01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Novely posilují pravomoci strážníků

Letošního 1. července nabyla účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (dále jen zákon o silničním provozu) a zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, která mj. posiluje pravomoci obecní policie na úseku dopravy.Nová ustanovení zákona o silničním provozu, která se...

Letošního 1. července nabyla účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (dále jen zákon o silničním provozu) a zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, která mj. posiluje pravomoci obecní policie na úseku dopravy.

Nová ustanovení zákona o silničním provozu, která se dotýkají činnosti obecní policie, lze rozdělit do následujících oblastí: povinnosti řidiče a oprávnění strážníků obecní policie.

POVINNOSTI ŘIDIČŮ

Nově je řidič povinen podrobit se na výzvu strážníka obecní policie vyšetření, zda není ovlivněn alkoholem nebo jinou návykovou látkou. Jde o významné rozšíření pravomocí, protože doposud směli uvedená vyšetření provádět pouze příslušníci Policie ČR.

Řidič je dále povinen na výzvu strážníka obecní policie předložit ke kontrole řidičský průkaz a osvědčení o registraci vozidla. Doklad o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla (běžně, avšak ne zcela správně nazývané povinné ručení) a doklad o profesní způsobilosti řidiče, případně doklad o zdravotní způsobilosti jsou oprávněni požadovat pouze příslušníci Policie ČR.

OPRÁVNĚNÍ STRÁŽNÍKŮ

Již dříve bylo v zákoně uvedeno oprávnění strážníka obecní policie usměrňovat provoz na pozemních komunikacích, pokud to bylo nezbytné pro obnovení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, a nebylo-li řízení provozu zajištěno policií nebo v součinnosti s ní.

Strážník obecní policie je oprávněn zastavovat vozidla před přechodem pro chodce k zajištění bezpečného přechodu osob a nově také za situace, je-li řidič nebo přepravovaná osoba podezřelá ze spáchání přestupku, který se týká bezpečnosti silničního provozu. Je to zcela zásadní ustanovení, které opravňuje strážníky obecní policie zastavovat vozidla a projednávat přestupky, které doposud řešila pouze Policie ČR (například překročení nejvyšší dovolené rychlosti apod.).

Určité omezení pro strážníka obecní policie nastává při zabránění vozidlu v jízdě, kdy je povinen přivolat policii a řidič je povinen setrvat na místě do jejího příchodu.

ZÁKON O PŘESTUPCÍCH

Snad největší změnou v zákoně o přestupcích je rozšíření pravomocí obecní policie projednávat dopravní přestupky v blokovém řízení, tj. v situaci, kdy je přestupek spolehlivě zjištěn, pro nápravu nestačí domluva a obviněný z přestupku je ochoten zaplatit pokutu. V takových případech městská policie v oblasti dopravy projednává přestupky:

neoprávněné stání vozidla na místní komunikaci nebo jejím úseku, které lze podle nařízení obce ke stání použít jen za sjednanou cenu (placené parkování),

nedovolené stání nebo zastavení vozidla na pozemní komunikaci,

vjezd do míst, kde je přechodnou úpravou provozu zakázán,

porušení pravidel o překročení nejvyšší dovolené rychlosti,

pohyb chodce na pozemní komunikaci, který odporuje pravidlům silničního provozu,

nedovolený způsob použití lyží, kolečkových bruslí a jiných obdobných prostředků na chodníku,

nedovolené vedení jízdního kola nebo jízda na něm v rozporu s pravidly silničního provozu.

Zákon pamatuje i na situaci, kdy pachatel nemůže zaplatit na místě. V tomto případě je mu vydán blok na pokutu na místě nezaplacenou, jehož přijetí stvrdí pachatel svým podpisem.

Pokud není možné projednat přestupky v blokovém řízení a přitom není pochybnost o tom, že byl přestupek spáchán, vydá příslušný správní orgán příkaz o uložení napomenutí nebo pokuty. V našem případě takovým orgánem je obecní úřad s rozšířenou působností, odbor dopravy, který tak učiní na základě oznámení strážníka obecní policie o spáchání přestupku.

Zákon o obecní policii obsahuje obecné ustanovení o povinnosti strážníka obecní policie oznámit příslušnému orgánu podezření ze spáchání přestupku nebo správního deliktu, které musí být doloženo důvody nebo důkazy, o něž se strážník opírá. Takový postup užije obecní policie při řešení ostatních dopravních přestupků, kdy není oprávněna tyto přestupky projednat, ale předá je příslušnému orgánu ke správnímu řízení.

BODOVÝ SYSTÉM

Evidence údajů o řidičích včetně záznamů o počtu bodů dosažených řidičem v bodovém hodnocení je vedena v registru řidičů, který spravuje obecní úřad s rozšířenou působností. Záznamy o bodech v registru řidičů provádí uvedený obecní úřad nejpozději do 5 pracovních dnů ode dne, kdy mu bylo doručeno oznámení obecní policie o uložení pokuty v blokovém řízení za jednání, které je zařazené do bodového hodnocení (překročení nejvyšší dovolené rychlosti, zákaz zastavení, zákaz stání apod.).

V posledních letech význam obecní policie výrazně vzrostl. Její činnost se postupně rozšiřuje o další úkoly včetně řešení dopravy. Chtěl bych ale zdůraznit, že její povinností je dbát zejména na místní záležitosti veřejného pořádku, jak také praví zákon o obecní policii. Je proto dobře, že obecní policii řídí orgán samosprávy, který její pozornost přiměřeně uspořádá pro plnění všech svěřených úkolů.

Martin Netolický
student doktorandského studia
na Právnické fakultě v Brně

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down