "nadbytečnosti" různých, zejména příkazových a zákazových dopravních značek, pak byla důvodem jejich osazení snaha zabránit vysoké nehodovosti v daném místě," říká.

Snad jedinou komplikaci, kterou zákon č. 411/2005 Sb., přinesl pro dopravní značení, je nutnost svislé značení vyhrazeného parkovacího stání pro invalidy povinně doplnit i vodorovným značením. Svislé značení může na své náklady nainstalovat správce komunikace, avšak vodorovné značení by si občan měl zajistit sám. Vladimír Hofman to považuje za apel na obce, aby svým handicapovaným občanům pomohly s označením vyhrazeného parkovacího místa na vozovce, případně aby tuto práci převzaly plně do své režie. "Rádi i toto značení v dané obci nebo městě plošně provedeme," dodává.

TRH A JEHO ÚSKALÍ

Hlavní problémy Vladimír Hofman však vidí jinde. Podle něho se totiž mnozí správci a vlastníci pozemních komunikací dosud ještě plně nezorientovali na trhu dopravního značení a nedoceňují možnosti, jaké tam nabízejí silné stabilizované firmy, disponující jak moderním strojovým vybavením, tak kvalifikovanými odborníky. Především obce a menší města někdy chybují v tom, že se pro instalaci trvalého svislého a vodorovného nebo přechodného značení i pro jeho údržbu a opravy spoléhají na malé firmičky či dokonce jen na živnostníky. Ti pochopitelně sami nedokáží kupříkladu pro vodorovné dopravní značení využít všechny nejnovější varianty a paradoxně si pak sami jako své subdodavatele najímají velké společnosti, což však při konečném vyúčtování vyjde dráž.

Manažer divize Dopravní značení ví, o čem hovoří. Tato divize totiž působí po celém území České republiky, a to jak pro velké zadavatele typu velkých nadnárodních stavebních společností, tak pro kraje, města i menší obce.

RETROREFLEXE: PROČ ČASTO CHYBÍ NA VODOROVNÉM ZNAČENÍ?

"Například naše divize jen u zmíněného vodorovného dopravního značení nabízí jako přímý dodavatel hned pět jeho variant - od použití jednosložkové barvy přes různé stříkané či stěrkové dvousložkové plastické hmoty pokládané za studena až po pokládku reflexní termoplastické hmoty či žluté reflexní fólie pro přechodné vodorovné značení dálnic a ostatních komunikací. Přitom všechny varianty jsou v reflexní úpravě a splňují veškeré požadavky podle nařízení vlády podle ČSN a ISO 9001," vysvětluje Vladimír Hofman. A připomíná, že samozřejmostí je rovněž digitální změření retroreflexe (zpětného odrazu při dopadu světla reflektoru v noci nebo za snížené viditelnosti) pomocí retrometru s okamžitým předáním protokolu s výsledky měření. Ačkoliv povinnost retroreflexní úpravy vodorovných značení stanoví vyhláška Ministerstva dopravy i pokyny Ředitelství silnic a dálnic, řada firem ve snaze ušetřit náklady ji stále nedodržuje.

Pokládka vodorovného značení včetně strukturálního a zvučícího moderními francouzskými a německými stroji typu Trassar a Hofmann řízenými špičkovou elektronikou umožňuje poskytovat 12měsíční záruku při použití jednosložkové barvy a u stěrkové dvousložkové plastické hmoty dokonce tříletou záruku.

Hlavní výhodou velkých dodavatelů je však komplexnost jejich služeb dodávaných "na klíč". Nejen obec nebo menší město uvítá, pokud může dodavateli zadat zpracování projektu dopravního opatření a dodavatel navíc vše potřebné sám projedná s příslušným dopravním inspektorátem Policie ČR, správcem či vlastníkem komunikace a dalšími dotčenými orgány a organizacemi. Takový projekt se může týkat nejen instalace dopravního značení při rekonstrukcích silnic a hlavních dopravních průtahů napříč obcemi a městy, nýbrž i při budování okružních křižovatek. Ale rovněž dopravního značení pro záchytná parkoviště na okrajích měst, parkovací zóny, parking u nákupních center i v podzemí apod. Divize Dopravní značení společnosti Pražské služby má dokonce vlastní projekční kancelář, která už běžně zajišťuje počítačové zpracování projektů dopravních opatření. Pražské služby tedy komplexně zabezpečují zpracování dopravních projektů, přechodné dopravní značení, vodorovné dopravní značení a trvalé svislé dopravní značení.

I PRO VELKÉ AKCE

Jinou zajímavou službou pro obce a města může být zajištění dopravního opatření při různých hromadných akcích, jako jsou velké jarmarky a trhy, sportovní a kulturní akce v ulicích a na náměstích apod. Divize Dopravní značení si své schopnosti pro takové případy každoročně prověřuje například při Pražském mezinárodním maratónu, ale má za sebou i tvrdou zkoušku během zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky či summitu NATO v Praze. Přenosné zábrany, stejně jako snadno a rychle smontovatelné betonové vodicí stěny Citybloc i další prvky pro přechodné dopravní značení patří k osvědčené standardní výbavě divize Dopravní značení.

Předností velkých poskytovatelů služeb v oblasti dopravního značení je také jejich certifikace podle mezinárodních standardů ISO systémů řízení. Například Pražské služby, v jejichž rámci působí divize Dopravní značení, jsou držitelem certifikátu podle norem EN ISO 9002 od dvou nezávislých renomovaných společností a zároveň Průkazu způsobilosti pro provádění dopravního značení ve městech, na dálnicích a rychlostních komunikacích.

IVAN RYŠAVÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down