01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jaké jsou trendy ve využívání IT technologií pro veřejnou správu?

Společnost Hewlett-Packard (HP) je tradičním dodavatelem řešení a integrovaných dodávek do oblasti veřejné správy, zdravotnictví a vzdělávání. S produkty a řešeními HP se lze setkat ve všech klíčových resortech a složkách veřejné správy i řadě nemocnic a škol, a to jak v České republice, tak ve světě.

Jedním z nejvýraznějších faktorů současnosti je změna očekávání veřejnosti od veřejné správy. Veřejnost čím dál důrazněji vyžaduje zkvalitňování služeb veřejného sektoru a na veřejnou správu se v té souvislosti klade stále více požadavků. Rychle přibývá subjektů veřejné správy, které si uvědomují, že efektivní využití prostředků informačních technologií může být právě tím vhodným nástrojem, který jim může posloužit zejména v následujících oblastech:

integrace procesů a informací;

změna v přístupu k poskytování služeb;

transformace činností.

INTEGRACE PROCESŮ A INFORMACÍ

Jedním ze zajimavých řešení v této oblasti může být Dokument management systému, umožňující efektivně pracovat s velkým množstvím informací, integrovat různé zdroje informací a odstraňovat "papírování". Příkladem je projekt Digidoc Ministerstva zdravotnictví, sociálních věcí a sportu v Nizozemsku realizovaný společností HP. V rámci projektu byla část organizace zahrnující 2000 pracovníků převedena během 10 měsíců na kompletně digitální úřad. Nyní se projekt rozšiřuje na všech 5000 uživatelů. Aktuální zkušenosti ministerstva hovoří o výrazném zrychlení interních procesů a snížení množství chyb. Ministerstvo očekává na základě studie návratnosti investic, že vložené investice se začnou vracet během dvou let a že pak v následujících pěti letech dojde ke čtyř až pětinásobnému zhodnocení vložených investic.

INFORMACE A SLUŽBY ODKUDKOLIV A KDYKOLIV

Změna v přístupu k poskytování služeb a informací (eGovernment) může být ilustrována například na Portálu veřejné správy nebo na řešení na bázi CRM (Customer Relationship management). Taková řešení - stejně jako v komerční sféře - pomáhají veřejné správě lépe řídit vztah se svými zákazníky (občany). Někdy se pro tyto postupy používá označení Citizen relationship management. Kromě jiných vlastností tento systém zahrnuje i přístup veřejnosti ke službám veřejné správy různými informačními kanály (portál, call centrum, e-mail apod.) i v rozšířených režimech například 24x7. Mezi příklady podobných projektů realizovaných HP lze zařadit například projekt elektronického města realizovaný pro městský stát Hongkong.

TRANSFORMACE - ZMĚNA ZPŮSOBU PROCESŮ

V této oblasti existuje řada řešení, z nichž zmíníme pouze dvě, eLearning a elektronické volby e-voting. eLearning pomáhá vzdělávacím institucím stejně jako veřejné správě, která školství z velké části spravuje a financuje. Další poměrně širokou oblastí aplikace řešení na bázi eLearningu jsou systémy interního vzdělávání pracovníků veřejné správy. Obecně lze přínosy tohoto typu řešení pro veřejnou správu a následně i pro veřejnost shrnout do tří oblastí:

Řídit lépe náklady při zachování nebo dokonce zvýšení úrovně poskytovaného vzdělání, rychleji implementovat změny v osnovách a zajistit komplexnější kompatibilitu různých vzdělávacích institucí.

Implementovat moderní technologie, které pomáhají v souladu s iniciativami EU o znalostní ekonomice, zajistit celoživotní přístup ke vzdělání včetně pedagogů.

Umožnit učitelům větší soustředění na vzdělávání místo na administrativu.

Příkladem komplexního projektu v oblasti eLearning může být projekt "Classroom 2000" realizovaný HP pro Ministerstvo školství Severního Irska, který zahrnuje komplexní řešení eLearningu pro 350 tisíc žáků ve 1245 školách s více než 20 tisíci učiteli.

Elektronické volby mohou mít řadu podob, od místního referenda až po parlamentní volby. Z pohledu samosprávy je určitě zajímavé využití tohoto cenově a časově efektivního způsobu pomoci politikům v rozhodování o prioritách a získávání zpětné vazby od voličů. Že nejde o pouhou nerealizovatelnou vizi, doložme na projektu, který společnost HP realizuje ve švýcarském kantonu Ženeva. Ten zahrnuje 23 volebních obvodů, kde se zhruba čtyřikrát až pětkrát ročně koná referendum a jednou za 12 až 18 měsíců volby. Podle průzkumu 72 % obyvatel požadovalo volby on-line. Nyní se již uskutečnilo několik elektronických voleb a uvažuje se o rozšíření systému o další dva kantony.

Dalším zmiňovaným trendem je využití PPP (Public Private Partnership), tedy spojení veřejného a komerčního sektoru k realizaci projektu poskytujícího některou z veřejných služeb. V tomto modelu se veřejná správa podílí pouze částečně na financování projektu a zabezpečuje odpovídající legislativní rámec. Komerční subjekty zajišťují většinu finančních prostředků a poskytování nadstavbových komerčních služeb. Společnost HP obdobný model, založený na zpětném inkasování části administrativních poplatků a poskytování služeb dalším komerčním subjektům, provozuje v Izraeli. Dále v podobném modelu realizovala projekty spojené s identifikačními průkazy v Bulharsku (pasy a národní identifikační doklady) a Polsku (řidičské průkazy).

IT ZNAMENAJÍ PŘÍNOS, ALE NEJSOU SAMOSPASITELNÉ

Při posuzování možnosti využití IT technologií v procesu změny fungování veřejné správy je klíčové uvědomit si, že IT technologie:

mají schopnost učinit procesy efektivnějšími a rychlejšími;

mohou pomoci organizaci být pružnější v reakci na změny;

zlepšují komunikaci a přispívají ke zlepšení v oblasti práce a sdílení informací mezi veřejností a veřejnou správou;

umožňují transformovat vztah mezi veřejností a veřejnou správou.

Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že IT nejsou samospasitelné a pokud jejich nasazení nevychází ze správně identifikovaných potřeb, procesů a cílů, bude projekt využití IT ke zlepšení veřejných služeb s velkou pravděpodobností neúspěšný.

MILAN PRYPOŇ
generální ředitel
Hewlett-Packard Česká republika, s. r. o.

Jak datové služby fungují

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down