01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pracovní poměr úředníka a veřejná výzva

Jaký je správný postup při vyhlášení veřejné výzvy pro obsazení pracovního místa úředníka?Požadavek veřejné výzvy upravuje ustanovení § 6 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění zákona číslo 46/2004 Sb. (dále jen "zákon o...

Jaký je správný postup při vyhlášení veřejné výzvy pro obsazení pracovního místa úředníka?

Požadavek veřejné výzvy upravuje ustanovení § 6 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění zákona číslo 46/2004 Sb. (dále jen "zákon o úřednících").

Veřejná výzva je podmínkou pro vznik pracovního poměru úředníka zařazeného v obecním úřadě (tzn. vztahuje se pouze na zaměstnance zařazené do úřadů obcí, které nejsou obcí s rozšířenou působností a ani obcí s pověřeným obecním úřadem).

Požadavek veřejné výzvy se nevztahuje na zájemce o uzavření pracovní smlouvy na dobu určitou. Veřejná výzva též nemusí být vyhlášena v případě obsazení pracovního místa úředníka jiným úředníkem daného územního samosprávného celku (nejde o uzavření pracovní smlouvy, nýbrž pouze o změnu obsahu pracovní smlouvy).

Zákon o úřednících taxativně stanoví náležitosti obsahu veřejné výzvy a náležitosti přihlášky zájemce o uzavření pracovní smlouvy. Územní samosprávný celek má povinnost vyvěsit veřejnou výzvu na úřední desce úřadu po dobu nejméně 15 pracovních dnů přede dnem určeným pro podání přihlášek zájemců a současně ji zveřejnit i způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zákon číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím stanoví, že možností dálkového přístupu je přístup k informaci neomezeného okruhu žadatelů pomocí telekomunikačního zařízení, například prostřednictvím sítě internet. V případě, že přihláška zájemce o uzavření pracovní smlouvy nebude obsahovat všechny zákonem stanovené náležitosti (srov. § 6 odst. 3 zákona o úřednících) nebo k ní nebudou připojeny všechny zákonem stanovené doklady (srov. § 6 odst. 4 zákona o úřednících), zájemce o uzavření pracovní smlouvy bude v přiměřené lhůtě vedoucím úřadu (tajemníkem - pokud není ustanoven, tak starostou) vyzván k doplnění. Zákon ovšem již nestanoví délku přiměřené lhůty (lze doporučit minimální lhůtu 7 dnů). Je totiž ve vlastním zájmu zájemce o uzavření pracovní smlouvy všechny předepsané náležitosti splnit.

Jedním z dokladů, které zákon požaduje připojit k přihlášce, je ověřená kopie dokladu o nejvyšším vzdělání. Zákon sice výslovně nemluví o "úředně" ověřené kopii, nicméně se jí rozumí kopie ověřená podle zákona číslo 41/1993 Sb., o ověřování shody opisů nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu okresními a obecními úřady a o vydávání potvrzení orgány obcí a okresními úřady.

Vedoucí úřadu je povinen pořídit o posouzení a hodnocení zájemců o uzavření pracovní smlouvy zprávu, která má zákonem taxativně stanovený obsah. Jednou ze zákonem stanovených náležitostí obsahu takové zprávy je stručný popis způsobu hodnocení zájemců. Jde o velmi důležitou podmínku, která by měla vést ke zprůhlednění záležitostí při vzniku pracovních poměrů nových úředníků. Tato podmínka ovšem neznamená, že by vedoucí úřadu měl v popisu způsobu hodnocení zájemců uvést pořadí jednotlivých zájemců. Pro pořízení zprávy je zákonem stanovena lhůta do 15 dnů od uzavření pracovní smlouvy se zájemcem o uzavření pracovní smlouvy na základě veřejné výzvy nebo do 15 dnů od rozhodnutí, že s žádným ze zájemců o uzavření pracovní smlouvy pracovní smlouva uzavřena nebude. Tato zpráva je přístupná k nahlédnutí pro všechny zájemce o uzavření pracovní smlouvy (nesmí obsahovat žádné osobní údaje).

Zákon stanoví, že pracovní smlouvu lze uzavřít pouze se zájemcem o uzavření pracovní smlouvy, který splňuje předpoklady a podmínky stanovené ve veřejné výzvě, jehož přihláška měla všechny zákonem stanovené náležitosti a který předložil občanský průkaz, v případě cizího státního občana doklad o povolení k pobytu, a všechny doklady, které zákon vyžaduje připojit k přihlášce.

Na závěr je třeba zdůraznit, že veřejná výzva není právním úkonem ve smyslu ustanovení § 240 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce (dále jen "zákoník práce"), jehož platnost by se posuzovala podle ustanovení § 242 zákoníku práce, neboť sama o sobě nemá za následek vznik, změnu anebo zánik subjektivních práv či povinností účastníků pracovního poměru.

Z ustanovení § 6 odst. 8 zákona o úřednících ovšem vyplývá, že pracovní smlouvu lze uzavřít pouze se zájemcem, který splňuje předpoklady a podmínky stanovené ve veřejné výzvě a podal úplnou přihlášku, předložil občanský průkaz nebo doklad o povolení k pobytu, jde-li o cizího státního občana, a doklady podle odstavce 4. To znamená, že pracovní místo na dobu neurčitou (srov. ustanovení § 6 odst. 1 zákona o úřednících) nemůže být bez veřejné výzvy platně obsazeno. I když veřejná výzva není právním úkonem, stala by se pracovní smlouva neplatnou pro porušení § 6 odst. 8 zákona o úřednících, protože právní úkon (pracovní smlouva) by obcházel zákon (srov. § 242 odst. 1 písm. a/ zákoníku práce), protože by ignoroval veřejnou výzvu.

Mgr. KRISTINA CHRÁSTKOVÁ
Ministerstvo vnitra ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down