01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jak dál ve zklidňování dopravy ve městech a obcích?

Tematika zklidňování dopravy a humanizace prostoru komunikací v obcích a městech se pomalu zabydluje i v ČR. Rovněž nedávno novelizovaná norma ČSN 73 6110 mnohem více reflektuje zklidňování jako průvodní princip navrhování komunikací a existují i doprovodné příručky Ministerstva dopravy. Přes...

Tematika zklidňování dopravy a humanizace prostoru komunikací v obcích a městech se pomalu zabydluje i v ČR. Rovněž nedávno novelizovaná norma ČSN 73 6110 mnohem více reflektuje zklidňování jako průvodní princip navrhování komunikací a existují i doprovodné příručky Ministerstva dopravy. Přes zřetelný pokrok však zklidňování dopravy stále zůstává v roli bodových, v lepším případě úsekových opatření (tu a tam okružní křižovatka, zpomalovací práh, ochranný ostrůvek, část průtahu apod.). To potvrzuje i skladba projektů přihlašovaných do soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích, kdy i letošní ročník vypovídá o tom, v jaké historické etapě se ČR nachází.

Vývoj v zahraničí však již dospěl do vyššího stadia. Za těžiště zklidňování dopravy se považuje tzv. plošné zklidňování, zahrnující celé území sídelního útvaru, které je vyjádřeno přísnou diferenciací komunikací a dopravního režimu. Pouze na sběrných komunikacích je dovolena rychlost 50 km/hod. Všechny ostatní (s převládajícím bydlením) se provozují formou zón Tempo 30, v menší míře i obytných zón.

Proč je tak veliká obliba a popularita zón Tempo 30 v Nizozemsku, SRN, Rakousku, Švédsku a dalších státech v sídelních útvarech všech velikostí? Proč například Německo tvorbu těchto zón dokonce zakotvilo v zákoně o silničním provozu? Proč jde o dominantní formu zklidňování dopravy již dvě desítky let? Není to náhoda, nýbrž výsledek racionálních úvah i zkušeností. Z rychlosti 30 km/hod. lze v kritické situaci (například před náhle vběhnoucím dítětem) automobil zastavit na vzdálenost, na kterou při rychlosti 50 km/hod. řidič nestihne ani začít brzdit! To je hlavní bezpečnostní šlágr nižší rychlosti. Obyvatelé tuto formu organizace provozu vítají; v obytných čtvrtích jsou to "naše" ulice, v rámci sousedských vztahů jde o bezpečnost "našich" dětí. Není zde významná tranzitní doprava a provoz není tak anonymní.

Zóny Tempo 30 jsou v ČR opatření spíše výjimečné. Například v Brně je plošně zklidněná čtvrť Židenice. Názorový vývoj v ČR většinou s odstupem několika desetiletí kopíruje vývoj ve vyspělých státech EU, lze proto brzy očekávat rychlý růst zájmu o plošné zklidňování i u nás. Mnozí zastupitelé problém chápou již dnes, ale nedokážou ho jasně pojmenovat a řešit. Je to dluh jak dopravní politiky, tak výzkumu.

Prvním krokem k zlepšení informovanosti zástupců samosprávy je leták, který zpracovalo Centrum dopravního výzkumu. Obsahuje nejen základní popis plošného zklidňování, ale srovnává i vlastnosti a použitelnost dvou nejrozšířenějších forem - zón Tempo 30 a obytných zón. Do dvou let by měla vyjít odborná příručka, která doplní stávající ediční řadu a odborně pokryje všechny funkční stupně místních komunikací. Nově zvolení starostové a zastupitelé by tak měli mít dostupné informace k rozvoji plošného zklidňování dopravy ve svých obcích pro zlepšení hodnoty veřejného prostoru i kvality bydlení.

Ing. Pavel Skládaný
Sekce dopravního plánování
Centra dopravního výzkumu v Brně

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down