"Nejvíce si cením toho, že se na území obce snížila nehodovost. Prostě naší obcí se už nedá "proletět stovkou" jako dříve." Tak starosta Malé Skály na Jablonecku Ing. Jiří Nejedlo komentoval hlavní přínos rekonstrukce silnice I/10 na území obce, v jejímž rámci byla mj. zúžena vozovka a byly vybudovány osvětlené přechody s dělicími ostrůvky pro chodce, odbočovací pruhy i střední ostrůvek na vjezdu do obce.
Projekt, který letos zvítězil v soutěži Zklidňování dopravy ve městech a obcích v kategorii obcí, jako by potvrzoval slova předsedy dopravní komise Svazu měst a obcí ČR a člena hodnotitelské komise soutěže Josefa Dytrycha, starosty Miskovic na Kutnohorsku. Ten totiž při vyhlašování výsledků soutěže upozornil na to, že menší obce kvůli svým nízkým rozpočtům nemohou samy zainvestovat zklidnění dopravy na průtazích silnic I. a II. třídy bez toho, aniž by tyto nákladné akce z největší části financovalo Ředitelství silnic a dálnic s pomocí Státního fondu dopravní infrastruktury.
Také v Malé Skále šlo o rekonstrukci úseku silnice I/10 Turnov - Harrachov, která jí prochází. Rekonstrukce průtahu zajišťovaná Ředitelstvím silnic a dálnic byla jen součástí prací na stále probíhající obnově této silnice v délce 46 kilometrů, přičemž celkové stavební náklady mají činit přibližně 950 miliónů korun.
VELKORYSÉ ŘEŠENÍ
Díky této stavbě uskutečňované v rámci programu E-Roads II a částečně hrazené Evropskou investiční bankou si malá obec s tisícovkou obyvatel pomohla k velkorysému zklidnění dopravy. Přitom "ze svého" zaplatila jen nové autobusové čekárny, dělicí ostrůvky na přechodech, novou parkovací plochu a zámkovou dlažbu na části chodníků u dvou křižovatek. Podle starosty napřesrok na tyto úpravy naváže nové veřejné osvětlení podél silnice I/10 s úchyty na květinovou výzdobu a vánoční dekoraci, nové chodníky i instalace výstražného blikače signalizujícího řidičům zvláště nebezpečný úsek. Všechny tyto akce by Malou Skálu měly přijít na celkem asi 2,5 mil. Kč.
Projekční práce na rekonstrukci silnice a dopravních opatřeních ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu zajištovala firma Valbek®. Také jí obec nemusela zaplatit ani korunu. Obec si však sama zadala vypracování studie, v níž byla vyjádřena její prvotní představa dopravně inženýrských úprav na jejím území.
PŘÁTELSKÁ KOMUNIKACE
"Malá Skála byla pro nás výzvou vytvořit takový stav komunikace, která bude "přátelská" jak řidičům, kteří obcí projíždějí, tak místním obyvatelům," poznamenává Ing. Karel Dusbaba z firmy Valbek®, s. r. o. Právě on je autorem návrhů technického řešení a projektů ve všech stupních od dokumentace pro stavební povolení až po realizační dokumentaci a autorský dozor na stavbě.
Problémy průtahů silnic I. třídy obcemi jsou podle jeho slov víceméně všude stejné. Všude je nutné skrz obec vést velké množství vozidel, často s vysokým podílem nákladní dopravy a zároveň se pokusit zajistit, aby komunikace sloužila i místním obyvatelům a umožnila jim bezpečný život. Projekt v Malé Skále byl specifický v tom, že se tam komunikace zužovala z 10 na 8 metrů, takže při návrhu dopravních opatření projektanti z firmy Valbek® nebyli vázáni současnou zástavbou.
Projektant i starosta si pochvalují spolupráci s Krajským úřadem Libereckého kraje a s dopravní policií. Pravda, zejména s Policií ČR Správou Severočeského kraje bylo nutné projekt opakovaně konzultovat, přičemž nejvíce úprav se muselo provést u středového ostrůvku u vjezdu do Malé Skály ve směru od Turnova. Avšak tato jednání byla vždy korektní a k úpravám se pokaždé dospělo po vzájemné diskusi, a nikoliv direktivním nařízením ze strany policie.
Zejména mezinárodní tahy mají svá specifika. Ing. Karel Dusbaba konstatuje, že v Malé Skále proto nebylo možné použít zpomalovací prahy a že i ostatní prvky musely být upraveny pro bezproblémový průjezdů kamiónů. Podobně se projektanti musí snažit vyhovět správcům komunikací, kteří se obávají, aby použité prvky na vozovce neztěžovaly její zimní údržbu. Aby sněžné pluhy v zimě nezachytávaly o hrany středních dělicích ostrůvků, bylo v Malé Skále zvoleno použití obrub jen v blízkosti přechodů pro chodce; ostatní ostrůvky jsou provedeny jako dlážděné se zapuštěním hran do úrovně vozovky či jen s mírným navýšením.
PŘÍKLAD PRO JINÉ OBCE
Inženýr Dusbaba dokládá na příkladu Malé Skály, jak je důležité, aby si každá obec před podobným projektem nejprve sama ujasnila, čeho chce úpravami dosáhnout - a teprve pak aby volila prostředek, jímž bude svůj záměr realizovat.
"V první fázi projektu se vyplatí zadat variantní řešení daného problému a až po jejich zvážení vybrat jedno konkrétní. Důležitý je i aktivní zájem představitelů obcí o realizaci opatření, alespoň část peněz bývá možné získat z jiných zdrojů. Vyplatí se také počítat s dostatečnou časovou rezervou. Projednání řešení v rozsahu úprav Malé Skály od záměru po dokumentaci, která umožní vybrat stavební firmu, je záležitostí přibližně jednoho roku, pokud se ovšem nevyskytnou těžkosti třeba s pozemky, na nichž se úpravy mají provádět," říká inženýr Dusbaba.
A dodává: "Někdy rozsahem i vynaloženými finančními prostředky malé úpravy dokáží zásadním způsobem změnit chování řidičů. Představitelé obcí podél silně zatížených silnic I. i II. třídy by si však měli uvědomit, že sebelepší úpravy průtahů dopravní situaci nevyřeší a ke snížení počtu vozidel nedojde. Pouze se zlepší podmínky pro život v obci. Konečným řešením tranzitní dopravy na silnicích I. třídy jsou pouze obchvaty či výstavba dálnic."
IVAN RYŠAVÝ